سلامت نیوز : جلسه بررسی وضعیت توالت‌های بهداشتی روستاها و بحث پسماند و دفن صحیح پسماندهای روستایی امروز با حضور مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مدیرکل محیط زیست و جمعی از بخشداران، مدیران و دهیاران کهگیلویه و بویراحمد در محل بخشداری گچساران برگزار شد.

پسماند و توالت‌های بهداشتی دو عامل تهدید ‌کننده سلامت روستاییان است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در این جلسه با اشاره به نحوه جمع‌آوری و نگهداری زباله‌ها در روستاها خطاب به بخشداران کهگیلویه و بویراحمد گفت: شما به عنوان بخشداران قسمت‌های مختلف این استان بیشتر از همه ما در جریان مشکلات و مسائل پسماندها و زباله‌ها هستید، به همین دلیل راهکار مسئله با همفکری با بخشداران به دست می‌آید.

وی افزود: سلامت و بهداشت در جامعه یکی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان بوده اما برطرف کردن مشکلات بهداشتی جامعه به تنهایی از عهده این سازمان ساخته نیست.

نبوی‌زاده با بیان اینکه تنها 25 درصد مسائل و مشکلاتی که منجر به اختلال در سلامت مردم می‌شود، به وزارت بهداشت و درمان و دانشگاه علوم پزشکی ارتباط دارد، ادامه داد: برطرف کردن 75 درصد از مشکلات و مسائلی که موجب ایجاد اختلالات در سلامتی جامعه می‌شود به دیگر سازمان‌ها برمی‌گردد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج داشتن بهداشت و جامعه سالم را منوط به همکاری بین بخشی، میان اداره‌ها و سازمان‌های مختلف دانست و در ادامه جمع‌آوری و نگهداری زباله‌ها و سرویس‌های بهداشتی را یکی از معضلات اساسی پیش روی بهداشت کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

نبوی‌زاده اظهار داشت: پسماند و زباله‌ها یکی از معضلات اساسی بهداشت در کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود که در این زمینه جلسات متعددی برگزار شده است.

وی با تأکید بر اینکه موضوع پسماندها و توالت‌های بهداشتی از مسائل مهم بهداشتی کهگیلویه و بویراحمد است، عنوان کرد: عدم توجه به زباله‌ها و توالت‌های بهداشتی سبب بروز بیماری‌های عفونی زیادی در میان مردم می‌شود که باید هزینه زیادی صرف درمان این بیماری‌ها شود.

نبوی‌زاده گرانی داروهای درمانی این بیماری‌ها و آلوده شدن آب‌ در دراز مدت را از دیگر مضرات عدم توجه به موضوع جمع‌آوری زباله‌ها و ساماندهی توالت‌های بهداشتی در سطح استان عنوان کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: در سال‌های گذشته بودجه‌های مناسب در راستای ایجاد و ساماندهی توالت‌های بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اختصاص می‌یافت در حالی که از سال گذشته این اعتبارات کاهش یافته و در سال 91 نیز این بودجه به طور کامل قطع شده است.

نبوی‌زاده عدم اختصاص بودجه برای ایجاد و ساماندهی توالت‌های بهداشتی به دانشگاه علوم پزشکی را سبب کند شدن روند ساخت توالت‌های بهداشتی در سطح استان دانست و این موضوع را یکی از مهم‌ترین مشکلات و معضلات بهداشتی فعلی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد.

وی از بخشداران، فرمانداران و استاندار کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با توجه به عدم اختصاص بودجه به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در زمینه ساخت توالت‌های بهداشتی و با توجه به اهمیت این موضوع، در این زمینه همکاری و مساعدت‌های لازم را به عمل آورند.

مسئولان از سوزاندن غیر اصولی زباله‌ها جلوگیری کنند

نبوی‌زاده آگاهی‌بخشی در زمینه اهمیت ساخت توالت‌های بهداشتی به جامعه به‌ویژه جامعه روستایی را گامی مهم و اساسی در راستای توسعه فرهنگ بهداشت و درمان دانست و گفت: اگر افراد آگاهی کامل از این موضوع داشته باشند، دیگر منتظر کمک‌های دولت نخواهند شد و به خاطر حفظ سلامتی خود و خانواده اقدام به ساخت توالت بهداشتی خواهند کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به موضوع دفن بهداشتی زباله‌ها عنوان کرد: زباله و پسماندها نیز از جمله مسائل و مشکلات مهم در استان است.

نبوی‌زاده با یادآوری تأکید دین اسلام بر رعایت بهداشت و نظافت اظهار داشت: در هیچ دینی مانند دین مبین اسلام بر موضوع بهداشت و نظافت تأکید نشده است اما متأسفانه به آن اهمیت نمی‌دهد.

وی ریختن زباله‌ و پسماندها در کنار جاده‌های روستاها و شهرهای استان را عملی ناپسند و غیربهداشتی دانست و گفت: به دلیل فضای مناسب گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و حضور گردشگران از دیگر استان‌ها، زباله‌های کنار جاده‌ها منظره خوبی برای استان ندارد.

نبوی‌زاده سوزاندن زباله‌ها توسط مردم را عملی خطرناک و غیربهداشتی عنوان کرد و ادامه داد: سوزاندن زباله‌ها به صورت غیراصولی توسط مردم سبب ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود که فرمانداران و بخشداران باید در این زمینه نظارت و توجه جدی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha