سلامت نیوز : معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با بیان اینکه مرکز پژوهشهای مجلس و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تلاشهایی را برای اجرایی کردن قانون تسهیل ازدواج جوانان انجام داده‌اند گفت: امیدواریم با تصویب اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان این قانون اجرایی شود.

سیدباقر پیشنمازی در گفتگو با مهر با بیان این مطلب گفت: وزارت ورزش و جوانان پس از مکاتبه با بانک مرکزی متوجه شد که علت مسدود شدن فضای مجازی بسیاری از بانکها برای وام ازدواج، نبود اعتبار لازم بوده است و به همین دلیل درصدد برآمد تا نامه نگاری های لازم را با وزارت امور اقتصاد ودارایی برای تجدید نظر در اختصاص اعتبارات جدید برای مابقی متقاضیان وام ازدواج انجام دهد.

وی افزود: البته مراجعه کنندگان وام ازدواج در تماس هایی که با وزارت جوانان داشته اند، اعلام کرده اند که بانکهایی همچون پست بانک، صادرات و صندوق مهر امام رضا (ع) همچنان وام ازدواج می دهند و فضای مجازی بانکهایی که تمام اعتبارات ویژه وام ازدواج را پرداخت کرده اند، مسدود شده است.

پیشنمازی با بیان اینکه مراجعه کنندگان به وزارت ورزش و جوانان همچنین شکایت هایی از نحوه ارائه خدمات ازدواج به متقاضیان از سوی بانکها داشته اند، تصریح کرد: در مکاتبه با بانک مرکزی به تمامی این موارد اشاره شده است، ضمن آنکه خود بانکها نیز پس از اتمام اعتبارات می توانستند این موضوع را به وزارت امور اقتصاد و دارایی اعلام کنند و برای پرداخت وام ازدواج به متقاضیان پیش قدم می شدند.

به گفته پیشنمازی، زمانیکه خواهان رشد آمار ازدواج هستیم و این موضوع را در سیاستهای کاری خود قرار می دهیم باید  اعتبارات بانکها نیز متناسب با میزان تقاضای ازدواج باشد.

تصویب اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان

معاون امور فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان همچنین درباره تدوین قانون تسهیل ازدواج جوانان گفت: این قانون در سال 1384 مصوب شد اما با توجه به اینکه آیین نامه اش هنوز به تصویب نرسیده تاکنون شکل اجرایی به خود نگرفته است.

وی ادامه داد: تصویب آیین نامه منوط به تصویب اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان است که در سال 1384، وزارت مسکن وقت، وزارت کشور و وزارت امور اقتصاد ودارایی مسوول پیگیری این قانون بودند. همچنین سازمان ملی جوانان وقت نیز تلاش هایی برای تهیه پیش نویس آیین نامه و اساسنامه انجام داد اما به نتیجه نرسید.

پیش نمازی با اشاره به تلاش های وزارت جوانان برای تصویب اساسنامه صندوق اندوخته، توضیح داد: مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تلاش هایی را برای اجرایی کردن این قانون انجام داده اند و امیدواریم با تصویب اساسنامه صندوق اندوخته ازدواج جوانان و آیین نامه، قانون تسهیل ازدواج شکل اجرایی به خود بگیرد.

وی درباره اینکه آیا وزارت جوانان مسوول تشکیل صندوق اندوخته است، تصریح کرد: وزارت جوانان تنها در در کنار سایر ارگانها اقداماتی را در این راستا انجام می دهد و هیچ مسوولیتی برای تشکیل این صندوق ندارد.

به گفته پیش نمازی قانون تسهیل ازدواج جوانان شامل 13 بند است که از مهمترین بندهای آن بحث وام ازدواج، استخدام و تامین مسکن جوانان است که در این قانون وزارت مسکن موظف به ارائه واحدهایی ارزان قیمت به جوانان در شرف ازدواج به مدت سه سال شده است.

سرانجام تصویب بسته تشویقی ازدواج

وی درباره تصویب بسته تشویقی ازدواج که پس از هفته ازدواج به دولت ارسال شد، گفت: قاعدتاً پس از ارسال بسته تشویقی به دولت کمیسیون های تخصصی نظرات تخصصی روی آن می دهند و در صورت تصویب نهایی به ما ابلاغ می شود که هنوز این اتفاق نیافتاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha