سلامت نیوز : مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال با اشاره به افزایش چهارساله میانگین سن ازدواج زنان و افزایش دو ساله میانگین سن ازدواج مردان طی ۳۵ سال از سال ۵۵ تا ۹۰، تمایل به تحصیل و اشتغال در زنان، خدمت  سربازی و یافتن شغل برای مردان و همچنین اصرار بر وجود اختلاف سنی بین زوجین را علت اصلی بالا رفتن میانگین سن ازدواج در کشور دانست.

26.7و23.7 میانگین سن ازدواج مردان و زنان در سال ۹۰

علی اکبر محزون مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال در گفت وگو با خراسان میانگین سن ازدواج مردان در سال گذشته را 26.7 سال و میانگین سن ازدواج برای زنان را 23.7 سال اعلام کرد و گفت:  در مقایسه میانگین سن ازدواج در سال ۵۵ با سال گذشته میانگین سن ازدواج زنان حدود ۴ سال و میانگین سن ازدواج مردان حدود دو سال افزایش یافته است.به صورتی که میانگین سن ازدواج در سال ۵۵ برای مردان 24.1 سال و برای زنان 19.7 سال بوده است.

افزایش ۲ برابری‌میانگین سن ازدواج زنان نسبت به مردان

محزون با تاکید بر اینکه افزایش دوبرابری میانگین سن ازدواج زنان نسبت به مردان آسیب زا است و به همان میزان سن فرزندآوری را بالا می برد اظهار داشت: افزایش سن ازدواج درزنان که به دلیل تمایل آن ها به ادامه تحصیل و اشتغال به وجود آمده است تاخیر در فرزندآوری را نیز به همراه خواهد داشت و در درازمدت کاهش نرخ موالید و جمعیت را سبب خواهد شد.

علل افزایش میانگین سنی ازدواج بررسی شد

وی خاطرنشان کرد: سازمان ثبت احوال با استخراج آمارهای دقیق و بررسی آن ها با جامعه شناسان علل بالا رفتن میانگین سن ازدواج را به دست آورده است که علاوه بر ادامه تحصیل و اشتغال دختران، خدمت سربازی و تلاش برای یافتن شغل مناسب در پسران نیز از دیگر علل این آسیب اجتماعی است. وی با تاکید بر اینکه از نگاه جامعه شناسان مهم ترین علت افزایش میانگین سن ازدواج تاکید خانواده ها و جوانان برای داشتن اختلاف سنی بین ۴ تا۵ سال است که این موضوع در درازمدت علاوه بر بالا بردن تعداد مجردان قطعی در کشور، میانگین سن ازدواج را نیز بالا می برد.

تاکید بر اختلاف سنی دختر و پسر در هنگام ازدواج از علل افزایش سن ازدواج

وی تصریح کرد: اصرار غلط جامعه بر داشتن اختلاف سنی دختر و پسر باعث شده تا هرچند سال یکبار شاهد فزونی تعداد پسران یا دختران مجرد نسبت به جنس مخالف باشیم. به عنوان مثال تا پیش از سال ۸۹ آمارها از افزایش تعداد دختران مجرد نسبت به تعداد پسران مجرد حکایت داشت. این در حالی است که بررسی آمارها نشان می دهد از سال ۹۲ به بعد تعداد پسران مجرد نسبت به دختران مجرد افزایش خواهد یافت و پسران با مشکل انتخاب همسر مواجه خواهند شد.

هم سن گزینی راهکار کاهش سن ازدواج

وی نسبت به تجرد قطعی دو میلیون پسر ایرانی در سال های ۹۶و۹۷ هشدار داد و گفت: به عقیده کارشناسان و جامعه شناسان تنها راه رهایی از این مشکل، اصلاح فرهنگ غیر هم سن گزینی است.

محزون هم سن گزینی را تنها راه برون رفت از مشکل تجرد قطعی و بالا رفتن هر ۵ سال یکبار میانگین سن ازدواج دانست و گفت: افزایش آمار ازدواج و به تبع آن افزایش تعداد باروری ها که به افزایش جمعیت منجر می شود تنها با در نظرگرفتن مولفه های تشویقی حاصل نمی شود و بهتر آن است که مسئولان نسبت به اصلاح برخی فرهنگ های غلط مانند اختلاف سنی زوجین در ازدواج نیز اقدام کنند.

جدول میانگین سنی ازدواج

۹۰ ۸۵ ۷۵ ۶۵ ۵۵

26.7 26.2 25.6 23.8 24.1 مرد

23.7 23.3 22.4 19.9 19.7 زن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha