یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۵
سلامت نیوز :  بیست و چهارم دی 83، تاریخی است كه برای اهالی روستای سفیلان خبر از حادثه تلخی می‌دهد؛ حادثه‌ای كه تا مدت‌ها آنها و افكار عمومی كشوررا درگیر خود كرده بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛  در این حادثه كه برای مدت‌ها اذهان عمومی را جریحه‌دار كرده بود، 13 دانش‌آموزی كه در مقطع چهارم و پنجم ابتدایی تحصیل می‌كردند در آتش سوختند.

در روز حادثه، 16 نفر از 19 دانش‌آموز مدرسه روستای سفیلان مانند روزهای گذشته راهی مدرسه شدند. آن روز قرار بود دانش‌آموزان به سوالات امتحانی كه از قبل برایشان آماده شده بود، پاسخ دهند. همه چیز مثل روزهای گذشته بود.

دقایقی پس از 10 صبح روز حادثه، برگه‌های امتحانی بین دانش‌آموزان تقسیم شده بود و آنها در حال پاسخگویی بودند كه حادثه آتش‌سوزی رقم خورد.

یكی از بخاری‌های مدرسه آتش گرفته بود و دود داشت فضای مدرسه را پر می‌كرد. معلم مدرسه كه متوجه خطر شده بود به سمت بخاری دوید تا آتش را مهار كند و معلم جوان هرطور بود بخاری آتش گرفته را به خارج از كلاس منتقل كرد، اما بخاری شعله‌ور در راهروی مدرسه به دو گالن20 لیتری نفت برخورد كرد و باعث شعله‌ورتر شدن آتش شد.

به این ترتیب، خیلی زود آتش كل مدرسه كوچك روستای سفیلان را در بر گرفت. از آنجا كه منبع آتش در ورودی مدرسه قرار داشت، دانش‌آموزان نمی‌توانستند از مدرسه خارج شوند. آنها به طرف پنجره‌های مدرسه هجوم برده بودند، اما خارج شدن از آنجا هم عملی نبود.

دقایق برای دانش‌آموزان گیرافتاده در آتش بسرعت سپری می‌شد و تا نیرو‌های امدادی خود را به محل حادثه برسانند كار از كار گذشته بود و آتش خسارت جبران‌ناپذیری از خود برجای گذاشت. در این حادثه دلخراش، هفت دانش‌آموز دختر و شش پسر فوت كردند.

سرباز معلم این مدرسه هم كه به خاطر سوختن 90 درصدی به بیمارستان منتقل شده بود در اثر شدت جراحات فوت كردو در این حادثه، فقط سه دانش‌آموزی كه هنگام آتش‌سوزی در مدرسه حضور نداشتند جان سالم به در بردند.

مدرسه، جولانگاه آتش

شعله‌های آتش از بخاری چكه‌ای مدرسه انقلاب اسلامی روستای شین‌آباد زبانه‌كشید تا حادثه غم‌انگیز دیگری رقم بخورد.

در این آتش‌سوزی كه اواسط آذر امسال رخ داد، یك دانش‌آموز كشته و 33 نفر دیگر مجروح شدند.

این حادثه زمانی رخ داد كه دانش‌آموزان دختر دبستان انقلاب اسلامی شین‌آباد پیرانشهر كلاس درس خود را تازه شروع كرده بودند، اما ناگهان بخاری نفتی و چكه‌ای كلاس دچار آتش‌سوزی شد، چند لحظه بعد به خاطر نشت نفت آتش به نقاط دیگر كلاس هم كشیده شد و خیلی زود دانش‌آموزان خود را در محاصره آتش دیدند.

آتش‌سوزی زمانی رخ داد كه معلم هنوز وارد كلاس نشده بود، اما سرایدار مدرسه با دیدن دود و شعله‌های آتش خود را به كلاس رساند و برای خارج كردن بخاری شعله‌ور از كلاس تلاش ‌كرد، اما متاسفانه هنگام جابه‌جایی بخاری، آتش گسترش پیدا كرده و شرایط بحرانی‌تر می‌شود.

به گفته درخشان، سخنگوی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امدادگران دانش‌آموزان مجروح را به بیمارستان منتقل كردند، اما یكی از دانش‌آموزان به خاطر شدت جراحات در بیمارستان فوت كرد.

دانش‌آموزان مرودشتی در آتش

در حادثه آتش‌سوزی روستای درودزن فارس ، هشت دانش‌آموز هنگام گرم كردن خود در كلاس درس دچار حادثه شدند.

سیزدهم آذر 85، حادثه تلخی اتفاق افتاد كه باعث سوختگی شش دانش‌آموز دختر و دو پسر مدرسه شهید رحیمی درودزن از توابع مرودشت شد.

این حادثه زمانی رخ داد كه دانش‌آموزان كلاس به خاطر سردی هوا دور تنها منبع گرمایش كلاس ـ یعنی یك چراغ علاء‌الدین ـ جمع شده، در حالی كه آنها خود را برای بیشتر گرم شدن به چراغ نزدیك می‌كردند ناگهان چراغ واژگون شد و شعله‌های آتش كلاس كوچك مدرسه را در برگرفت.

به علت نبودن وسایل ایمنی و دیررسیدن نیرو‌های امدادی، هشت دانش‌آموز كلاس در حادثه آسیب جدی دیدند تا آنجا كه برخی از آنها 35 بار تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

آتش‌ در ‌خوابگاه‌

در حادثه‌ آتش سوزی‌ كه اوایل آبان 90 رخ داد، دو دانش‌آموز كشته شده و سه نفر دیگر بشدت‌ مجروح ‌شدند.

این حادثه آتش‌سوزی زمانی دانش‌آموزان سیستانی را به كام مرگ كشاند كه سیم‌های برق خوابگاه دبیرستان وابسته به دانشگاه بین‌المللی علوم دریانوردی چابهار اتصالی كرد و آتش خوابگاه را دربرگرفت.

در این حادثه، دو دانش‌آموز در دم كشته و سه نفر دیگر به خاطر شدت جراحات به بیمارستان منتقل شدند.

در زمان وقوع حادثه، حدود 300 دانش‌آموز در خوابگاه دبیرستان حضور داشتند كه در گروه‌های پنج نفره در اتاق‌های مجزا زندگی می‌كردند.

اما این تنها حادثه آتش‌سوزی در منطقه سیستان و بلوچستان نیست. پاییز 89، مدرسه شبانه‌روزی چاه رحمان واقع در بخش نصرت‌آباد این استان هم طعمه حریق شد و در جریان این حادثه یك دانش‌آموز جان خود را از دست داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha