سلامت نیوز :مصرف ویتامین D در سنین پایین برای بدن مفید است. به نقل از سایت «Readers Digest» نتایج بررسی محققان دانشگاه زوریخ تایید کرد مصرف دائمی ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان لازم است. بیشتر مردم معتقدند که حفظ عادت های مناسب تغذیه ای کافی است، اما تنها مقدار کمی از مواد غذایی از ویتامین D کافی برخوردار است. به گفته محققان برای به دست آوردن میزان کافی این ویتامین از طریق مواد غذایی لازم است روزی ۲ وعده  ماهی چرب مانند سالمون یا ماکارو مصرف شود؛ اما عملاً  این کار امکان پذیر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بنابراین لازم است میزان این ویتامین را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید و مصرف مکمل افزایش داد تا سلامت بدن حفظ شود. برای عملکرد بهتر این ویتامین لازم است از مواد حاوی منیزیم مانند سبزی های برگ سبز و اسفناج استفاده کنید. در گذشته محققان براین باور بودند که ویتامین D تنها برای سالم نگه داشتن استخوان و دندان مفید است. اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد که این ویتامین در عملکرد صحیح بدن و کاهش آن در بروز بیماری هایی که قبلاً به آن ارتباط داده نمی شد، نقش دارد. شیوه زندگی کنونی باعث شده است که افراد بیشتر وقت خود را در داخل ساختمان بگذرانند به همین دلیل،کمبود ویتامین D در سراسر جهان افزایش پیدا کرده است. علاوه بر آن، همه افرادی که دچار کمبود ویتامین D هستند، از این امر اطلاعی ندارند.

علایم کمبود ویتامین D:بهترین راه برای تشخیص کمبود ویتامین D، آزمایش خون است. در ادامه مطلب به علایمی که نشان دهنده کمبود این ویتامین است اشاره شده است.

آنفلوآنزا؛ نتایج تحقیقات نشان می دهد کودکانی که دچارکمبود ویتامین D هستند به آنفلوآنزا و بیماری تنفسی مستعدترند؛ در حالی که مصرف این ویتامین موارد این بیماری را کاهش می دهد.

ضعف عضله؛ یک متخصص می گوید: ضعف عضله اغلب به علت کمبود ویتامین D به وجود می آید.

پسوریازیس؛ نتایج تحقیقاتی که در انگلستان انجام شد نشان داد ویتامین D برای درمان این بیماری پوستی مفید است.

بیماری مزمن کلیوی؛ به عقیده محققان، دربیماران کلیوی به ویژه افرادی که نیاز به دیالیز دارند، بدن قادر به تولید ویتامین D نیست. این افراد باید ویتامین D3 مصرف کنند تا روند متابولیزم کلسیم در بدن آن ها افزایش یابد و خطر بیماری استخوان کاهش پیدا کند و میزان هورمون پاراتیروئید تنظیم شود.

دیابت: طی مطالعه ای که در فنلاند انجام شد، به بیش از ۱۰ هزار کودک ۲۰۰۰ واحد بین المللی ویتامین D3داده شد. این افراد به مدت ۳۱ سال تحت نظر گرفته شدند. نتیجه این مطالعه نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع یک در این افراد ۸۰درصد کاهش پیدا کرد.

آسم: مصرف ویتامین D احتمالاً شدت حمله آسم را کاهش می دهد. نتایج تحقیق محققان ژاپنی نشان می دهد حمله آسم در دانش آموزانی که روزی هزار و ۲۰۰ واحد بین المللی مکمل مصرف می کنند، کاهش چشمگیری پیدا می کند.

بیماری لثه: افرادی که به بیماری مزمن لثه که باعث ورم و خون ریزی لثه می شود مبتلا هستند باید میزان مصرفی ویتامین D را افزایش دهند. با افزایش میزان مصرف این ویتامین فعالیت میکروب ها محدود می شود و بیماری لثه کاهش می یابد.

بیماری قلبی و عروقی: احتقان و سکته قلبی با کمبود ویتامین D ارتباط دارد. مصرف پایین این نوع ویتامین توسط زنان، خطر ابتلا به بیماری فشار خون را تا ۶۷ درصد افزایش می دهد.

اسکیزوفرنی و افسردگی: این اختلالات با کمبود ویتامین D ارتباط داده شده است. مصرف میزان کافی این ویتامین توسط زنان باردار و در دوران کودکی به رشد مغز و حفظ عملکرد ذهنی کودک کمک می کند.

سرطان: نتایج یک تحقیق دانشگاهی نشان می دهد ارتباطی بین مصرف بالای ویتامین D و کاهش خطر سرطان سینه وجود دارد. در این تحقیق مشخص شد افزایش مصرف دوز ویتامین D ، باعث کاهش ۷۵درصدی رشد سرطان و کاهش ۵۰درصدی تومور در بیماران شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha