رئیس هیات مدیره جامعه ‌پزشكان متخصص داخلی گفت:حدود ‪ ۱۰‬درصد بیماری‌های قلبی در افراد ، ریشه روحی روانی دارد.

دكتر"ایرج خسرونیا"روز سه‌شنبه به ایرنا اعلام كرد: بررسی‌های بالینی و آزمایشگاهی بر روی برخی مبتلایان كه به‌علت بیماری قلبی به پزشك مراجعه می‌- كنند نشانگر سلامت قلب و ابتلای آنها به بیماری‌های روانی همچون اضطراب و افسردگی است.

وی اظهار داشت : برخی بیماری‌های روانی از جمله اضطراب و افسردگی اغلب به ‌صورت بیماری‌های جسمی و با علائمی همچون تپش قلب ، درد قفسه سینه، تنگی نفس، حالت خفگی و ضعف عمومی در فرد ظاهر می‌شود.

كارشناس نظام پزشكی استان تهران افزود: بروز برخی ناراحتی‌های دستگاه گوارش همچون ترش كردن ، باد گلو، نفخ معده و درد در قسمت فوقانی شكم نیز می‌تواند ریشه روانی داشته باشد.

به گفته خسرونیا، تشخیص ریشه‌روانی داشتن ناراحتی‌های دستگاه ‌گوارش، در صورت سالم بودن معده، با انجام آزمایش‌های بالینی امكان پذیر است.

وی گفت: بسیاری از بیمارانی كه به‌دلیل ابتلا به اسهال و یبوست متناوب به پزشك مراجعه می‌كنند، نیز ممكن است بیماری آنها به‌علت تحریك روده بزرگ بر اثر ابتلا به برخی اختلال‌های روانی باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: افرادی كه بیماری‌های روانی با علائم جسمی در بدنشان ظاهر می‌شود، در صورت مصرف داروهای آرام‌بخش و استفاده از رژیم غذایی مناسب، بهبودی نسبی پیدا می‌كنند.

خسرونیا افزود: اما متاسفانه برخی از این افراد به نظریه پزشك عمومی و یا متخصص، مبنی بر ریشه‌روانی داشتن بیماری، توجه‌نكرده و به‌پزشك متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمی‌كنند.

وی یادآورشد: این دسته از بیماران هیچگاه از درمان خود راضی نبوده و با توجه به تشدید علائم بیماری در آنها سلامتشان نیز به خطر می‌افتد.

وی خاطر نشان كرد: بهترین راه درمان در خصوص بیمارانی كه‌بیماری آنها ریشه‌ روانی دارد، معرفی به متخصص اعصاب و روان یا روانپزشك است تا با تجویز داروهای مناسب، ضمن درمان بیماری روانی، بیماری جسمی آنها نیز بهبود یابد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha