سلامت نیوز : بزرگسالان معمولاً با تکیه بر تصویر ارائه شده توسط رسانه‌ها سعی در حاصل کردن احساس یا قضاوتی در مورد حوادث غم انگیز دارند اما برای کودکان این روند می‌تواند متفاوت باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ پس از حادثه مرگبار دبستان سندی هوک نیوتاون در ایالت کانکتیکوت روانشناسان و متخصصان اطفال به شدت به والدین توصیه می‌کنند تا کودکانشان را در معرض اخبار بیشتری از این حادثه قرار ندهند.

جیمی هوارد، روانشناس کودک و متخصص حوادث در انستیتو ذهن کودک نیویورک می‌گوید: برای کودکان می‌تواند تصور اینکه این حوادث همین طور تکرار می‌شوند گیج کننده باشد. آنها لزوماً متوجه نمی‌شوند که این گره کوری است که واقعاً دهشت بار است.

هوارد افزود: برای کودکان 8، 9 و 10 سال می‌تواند تحت تأثیر ناراحتی و ترس و استرس مردم قرار گرفتن باشد که ظرفیت آنها برای کنار آمدن با حادثه را از بین می‌برد.

مدرسه ابتدایی جایی امن و معصوم فرض می‌شود اما تیراندازی سندی هوک این تصور را در ذهن والدین ویران می کند.

 اگر کودکان در سن سؤال پرسیدن باشند بهتر است بیشتر به آنها گوش داد تا با آنها صحبت کرد. آنها لزوماً سؤالاتی مشابه بزرگسالان ندارند و بهتر است با سؤالاتی این گونه آغاز کرد: خوب در این مورد چه می دانی؟ چه احساسی داری؟

والدین نباید در برابر کودکان خیلی احساسی باشند اما نباید احساسات خود را مخفی کنند چرا که کودکان با سرنخ هایی که از رفتار والدین می‌گیرند وضعیت را تفسیر می‌کنند. هوارد می‌گوید بهتر است والدین احساسات عمیقشان را از قبیل غم و ترس را با سایر بزرگسالان قسمت کنند و نگذارند کودکان به عمق آنها پی ببرند.

کارشناسان سلامت روانی می‌گویند که آنها درسهای زیادی را از 11 سپتامبر گرفته‌اند.

دکتر آلان کازدین استاد روانشناسی کودک دانشگاه ییل می‌گوید: تعدادی از کودکان که هیچ رابطه مستقیمی را با حادثه 11 سپتامبر نداشتند با ارتباط با رسانه‌ها آسیب دیدند. آنها قربانیان ثانویه تروریسم بودند.

دکتر ریچارد بسر، متخصص آموزش اطفال می‌گوید: هم اکنون ممکن است ناراحتی، غم و ترس ببینید. اما در طول زمان ممکن است مشکل خواب، تغذیه، تمرکز ایجاد شود. کودکانی که به مدرسه نمی‌روند. نمی‌توانند فعالیتهای عادی را شروع کنند یا مرتب دچار نگرانی و استرس هستند. به تنها چیزی که فکر می‌کنند این حادثه است. این کودکان نیازمند کمک ویژه هستند.

والدین به دلیل ماندگار بودن تصاویر این حادثه تلخ باید به کودکانشان مرتباً اطمینان دهند که آنها ایمن هستند. آنها باید به طور قاطع به آنها بگویند که پلیس و معلمان در تلاش برای امن نگه داشتن مدارس هستند و اتفاق نیوتاون تنها یک واقعه نادر بوده است.

بسیاری کارشناسان می‌گویند بهترین آرامش برای کودکان شفاهی نیست و همان گونه که اوباما هم گفت می‌تواند به اشکال مختلفی باشد. اوباما گفت: امروز من و میشل به مانند همه والدین دیگر در آمریکا کودکانمان را محکمتر از قبل در آغوش می‌گیریم و می‌گوییم که آنها را دوست داریم.

بنابراین زمانی که زبان قادر به بیان واقعیات نیست هیچگاه نباید قدرت در آغوش کشیدن را فراموش کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha