یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۱
کد خبر: 62770

این روزها اختلاف نظر وزارت بهداشت و بانک مرکزی بر سر اختصاص ارز شدت گرفته، از یک سو بانک مرکزی مدعی است که در 9 ماه گذشته 4/1میلیارد دلار ارز دارویی با نرخ مرجع به وزارت بهداشت پرداخت کرده از سوی دیگر اما وزیر بهداشت، تاکید می‌کند که تنها یک سوم ارز مرجع برای واردات دارو و یک پنجم ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات پزشکی اختصاص یافته که با رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بسیار متفاوت است!

بانک مرکزی کارشکنی می‌کند

سلامت نیوز : این روزها اختلاف نظر وزارت بهداشت و بانک مرکزی بر سر اختصاص ارز شدت گرفته، از یک سو بانک مرکزی مدعی است که در 9 ماه گذشته 4/1میلیارد دلار ارز دارویی با نرخ مرجع به وزارت بهداشت پرداخت کرده از سوی دیگر اما وزیر بهداشت، تاکید می‌کند که تنها یک سوم ارز مرجع برای واردات دارو و یک پنجم ارز مورد نیاز برای واردات تجهیزات پزشکی اختصاص یافته که با رقم اعلام شده از سوی بانک مرکزی بسیار متفاوت است، بانک مرکزی می‌گوید ارز دارو صرف واردات لوازم آرایش شده، وزیر بهداشت اما پاسخ می‌دهد که با ارز مرجع زین اسب خریده‌اند!

در این میان کمیسیون بهداشت مجلس نیز بانک مرکزی را مقصر می‌داند، حسینعلی شهریاری، رئیس این کمیسیون معتقد است که بانک مرکزی اولویتی برای اختصاص ارز مرجع برای واردات دارو ندارد و رئیس این بانک کارشکنی می‌کند. او در گفت‌وگوبا آرمان توضیحات بیشتری می‌دهد.

پیش از این بانک مرکزی پاسخی به اعتراض وزارت بهداشت نمی‌داد و حتی وعده می‌داد که ارز اختصاص می‌دهد اکنون اما مسئولان این بانک در مقام اعتراض برآمده و اینگونه اعلام می‌کنند که ارز اختصاص داده شده، ماجرا چیست؟

متاسفانه بانک مرکزی کارشکنی می‌کنند، بانک مرکزی موظف بود در 6 ماه اول سال 91، 5/2میلیارد دلار برای واردات دارو و یک میلیارد دلار برای واردات تجهیزات پزشکی در اختیار وزارت بهداشت قرار دهد، در 6 ماه اول سال هیچ ارزی به وزارت بهداشت داده نشد، این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که بانک مرکزی یکصد میلیون دلار ارز مرجع را به جاهای دیگر اختصاص داد، اما با وجود اینکه وزارت بهداشت و شرکت‌های دارویی به شدت دنبال ارز مرجع بودند اما این ارز در اختیار قرار نگرفت.

ظاهرا از سال قبل پیش بینی شده بود که سال 91 با مشکل ارزی مواجه می‌شویم. چرا از همان زمان این موضوع به‌طور جدی پیگیری نشد؟

ببینید من اواخر سال گذشته نامه‌ای به آقای احمدی‌نژاد نوشتم و در آن نامه کارشکنی بانک مرکزی را یادآور شدم اما متاسفانه اقدامی صورت نگرفت.

دلیل این اقدام بانک مرکزی چیست؟ پیش از این نیز وزیر بهداشت رئیس بانک مرکزی را مقصر اصلی اتفاقات اخیر در حوزه دارویی و تجهیزات پزشکی دانسته بود اما از آن زمان هیچ اتفاقی در این حوزه نیفتاد.

واقعا ما هم نمی‌دانیم دلیل این کار بانک مرکزی چیست. سوء مدیریت، شاید بخشی از این دلایل باشد.

کمیسیون بهداشت مجلس در ماه‌های گذشته تلاش فراوانی برای گرفتن ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی داشته است، این تلاش‌ها چقدر نتیجه بخش بوده؟

هم‌اکنون بیشترین فشار از سوی مجلس و به صورت ویژه کمیسیون بهداشت وارد می‌شود که چرا ارز داده نمی‌شود، اما بانک مرکزی می‌خواهد توپ را به زمین وزارت بهداشت بیندازد، ما برای برطرف کردن این مشکل از وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان بانک مرکزی دعوت کردیم و از آنها خواستیم تا به ما بگویند چرا ارز مرجع برای واردات دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص نمی‌دهند.

پاسخ آنها چه بود؟

هیچ پاسخ و توضیحی نداشتند. متاسفانه در کشور برای واردات پشم شسته از ارز مرجع استفاده می‌شود اما نوبت به دارو که می‌رسد ارزی داده نمی‌شود. در این میان دولت باید نظارت داشته باشد که این نهاد نیز پیگیری نمی‌کند که چرا وزارت بهداشت در میزان اعتبارات در رتبه یازدهم قرار دارد، در این میان تنها مردم هستند که هر روز فشار را تحمل می‌کنند. متأسفانه این امکان برای مجلس وجود ندارد که برای پاسخ خواستن از بانک مرکزی از ابزار قانونی استفاده کند.

به‌طور قطع مسئولان بانک مرکزی در جریان مشکلات دارویی هستند. در این زمینه چه نظری داشتند؟

در جلسه کمیسیون به مشکلات دارویی اشاره نشد، ما فقط از آنها خواستیم تا بگویند چرا ارز اختصاص داده نمی‌شود و اینکه چرا دارو و تجهیزات پزشکی در اولویت اول و دوم اختصاص ارز قرار ندارد، متاسفانه با وجود شعارهایی که از سوی این مسئولان به کرات شنیده می‌شود اما آنها مشکل مردم را آن‌طور که باید درک نمی‌کنند.

در حال حاضر تکلیف چیست؟ قرار است اقدامی در اختصاص ارز صورت گیرد؟

بانک مرکزی وعده‌هایی داده است، باید کار اختصاص ارز هر چه زودتر آغاز شود، با وجود اینکه دیر شده اما باید در اسرع وقت ارز داده شود و گرنه وضع از این نیز بدتر می‌شود.

بانک مرکزی پیش از این نیز وعده‌هایی برای اختصاص ارز داده بود. وعده‌های قبلی عملی شده بود؟

ظاهرا بانک مرکزی در سه ماه گذشته یک میلیارد ارز مرجع اختصاص داده؛ این در حالیست که برای 6 ماه اول باید 5/2میلیارد دلار داده می‌شد، از سوی دیگر این مقدار تنها یک سوم نیاز ماست و به هیچ عنوان برای تامین ذخایر دارویی کافی نیست. برای 6 ماهه دوم ما به همین میزان ارز مرجع نیاز داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha