سلامت نیوز : سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور پیش بینی کرد: ارز پرداختی به گروه دوم کالایی (دارو و اقلام دارویی) با توجه به عملکرد 9 ماهه سال جاری به حدود 3.3 میلیارد دلار تا پایان سال جاری برسد که حدود 39 درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

صمدکریمی در گفت‌و گو با (ایسنا)، گفت: یکی از موضوعات حایز اهمیت طی روزهای اخیر عملکرد واردات دارو و اقلام دارویی به کشور بوده است، در این خصوص بانک مرکزی با توجه به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته و براساس بررسی‌های اخیر خود در خصوص عملکرد بانک‌های کشور در پرداخت ارز برای واردات دارو اطلاعات تکمیلی را به شرح زیر ارائه می کند.

وی گفت: نرخ ارز در تاریخ ششم بهمن ماه سال گذشته براساس سیاست‌های ارزی کشور در نرخ 1226 تومان یکسان سازی شد به طوری که از تاریخ ششم اسفند ماه سال گذشته تا هجدهم تیر ماه سال جاری تامین کلیه نیازهای ارزی وارداتی حدود هفت هزار و 200 کالا به نرخ مرجع براساس ثبت سفارش‌های کالایی وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام پذیرفته و واردات دارو و اقلام دارویی نیز از این قاعده مستثنی نبوده است.

وی افزود: طی این مدت اداره بین الملل بانک مرکزی فروش عمومی ارز به بانک‌ها را داشته به طوری که براساس اطلاعات استخراجی از سامانه‌های ارزی از ابتدای سال جاری تا سی‌ام مرداد ماه حدود 893 میلیون دلار بابت واردات دارو و اقلام دارویی توسط بانک‌های کشور پرداخت شده است.

کریمی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی از ابتدای سال تا پایان بیست و دوم آذر ماه معادل 1.4 میلیارد دلار جهت واردات دارو اختصاص داده گفت: بر این اساس کل ارز پرداختی بابت واردات دارو واقلام دارویی به کشور توسط بانک مرکزی و بانک‌های کشور از ابتدای سال تاکنون حدود 2.3 میلیارد دلار (دو میلیارد و 300 میلیون دلار) بوده است که حدود 28 درصد نسبت به 9 ماهه سال گذشته رشد نشان داده است.

کریمی اظهار کرد: با توجه به تعامل و همکاری نزدیک معاونت دارویی وزارت بهداشت و اداره بین الملل بانک مرکزی طی 40 روز اخیر حدود 400 میلیون دلار جهت واردات دارو و اقلام دارویی توسط بانک مرکزی اختصاص یافته است.

سخنگوی مرکز مبادلات ارزی کشور در ادامه سخنان خود با بیان اینکه هماهنگی و توافقات لازم بین بانک مرکزی و سازمان‌های ذیربط جهت پوشش نیازهای ارزی واردات اقلام فوق الذکر تا پایان سال انجام پذیرفته گفت: عملکرد واردات دارو و اقلام دارویی در سال گذشته معادل 2.4 میلیارد دلار یعنی دو میلیارد و 400 میلیون دلاربود که آمار واطلاعات مزبور حاکی از آن است که خوشبختانه سیستم بانکی کشور (بانک مرکزی و بانک‌های کشور) علیرغم محدودیت های مربوط به نقل و انتقالات وجوه و روابط کارگزاری توانستند عملکرد مطلوبی در تامین نیازهای دارویی کشور داشته باشند .

وی تاکید کرد: اگر مشکلاتی در صنعت و یا بخش دارویی کشور وجود دارد آمارهای مزبور حاکی از آن است که عمدتا به حوزه‌های کنترل و نظارت بر واردات دارو و توزیع آن در کشور مربوط می شود.

کریمی ادامه داد: متخصص گروه کالایی در کشور وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و سیستم بانکی براساس ثبت سفارش‌های انجام یافته فقط نسبت به تامین ارز اقلام وارداتی مطابق با مقررات عمومی کشور و قوانین پولی ، بانکی و ارزی اقدام می کند.

وی گفت: به عبارت دیگر اگر مشکلات و یا کمبودهایی در بخش دارو مشاهده می‌شود فقط به تامین ارز مربوط نشده و شاید بهتر است بگوییم اصلا مربوط نمی‌شود چرا که به اندازه کافی ارز اختصاص یافته و طبیعی است آسیب شناسی صنعت دارو در بخش کمبود را باید در حوزه‌های دیگر مورد بررسی و تحلیل قرار داد و براساس آن اقدامات لازم را انجام داد.

کریمی افزود: به طور نمونه عدم واردات دارو دقیقا مطابق با ثبت سفارش‌های انجام یافته صادرات مجدد دارو ، فروش ارز اقلام دارویی در خارج از کشور به واردکنندگان دیگر و عدم واردات دارو و همچنین احتکار اقلام دارویی موضوعاتی است که می تواند توسط سازمان‌های ذیربط مورد بررسی ، کنترل و نظارت قرار گیرد.

وی گفت: بررسی‌های بانک مرکزی حاکی از آن است که واردات دارو از شهریور ماه سال جاری با توجه به اقدامات بانک مرکزی در تعامل با معاونت دارویی وزارت بهداشت شتاب چشمگیری داشته به طوری که عمده تامین ارز صورت گرفته توسط بانک مرکزی به میزان 1.4 میلیارد دلار از نیمه دوم سال جاری به امر دارو اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: واردات دارو و اقلام دارویی براساس سیاست های ارزی بانک مرکزی به نرخ مرجع بوده و ازاین رو هر گونه افزایش قیمت اقلام فوق الذکر هیچ گونه توجیه اقتصادی در کشور ندارد البته با توجه به سیاست های اخیر بانک مرکزی برای برخی از تجهیزات پزشکی و اقلام غیر دارویی مربوط به گروه دوم کالایی به نرخ مبادله‌ای از طریق مرکز مبادله ارزی تامین ارز شده است.

وی افزود: با احتساب رقم مرکز مبادلات ارزی به نرخ مبادله‌ای کل واردات دارو اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی طی 9 ماهه سال جاری بیش از رقم 2.3 میلیارد دلار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha