سلامت نیوز : سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با اجرای سبد غذایی مطلوب برای هر ایرانی، از ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه مانند دیابت، فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر زهرا عبداللهی با بیان این مطلب گفت: سبد غذایی مطلوب یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت بر اساس ماده 34 قانون برنامه پنجم توسعه بود که به تفکیک گروه‌های سنی و جنسی تدوین شد.

وی افزود: منظور از سبد غذایی مطلوب، سبدی است که بتواند نیازهای تغذیه‌ای هر فرد را با توجه به سن و جنس تعیین کند و همچنین متناسب با عادات، رفتار، فرهنگ غذایی و الگوی تولید در کشور باشد یعنی پتانسیل و ظرفیت تولید در کشور و به لحاظ اقتصادی، امکان دسترسی در تأمین آن برای مردم وجود داشته باشد.

این متخصص تغذیه سبد غذایی را ابزاری برای برنامه ریزی و سیاست گذاری‌های غذا و تغذیه عنوان کرد و گفت: بخش‌های مختلفی مسئول تأمین سبد غذایی و عرضه و توزیع این سبد هستند و ارگان‌هایی که در بحث کنترل قیمت مواد غذایی فعالیت می کنند بر اساس اقلام سبد غذایی، برنامه هایشان را تنظیم می کنند.

دکتر عبداللهی ابراز داشت: در حال حاضر وظایف وزارتخانه های مختلف تهیه شده و قرار است از طریق شورای عالی سلامت و امنیت غذایی برای ارگان های مسئول مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی دیگر ابلاغ شود تا در جهت تأمین و عرضه سبد غذایی کمک کنند و همکاری داشته باشند.

سرپرست دفتر بهبود تغذیه جامعه، سبد غذایی مطلوب را ابزار خوبی برای ارتقاء فرهنگ و سواد تغذیه‌ای مردم عنوان کرد و گفت: در برنامه‌های آموزش و فرهنگ سازی باید بر اساس این سبد غذایی مطلوب کار آموزشی در سطح جامعه صورت گیرد.

وی ادامه داد: این سبد غذایی به گونه‌ای تعریف و طراحی شده که در آن اقلام غذایی اساسی که روزانه در سفره خانوار موجود است با حداقل هزینه برای مردم قابل تأمین باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha