یکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۲
کد خبر: 62850
سلامت نیوز: یک محقق ایرانی موفق به اختراع پانسمان بیولوژیک با استفاده از عصاره گیاهان دارویی شد.
مهدیه حسینی محقق و کارشناس ارشد گیاهان دارویی در توضیح این اختراع چنین گفت: سالهاست از لعاب موسیلاژی استخراج شده از دانه و برگ گیاه اسفرزه برای درمان بیماری های دستگاه گوارشی از جمله زخم معده و یا کمبود ترشح موکوز از پرزهای روده استفاده می شود اما برروی تاثیرفیزیکوشیمیایی موسیلاژپلی ساکاریدی در زخم های سطحی و حساسیت های پوست کارهای تحقیقاتی زیادی صورت نپذیرفته است.
ما با تجزیه ترکیبات موسیلاژی با تکنیک های جدید کروماتوگرافی، اسپکتروکوپیک ومتودهای آنزیمی، علاوه بر اثبات خواص فیزیکی آن در درمان زخم ها به بررسی اثر آن برروی سیتوکینز و تحریک تولیدفاکتور رشد هماتوپویتیک G-CSFوGM-CSF برروی ترمیم سلول های پوستی حیوان آزمایشگاهی (30سر موش نر نژاد ویستار)پرداختیم.
با وجود اینکه سوپرمولکول های جاذب آب موسیلاژ آغشتگی مناسبی را با پدهای پانسمانی از جنس پنبه دارند،اما با استفاده از فناوری نانو و با کمک دستگاه میکروالکتروریس از ساقه ذرت، الیافی را با تخلخل و تراکم بافتی وجذب مناسب به عنوان غشای پایه جهت آغشتگی ترکیبات موسیلاژی استخراج شده تهیه کردیم و از این طریق پانسمانی صددرصد گیاهی و زیست تخریب پذیر تولید نمودیم.

استفاده از موسیلاژ داستیله شده برای تحریک تقسیم سلولی
در این پروژه از موسیلاژ داستیله شده که از واکنش شکسته شدن آلکاکین بدست می اید برای تحریک سیتوکینز استفاده شد. موسیلاژ پلی ساکاریدی داستیله شده با 2-O-acetylglucomannanعملکرد خاصی در تحریک سلول های پوست برای سیتوکینز وتحریک تولید فاکتور رشد هماتوپویتیک  G-C SF ,GM-CSFدارد و باعث افزایش تحریک تقسیم سلولی می شود. در مرحله بعد موسیلاژداستیله شده برای جداسازی داخل ستون کروماتوگرافی Size exclusion شد ومواد آن  بر اساس سایز تجزیه گردید تا اثر هریک در میزان بیان سیتوکینز بوسیله آنالیز RT- PCR اندازه گیری شود.
پس از تجزیه موسیلاژ آن را با آب مقطر مخلوط کرده وعصاره با دوزهای مختلف از آن برای استعمال موضعی تهیه گردید.سی سر موش نر نژاد ویستار پس از ایجاد زخم به صورت رندوم به سه گروه مساوی شامل :دریافت کننده عصاره 10 و100 میلی گرم درمیلی لیترموسیلاژ ترکیبی فراوری شده و گروه شاهد که سرم فیزیولوژی به صورت موضعی دریافت می کردند تقسیم شدند.از روز اول پس از ایجاد زخم روزانه یک میلی لیتر از هر محلول برروی زخم هرگروه مالیده شد.
سطح زخم ها در روزهای 1،4،7،10،13،16،19 پس از ایجاد زخم اندازه گیری وبا آزمون آماری Repeated measures تجزیه و تحلیل شد.مدت زمان بهبودی کامل زخم بین گروه کنترل و هردو دوز بالا وپایین موسیلاژ فراوری شده تفاوت معنی داری را(P<(0.05 نشان داد.
با توجه به لزوم بررسی کلینیکال پانسمان فوق و کسب موافقت مسئولین کلینیک زخم و سوختگی بیمارستان عرفان واقع در سعادت و همچنین موافقت همکاران در ساختمان پزشکان کوثر واقع در شهرک حکیمیه تهرانپارس بزودی وپس از دریافت مجوزهای لازم از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت این نوع پانسمان بر روی بیماران بکارگیری خواهد شد.
خواص و مزایا
تسریع در بهبود زخم،ضد عفونی کننده زخم،ضد آلرژی،حاوی آنتی اکسیدان ،ضد خارش و سوزش و التهاب
قابل استفاده به منظوره بهبود زخم های حاصل از بریدگی های سطحی ،سوختگی ها،خراشیدگی التهاب ایجاد شده توسط گزیدگی حشرات .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha