سلامت نیوز : رییس جامعه پزشکان داخلی ایران با بیان اینکه عارضه ایست قلبی در افرادی که دچار تنگی عروق قلبی و یا کرونری بوده شایع‌تر است، گفت: این عارضه در افرادی که دچار چاقی، بیماری دیابت، افزایش فشار خون یا کلسترول بالا هستند شیوع بیشتری دارد.

دکتر ایرج خسرونیا در گفت وگو با ایسنا ، با اشاره به اینکه مرگ ناگهانی در اثر ایست قلبی رو به افزایش است، گفت: در سالهای اخیر به علت پیشرفت‌هایی که در زمینه تشخیصی و درمانی بیماری‌های قلبی و عروقی حاصل شده از مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی به شدت کاسته شده است.

وی در ادامه با ابراز تاسف از اینکه مرگ در اثر ایست قلبی کاهش چندانی نداشته است، گفت: متأسفانه این امر به علت دانش ناکافی جامعه و نبود آگاهی لازم از عوامل ایجاد کننده این عارضه است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه این عارضه در افرادی که دچار تنگی عروق قلبی و یا کرونری بوده یا دچار چاقی، بیماری دیابت، افزایش فشار خون یا کلسترول بالا هستند شیوع بیشتری دارد، یادآور شد: این عارضه در جمعیت‌هایی که از نظر وضعیت اجتماعی و اقتصادی شرایط نامناسبی دارند شایع‌تر است.

وی همچنین افزود: بروز بیماری‌های قلبی عروقی بیشتر ناشی از تفاوت‌های رفتاری، بهداشتی یا دریافت کمتر خدمات پیشرفته پزشکی توسط افراد کم درآمد است.

رییس جامعه پزشکان داخلی ایران با اشاره به مطالعات انجام شده گفت: بررسی های انجام شده در کشورهای امریکایی نشان می دهد بروز ایست قلبی ناگهانی در محله‌های فقیرنشین مناطق کلان شهرهای بزرگ بیشتر است، مرگ و میر ناشی از سرطان هم در این مناطق بیشتر دیده می‌شود.

وی در پایان بر ضرورت اطلاع رسانی توسط رسانه‌ها تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها می توانند با راهنمایی و پیام‌های بهداشتی و درمانی مردم را به مراجعه به هنگام به پزشک جهت پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض ناشی از آن آگاه کنند. دولتمردان نیز با ارایه‌ی خدمات لازم در مناطق فقیرنشین و گسترش وسایل بهداشتی و درمانی در جهت کاهش عوارض ناشی از بیماریهای قلبی خصوصا ایست قلبی فعال‌تر از گذشته عمل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha