یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
کد خبر: 62748

سلامت نیوز : محمدظاهر رستمی در حاشیه سفر به اردبیل و افتتاح پروژه‌های جمعیت هلال‌احمر این استان در گفت‌وگو با فارس در اردبیل اظهار داشت: ‌مسئولیت زلزله تهران با شهرداری تهران است و در ستاد بحرانی که تعریف شده، ما امداد عهده‌دار مسئولیت امداد و نجات هستیم و از چنان توانمندی برخوردار هستیم که در صورت وقوع حادثه‌ای به سرعت توان مقابله را داریم.

وی با یادآوری اینکه شهرستان‌های استان تهران از نظر امکانات و دپوی انباری در وضعیت مناسبی قرار دارند، ادامه داد: در تهران هفت پایگاه اقماری سال 81 فعالیتش را آغاز کرده و بهمن‌ماه امسال به صورت کامل این هفت پایگاه تجهیز و تکمیل می‌شوند.

این مسئول خاطرنشان کرد: توانمندی‌های ما در حد بسیار بالایی است، امیدواریم زلزله‌ای در تهران رخ ندهد که اگر به وقوع بپیوندد ما با سرعت تمام سعی در امدادرسانی خواهیم داشت.

* فعالیت 400 شعب هلال‌احمر در کشور

رستمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه بیش از 400 شعب هلال‌احمر در سطح کشور فعالیت می‌کنند، اضافه کرد: این شعب در تمام فرمانداری‌ها راه‌اندازی شده و سعی داریم هیچ فرمانداری را بدون شعب هلال‌احمر نگذاریم.

وی در ادامه به حوادث مختلف در سطح کشور نظیر زلزله شهرهای تبریز، خراسان جنوبی، سیل بهشهر و بوشهر اشاره کرد و ادامه داد: ما همچنان دغدغه آموزش داریم که امیدواریم مردم را در حوادث غیرمترقبه با مسایل ایمنی و برخی پیشگیری‌ها آگاه سازیم تا خود در مقابله با حوادثی چون زلزله بتوانند توانمند عمل کنند.

دبیرکل هلال‌احمر بیان کرد: کشور ما در جمع 10 کشور حادثه‌خیز دنیا است که سالانه صدها سیل، زلزله و حوادث دیگر در آن رخ می‌دهد.

* 12 میلیون نفر هشت ماهه امسال آموزش دیده‌اند

رستمی یادآور شد:‌ ما آموزش‌هایمان را در دو بخش تقسیم کردیم که این آموزش‌ها عمومی و تخصصی هستند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: سالانه 10 میلیون نفر از طریق صدا و سیما، رسانه‌ها و به صورت سینه به سینه آموزش داده می‌شوند که این کار با سرعت ادامه دارد.

رستمی با اشاره به  اینکه در تلاش هستیم تا آموزش‌ها را در کتب دانش‌آموزان وارد کنیم، افزود: این کار سبب می‌شود تا آموزش به صورت همگانی در سطوح و رده‌های مختلف صورت بگیرد، به طوری‌که ما سالیانه 10 میلیون نفر را آموزش می‌دهیم که در هشت ماهه امسال این تعداد به 12 میلیون نفر رسیده است.

وی تصریح کرد: جمعیت هلال‌احمر دو میلیون نفر داوطلب، امدادگر و نیروی فعال جوان دارد که یک میلیون و 600 هزار نفر آن به صورت مستمر با هلال‌احمر همکاری می‌کنند.

* 20 هزار نیرو در طرح زمستانی هلال‌احمر فعالیت می‌کنند

دبیرکل هلال‌احمر در ادامه سخنان خود عنوان کرد: طرح زمستانی جمعیت هلال‌احمر در تمام پایگاه‌های جاده‌ای، کوهستان و سواحل شروع شده و ما به زودی اجلاس سران شعب سراسر کشور را در تهران برگزار می‌کنیم.

رستمی اضافه کرد: در طرح زمستانی نزدیک به هزار پایگاه در کشور فعالیت می‌کنند که شامل پایگاه‌های جاده‌ای، کوهستانی و ساحلی با تجهیزات و امکانات مناسب است.

وی بیان کرد: 18 تا 20 هزار نفر نیروی انسانی نیز در این مجموعه فعالیت دارند و حدود 17 بالگرد کار امداد و نجات را با خودروهای مجهز انجام می‌دهند.

این مسئول به همراهی مناسب دستگاه‌هایی مانند راه و ترابری، پلیس راه و اورژانس به منظور مطلوب برگزار شدن این طرح اشاره کرد و ادامه داد: در این طرح تمام جغرافیای کشور زیر پوشش قرار می‌گیرد.

رستمی در ادامه به آخرین وضعیت انبارها اشاره کرد و یادآور شد: انبارهای هلال‌احمر از وضعیت مطلوبی برخوردار هستند و اگر اعتبار خواسته شده ما تزریق شود دوباره این انبارها با کالاهای مناسب دپو شده تا در وقوع حوادث با مشکلاتی روبه‌رو نشویم.

وی در مورد امداد روستایی نیز گفت:‌ یکی از توانمندی‌های ما تکیه بر نیروهای بومی در قالب نیروهای محلات، دهستان‌ها، بخش‌ها و نیروهای منطقه‌بندی شده است، به طوری که سه هزار پایگاه داوطلبی از سال گذشته تاکنون راه‌اندازی شده و به مراکز آموزشی ما افزوده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha