خبرگزاری فارس: معاون غذا و داروی وزارت بهداشت گفت:‌ فهرست دارویی مجاز پزشكان خانواده تدوین شد و مطابق آن هر پزشك خانواده مجاز به تجویز 270 قلم دارو برای درمان 110 نوع بیماری است.

رسول دیناروند در گفت‌وگو با فارس، افزود: این اقلام تعریف شده برای سطح اول پزشك خانواده و بیمه روستایی است و در صورتی كه پزشك خانواده تشخیص دهد بیماری فرد نیاز به خدمات تخصصی یا داروهای دیگری دارد، بیمار را به سطوح بالاتر و متخصص ارجاع می‌دهد.
وی گفت: طرح پزشك خانواده یك نظام كامل بهداشتی- درمانی است كه مهمترین نتایج آن رفع سردرگمی مردم در مراجعه به پزشك و افزایش رضایتمندی مردم از خدمات سلامت است و البته پرت منابع را را نیز به حداقل می‌رساند و صرفه‌جویی اقتصادی قابل ملاحظه‌ای دارد.
وی افزود: در نظام ارجاع، پزشك خانواده متولی سلامت فرد است و پرونده سلامت بیمار نزد وی می‌ماند به همین علت اطلاعات پزشك فقط اطلاعات همان لحظه معاینه نیست بلكه به سوابق فردی و خانوادگی بیمار نیز دسترسی دارد به همین علت بیمار به یك آرامش خاطر دست می‌یابد.
وی گفت: از نگاه حاكمیتی و دولت نیز خدمات نظام سلامت امكان نظارت و برنامه ریزی بهتری پیدا می‌كند ضمن اینكه صرفه جویی ارزی و مالی ناشی از آن، دست مسئولان را برای برنامه ریزی بهتر باز می‌كند در واقع با اجرای این طرح با هزینه كمتر رضایتمندی بیشتری از نظام سلامت به وجود می‌آید.
دیناروند افزود: ما هنوز برآورد دقیقی نداریم كه اجرای كامل این طرح در ایران چقدر صرفه جویی اقتصادی خواهد داشت، اما این یك طرح مستند است و تجربه موفق این طرح در كشورهای دیگر این موضوع را ثابت كرده است زیرا كشورهایی كه هنوز نظام ارجاع ندارند با هزینه بیشتر رضایتمندی پایین‌تری در نظام سلامت دارند.
وی گفت: گر چه صرفه جویی اقتصادی ناشی از اجرای این طرح قابل توجه است اما نگاه اقتصادی بر اجرای این طرح حاكم نیست بلكه منظور از اجرای طرح پزشك خانواده ارتقا سطح سلامت مردم و رفع مشكلات سیستم فعلی است زیرا در نظام آزاد فعلی امكان درمان بیماران بر اساس یك نظام و پروتكل تدوین شده مشخص و قابل ارزیابی وجود ندارد اما در نظام پزشك خانواده امكان اجرایی كردن پروتكلهای درمانی مشخص وجود دارد.
وی اضافه كرد: نظام پزشك خانواده همچنین می تواند منجر به تجویز منطقی دارو در كشور شود در زمان حاضر پزشكان بر اساس پروتكلها و دستور العملهای علمی دارو تجویز نمی‌‌كنند و به عنوان مثال تجویز و مصرف آنتی بیوتیك در ایران بسیار بیش از حد مجاز است به همین علت یك بیمار در زمانی كه به آنتی بیوتیك نیاز ندارد این دارو را مصرف می‌كند گر چه در نهایت بیمار درمان می شود اما بیماری او بدون آنتی بیوتیك نیز درمان می شد ولی همین بیمار در زمانی كه نیاز قطعی به آنتی بیوتیك دارد به علت مقاومت دارویی كه در بدن او ایجاد شده است نمی‌تواند از آنتی بیوتیك استفاده كند.
معاون غذا و داروی وزارت بهداشت اضافه كرد: اجرای كامل طرح پزشك خانواده به تنهایی وابسته به فعالیتهای وزارت بهداشت نیست بلكه یك وظیفه كلان ملی است كه همه دستگاهها و سازمانها باید در اجرای كامل آن دخیل باشند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha