یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹
کد خبر: 62800
سلامت نیوز : «وقتی به جلسه صبحگاه رفتیم صدای تیراندازی شنیدیم و همه روی زمین خوابیدیم، بعد آقای مارتین در را بست و ما به گوشه‎ای پناه بردیم.» این گفته‏های یکی از کودکان جان به دربرده از حمله خونین یک مهاجم مسلح به مدرسه‏ای ابتدایی در ایالت کانتیکت آمریکاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قانون ؛ بر اساس آخرین تحقیقاتی که از جریان تیراندازی در یک مدرسه ابتدایی در آمریکا منتشر شده، فرد حمله کننده فرزند یکی از آموزگاران این مدرسه بوده است. وی «آدام لانزا» نام دارد و 20 ساله است. پلیس ابتدا برادر بزرگ‌تر او «رایان» را که ۲۴ سال سن دارد به عنوان تیرانداز معرفی کرده بود.

کشتاری خونین با اسلحه مجوزدار

به گزارش برخی منابع خبری آدام پیش از حمله، پدر خود را در منزلش کشته و پیش از رفتن به مدرسه‎ای که مادرش در آن معلم کلاس آمادگی بوده، جلیقه ضد گلوله سیاهرنگی بر تن کرده و با سه اسلحه‎ای که به‎طور قانونی و به نام مادرش ثبت شده بود به محل مدرسه رفته و این کشتار خونین را به راه انداخته است. همین منابع می‎افزایند که وی تمام هجده شاگرد کلاس مادرش را کشته است. به گفته، پلیس ایالت کانتیکت در این حمله ۲۷ تن، از جمله ۲۰ کودک کشته شده‎اند. مدیر و روانشناس مدرسه، همراه با چهار بزرگسال دیگر در میان قربانیان بوده‌اند. به گفته مقام‌های پلیس محلی جسد آدام لانزا که ظاهرا خودکشی کرده نیز در مدرسه پیدا شده است. این مرگبارترین سانحه پس از حادثه سال ۲۰۰۷ در دانشگاه ویرجینیاتک و سومین حادثه عمده بزرگ تیراندازی در سال ۲۰۱۲ در آمریکا به شمار می‎رود. تابستان سال جاری هم یک دانشجوی جوان در شهر «آئورا» با شلیک به تماشاگران فیلم «بتمن» ۱۲ تن را کشت و چند هفته پس از آن تیرانداز دیگری در ایالت ویسکانسن با شلیک به زائران معبد سیک‎ها کشتار دیگری را به راه انداخت. «جان ویلیامز»، ادیتور بخش خارجی بی بی سی در توییتر خود می‌گوید که در سال 2009، 31 هزار و 347 نفر در اثر تیراندازی در آمریکا کشته شده اند، که تقریبا برابر با تعداد کشته‌شدگان در سوانح جاده ای در آمریکاست

تسلیت اوباما با چشمان اشک‌آلود

«باراک اوباما» در بیانیه‎ای که در کاخ سفید خواند، با اشک، به بازماندگان این حادثه تسلیت گفت و اعلام کرد: «من نه به عنوان رئیس‎جمهور، بلکه به عنوان یک پدر صحبت می‎کنم. بیشتر کسانی که در این حادثه کشته شده‌اند، کودک بوده‎اند. کودکان زیبایی، پنج تا ده ساله، که تمام زندگیشان پیش روی آن‎ها بود. فارغ التحصیلی، ازدواج،... قلب‎های ما امروز شکسته است.» اوباما با اشاره تلویحی به مسئله کنترل اسلحه در آمریکا گفت که در سال‎های اخیر حوادثی از این دست بیش از حد تکرار شده است و ما می‏خواهیم فارغ از مسائل سیاسی، با هم متحد شویم و اقدامی معنادار انجام دهیم تا دیگر از این دست حوادث رخ ندهد.دولت اوباما از سال ۲۰۰۹ میلادی بارها تلاش کرده با وضع قوانینی کنترل بیشتری بر روی «سلاح‌های مجاز» نزد شهروندان اعمال کند. این تلاش‌ها با مخالفت جمهوری‌خواهان ناکام مانده است.

جدال بر سر قانون حمل اسلحه

کشتار جمعه مدرسه ابتدایی نیوتان نه تنها جامعه آمریکا را تکان داده و بسیاری را خشمگین کرده است، بلکه به جدل بر سر متمم دوم قانون اساسی آمریکا (Second Amendment) درباره حق خرید و فروش سلاح و حمل آن دوباره دامن زده است. متمم دوم قانون اساسی ایالات متحده آمریکا یکی از اصلاحیه‎های منشور حقوق ایالات متحده آمریکا به شمار می‎رود که در آن تصریح شده: «داشتن یک نیروی منظم شبه‎نظامی مردمی که برای امنیت یک کشور آزاد ضروری است، و حق مردم برای حمل و نگهداری اسلحه محترم شمرده می‎شود. »به گزارش دیپلماسی ایرانی، در حالی‎که عمدتا طرفداران حزب دموکرات مخالف این قانون بوده و سنا با آن مخالفت کرده‎اند؛ حزب جمهوری‎خواه و طرفداران آن از این قانون به شدت حمایت کرده و تغییر یا تعدیل آن را برخلاف حق آزادی فردی در ایالات متحده می‎دانند. آن‎ها معتقدند که اسلحه به خودی خود عامل کشتار شهروندان نیست بلکه این انسان‌ها هستند که از آن استفاده سوء می‌کنند.با این وجود به نظر می‎رسد جنایت‎هایی شبیه حادثه مدرسه ابتدایی نیوتان آنقدر در حال تکرار در گوشه و کنار آمریکاست که زنگ خطر را برای مسئولان و مردم این کشور به‎طور جدی به صدا در آورده است. جدال بر سر مسئله حمل سلاح در دهه 1990 میلادی در آمریکا بسیار فراگیر بود. با این حال در سال‎های اخیر این مسئله رنگ باخته و جز برخی موضع‌گیری‎های پراکنده کمتر به یک بحث فراگیر تبدیل می‎شد. بر اساس آمارها، ایالات متحده دارای بیشترین تعداد سلاح سبک نسبت به جمعیت این کشور است؛ به طوری‎که در برابر هر 100 تن جمعیت ایالات متحده 90 عدد تفنگ و سلاح کمری در این کشور وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha