سلامت نیوز : با گذشت 9 ماه از سال 91، وزارت بهداشت هنوز آمار جدیدی از تعداد مبتلایان به ایدز در ایران منتشر نكرده و آخرین آمار كه آن هم با تاخیر شش ماهه منتشر شد مربوط به پایان تابستان سال جاری است. اعلام نشدن آمارهای جدید و تغییر رویه وزارت بهداشت از اعلام علنی آمار سه ماهه مبتلایان به ایدز در حالی است كه بنا بر آمار اعلام شده در پایان تابستان سال جاری، 24 هزار و 735 نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند كه بنا بر تاكید رییس اداره كنترل ایدز و بیماری‌های آمیزشی وزارت بهداشت، 1/46 درصد از این تعداد، در گروه سنی 25 تا 36 سال قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ دكتر عباس صداقت در تشریح الگوی ابتلا و انتقال بیماری در ایران و مرور وضعیت شیوع از سال 1365 تا پایان سال 90 گفت: «از سال 1365 تا ابتدای سال 1390، 3/69 درصد از موارد ابتلا به ایدز ناشی از اعتیاد تزریقی و 8/10 درصد موارد ناشی از تماس جنسی بوده است. اما به طور خاص و در سال 90، این ارقام تغییر كرده چنان كه گزارش‌های سال 90 نشان می‌دهد كه در این سال، 60 درصد موارد شناسایی شده از طریق اعتیاد تزریقی و 21 درصد از طریق تماس جنسی مبتلا شده‌اند. ایران هم‌اكنون در مرحله همه‌گیری متمركز بیماری قرار دارد و این وضعیت به معنای آن است كه شیوع HIV در یكی از گروه‌های پرخطر بیش از پنج درصد است. چنانكه شیوع ایدز در مصرف‌كنندگان تزریقی در ایران 15 درصد و در زنان آسیب‌دیده 5/4 درصد برآورد شده است. هرچند كه پس از شناسایی معتادان و دسترسی به آنها توانستیم آمار ابتلا از طریق اعتیاد تزریقی را كاهش دهیم، اما درباره زنان با رفتار پرخطر نتوانستیم به گروه هدف دسترسی پیدا كنیم و موارد ابتلای این زنان به ایدز افزایش پیدا كرده است.

متاسفانه مصرف مواد شبه آمفتامینی افزایش شدید میل جنسی كاذب را به دنبال دارد كه در نتیجه آن فرد به سمت اعتیاد جنسی سوق پیدا می‌كند و هرگاه بخواهد ارتباط جنسی برقرار كند باید شیشه مصرف كند. نتایج مطالعه‌یی هم كه در سال 89 در میان حدود صد مصرف‌كننده مواد محرك آمفتامینی با همكاری مركز مطالعات اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی تهران انجام شد نشان داد كه 3/95 درصد آنها سابقه برقراری رابطه جنسی داشتند و 3/70 درصد تماس جنسی خارج از چارچوب شرعی برقرار كرده بودند و متوسط شركای جنسی آنها در سال گذشته 73/8 درصد بود. صداقت تاكید كرد: «مطابق آخرین گزارش‌ها وضعیت HIV در ایران تا تابستان 1391، 24 هزار و 735 مورد گزارش شده كه در صورت اجرا نشدن مداخلات موثر، در حالی كه تخمین ما از 93 هزار و 250 نفر مبتلا تا سال جاری خبر می‌دهد، این میزان تا پنج سال آینده به 126 هزار و 300 مورد افزایش خواهد یافت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha