سلامت نیوز : مصطفی قانعی صبح امروز در سیزدهمین جشنواره پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد وضعیت پژوهشی کشور اظهار داشت: در برنامه پنجم توسعه پیش‌بینی شده بود تا پایان این برنامه رتبه دوم منطقه را از لحاظ علمی کسب کنیم که زودتر از موعد مقرر در سال گذشته در این جایگاه قرار گرفتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: بر اساس نقشه جامع علمی کشور وزارت بهداشت از تمام وزارتخانه‌ها پیشتر است و اکنون با کسب رتبه 18 در دنیا بالاترین شتاب را در علم پزشکی داریم. قرار بود در سال 89 دانشگاه‌های ما 25درصد رشد علمی داشته باشند که در کل علوم پزشکی این رشد 40درصد بوده است و فراتر از آن چیزی که پیش‌بینی شده بود حرکت کردیم.

وی حضور مسئولان تراز اول کشور را در جمع اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها عاملی در پیشبرد اهداف عنوان کرد و گفت:‌ ولی با این همه باید پرسید چقدر تحقیقات ما کاربردی است؟ آیا محققان باید تحقیقات را کاربردی کنند یا اقتصادی را باید بنیان گذاشت که این کشش فراهم شود.

قانعی افزایش تعرفه‌ها و بنیان مالی بیمارستان‌ها را زمینه‌ساز استفاده از دستاوردهای جدید تحقیقاتی عنوان کرد و گفت: مثلاً رباط جراحی مغز سال گذشته در کشور رونمایی شد ولی کشش خرید و استفاده آن در بیمارستان‌ها وجود نداشت.بیمارستان‌های ما قدرت خرید چنین دستگاهی را ندارند و در نهایت تمام تلاش محقق بر جا می‌ماند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت اذعان داشت:‌ اگر دقت کنید چندین دستگاه از این قبیل هم امسال رونمایی می‌شود ولی رؤسای دانشگاه‌ها پولی برای خرید ندارند چون اعتباری برای آن نیست. حتی تعرفه پزشکی هم تغییر نمی‌کند و اگر جراح با دستگاه قدیمی یا دستگاه جدید عملی انجام دهد، تعرفه تفاوتی ندارد.

وی ادامه داد: در نتیجه بیمارستان هم توان خرید تجهیزات روز را ندارد و تحقیقات و فناوری نمی‌تواند دستاوردش را به ثروت تبدیل کند. در حالی که در کشورهای غربی تعرفه‌ها بسیار بالاست. چون به شرکت‌ها گفته‌اند 30درصد هزینه را باید برای پژوهش و تحقیقات صرف کنند.

به گفته قانعی ایران از لحاظ تولید داروهای بیوسیمیلار رتبه اول آسیا را دارد و در زمینه داروهای بیوتک رتبه‌مان افزایش یافته است.

وی افزود: اگر در بخش سلامت، اقتصاد آن را تعریف نکنیم و فکر کنیم همیشه باید هزینه و تعرفه را پایین نگه داریم این دانش جواب نمی‌دهد و شکست می‌خوریم. نتیجه‌اش این است که امروز هیچ کارخانه داروسازی هزینه‌ای برای تولید داروی جدید نمی‌کند و ما همیشه کپی می‌کنیم.

قانعی تأکید کرد: ما در وزارت بهداشت و در هیئت امنای دانشگاهی تشکیل 20هزار شرکت دانش‌بنیان را تکلیف کردیم که 7هزار آن مختص به برنامه پنجم توسعه است و به تعداد هیئت علمی هر دانشگاه سهم شرکت‌های دانش‌بنیان را مشخص کرده‌ایم. تا اقتصاد دانش‌بنیان جای اقتصاد نفت را بگیرد.

وی با اشاره به اینکه اگر در تعرفه‌های سلامت بازنگری نشود شرکت‌های دانش‌بنیان نمی‌توانند جایگاه خود را پیدا کنند،‌خاطرنشان کرد: این شرکت‌ها با این روند برای عرضه محصولات خود در بازار مشکل خواهند داشت، باید یک نقیصه را برطرف کنیم و از محقق نخواهیم که چرا تولید ثروت نکرده است، بلکه اقتصاد دانش‌بنیان را تعریف کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: بعد از سلاح، دارو رتبه سوم دنیا در کسب درآمد برای کشورها دارد. با وجود 25هزار شاغل در عرصه داروسازی این کشش وجود دارد که در عرصه اقتصاد داروسازی نقش‌آفرینی کند و از دولت انتظار داریم شرایط را در این راستا فراهم کند.

وی تأکید کرد: از کل دانشجویان کشور 5درصد مربوط به دانشگاههای علوم پزشکی است ولی 30 درصد تولیدات علمی مربوط به این قشر است. همچنین سهم تحقیقات پزشکی از کل بودجه تحقیقات کشور کمتر از 10درصد است ولی تولیداتمان بیش از 30 درصد کل تولیدات کشور است.

وی گفت: با افزایش نرخ ارز هزینه تحقیقات دو برابر شده و تنها 50 درصد بودجه پژوهشی را به ما اختصاص داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha