دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 62866

بی‌توجهی دولت به تامین اعتبارات ارز دارو تا آنجا پیش رفت كه تنها وزیر زن كابینه دولت زبان به انتقاد باز كند و انتقادهای صریحی را نسبت به بانک مرکزی بیان كند.

انصراف از بركناری وزیر بهداشت
سلامت نیوز : محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی نژاد هرگونه احتمال بركناری وزیر بهداشت را رد كرده و گفته خانم وزیر در مقام خودش باقی‌می‌ماند. شائبه بركناری وزیر بهداشت از آنجا آغاز شد كه 24 آذر ماه دستجردی در اظهاراتی صریح از نحوه تخصیص ارز مرجع به دارو و تجهیزات پزشکی توسط بانك مرکزی انتقاد کرد و گفت: «تاکنون تنها یک سوم ارز تهیه دارو و یک پنجم ارز تجهیزات پزشکی تامین شده است».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ بیان این مسائل از سوی وزیر بهداشت سبب شد كه روز گذشته رسانه منتسب به دولت انتقادات زیادی را به سخنان انتقادی وزیر بهداشت داشته باشد. با انتقاداتی كه از سوی رسانه دولت صورت گرفت شائبه بركناری وحید دستجردی از كابینه دولت قوت گرفت. اما شائبه بركناری وزیر بهداشت مورد اعتراض و انتقادات زیادی از سوی نمایندگان قرار گرفت و نمایندگان معترض عنوان كردند كه مخالف بركناری وزیر بهداشت هستند. نهایتا هم همین حمایت‌ها مانع تغییری دیگر در كابینه شد.

انتقادات وزیر از دولت

انتقاد از تامین نشدن اعتبارات ارزی برای تامین دارو مسئله‌ای بود كه در چند ماه اخیر مورد توجه قرار گرفته بود. اما بی‌توجهی دولت به تامین اعتبارات ارز دارو تا آنجا پیش رفت كه تنها وزیر زن كابینه دولت زبان به انتقاد باز كند و انتقادهای صریحی را نسبت به بانک مرکزی بیان كند. دستجردی خطاب به بانک مرکزی گفته بود که ما به هر طریقی که شده داروی مردم را تامین می‌کنیم اما مسئولان بانک مرکزی باید به تعهدات خود عمل کرده و تعلل های صورت گرفته در تخصیص ارز دارو را از این پس جبران کنندزیرا نقل و انتقال ارز در خارج از کشور را از طرق غیررسمی می‌توانیم دور بزنیم ولی مشکل تخصیص ارز توسط بانک مرکزی در داخل کشور را نمی‌توانیم دور بزنیم.

پیش از این احمد شیبانی معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو تاکید کرده بود که وزارت بهداشت شاکی اصلی در اختصاص ارز مرجع برای کالاهای لوکس و آرایشی است. مسئولان اختصاص ارز باید توضیح دهند که چرا به جای دارو به لوازم آرایشی،غذای سگ، زین اسب، دسته بیل و... ارز مرجع اختصاص داده‌اند. بیان این اظهارنظر‌ها از سوی مقامات وزارت بهداشت انتقاد زیاد رسانه دولت را از وزیر بهداشت به همراه داشت. این اولین‌باراست كه رسانه‌ای منتسب‌به دولت درباره عملكرد یكی از اعضای كابینه انتقاداتی را بیان می‌كند. روزنامه ایران در گزارشی عنوان كرد: «بررسی دقیق‌تر هجمه‌های وزارت بهداشت و درمان به عنوان بخشی از دولت به دولت، نشان از آن دارد كه خانم وزیر به عنوان نخستین وزیر زن در دولت احمدی‌نژاد به جای وفاداری به اعتماد رئیس‌جمهور، در مسیری افتاده است كه به نظر می‌رسد معاونان و مشاورانش برای او هموار می‌كنند.»‌ این انتقاد در حالی صورت می‌گیرد كه یک ماه پیش رئیس‌جمهور نیز به حمایت تمام قد از دستجردی پرداخته بودو عنوان کرده بود: «ما بهترین متخصصان پزشکی و باهوش‌ترین کادر درمانی را در کشور داریم و مدیریت خوب خانم دستجردی نیز کار را نور علی نور کرده است.»‌

 این اولین بار نیست كه شائبه بركناری وزیر بهداشت مطرح شده است بخشی از شایعات مربوط به برکناری قریب‌الوقوع وحید دستجردی، به حضور باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران و قائم‌مقام وزیر بهداشت در امور سیاست گذاری برمی‌گردد که از فروردین 90 عضو شورای تحول اداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم شد. بر‌اساس این گمانه‌زنی‌ها، وزیر بهداشت به فشارهای خارج از وزارت‌خانه برای برکناری باقر لاریجانی، برادر کوچکتر رئیس مجلس، تن نداده و به همین دلیل 8ماه مانده به پایان مدت وزارتش، در معرض عزل قرار دارد.دستجردی در پاسخ به قوت گرفتن شائبه بركناری‌اش بیان كرده است: هر آمدنی یک رفتنی دارد، به‌دنبال اخبار شایعه نباشید. همه ما دیر یا زود باید برویم. اما مهم آن است که این آمدن و رفتن‌ها چه تاثیری بر زندگی دیگران خواهد گذاشت.

حمایت ویژه دولت از وزیربهداشت!؟

شائبه بركناری وحید دستجردی از كابینه دولت در حالی مورد توجه قرار گرفته است كه محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور به آن پاسخ داد و به دفاع از وزیر بهداشت پرداخت. وی در جمع خبرنگاران گفت: دولت همه را حمایت می‌کند ولی خانم وحید دستجردی را ویژه حمایت می‌کند چون ایشان اولین وزیر خانمی است که وارد وزارت‌خانه شده و موفق عمل کرده است و من نمره بالایی به ایشان می‌دهم. ایشان و همکارانشان گام‌های اساسی در وزارت بهداشت برداشتند و ایشان یک بانوی مومن و غیرتمند هستند که وزارت بهداشت را به حرکت درآورده است.

وی اضافه کرد: دولت و رئیس‌جمهوری تلاش خود را در حمایت از خانم دستجردی دریغ نخواهد کرد و نباید به شایعات توجه کرد. خود من هنوز نیامده، گفتند فلانی رفت در صورتی که من گفتم تا آقای احمدی‌نژاد هست، من هم هستم و اکنون می‌گویم تا آقای احمدی‌نژاد هست، خانم دستجردی هم هست.

انتقاد بهارستان به شائبه بركناری

در شش ماهه اخیر با سایه انداختن بحران مالی بر عملکرد نظام سلامت و درمان، زمزمه هایی درباره استیضاح او مطرح شد. در این باره حسن تامینی‌لیچایی گفته بود که «وزارت بهداشت در مورد تأمین و ذخیره‌سازی دارو بسیار ضعیف عمل کرده است و این موضوع موجب شده که کشور با بحران کمبود دارو روبه‌رو باشد. در حالی که مسئولان این وزارت‌خانه می‌توانستند با پیش بینی وضعیت‌ آتی حوزه سلامت از بروز بحران کنونی جلوگیری کنند، اما این اتفاق نیفتاد.» با این حال شایعات برکناری وزیر بهداشت به دلیل انتقادات از نحوه تخصیص ارز، از سوی هیات دولت با اعتراض نمایندگان همراه شد.

تذكر نادر قاضی‌پور در جلسه علنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی و حین بررسی جزئیات طرح دو فوریتی مربوط به ادغام و انحلال وزارت‌خانه‌ها سبب شد كه شائبه بركناری وزیر بهداشت در مجلس با انتقاد و تذكر دیگر نمایندگان همراه شود.

قاضی پور عنوان كرد: خبر آورده‌اند قرار است خانم وحید دستجردی وزیر بهداشت به دلیل اینکه گفته است «ارز مرجع باید به دارو اختصاص یابد نه به کالاهای دیگر و غیرضروری»، از کار برکنار شود. ما اجازه چنین اقدامی‌را به دولت نمی‌دهیم. باید از نظام دفاع کنیم و اجازه خدشه وارد شدن به آن را ندهیم. عبدالرحمان رستمیان نیز در گفت وگو با آریا مطرح می‌كند كه نمایندگان مجلس موافق این اقدام نیستند و معتقدند که برکناری وزیر در ماه‌های آخر ریاست جمهوری نمی‌تواند راه‌حل مشکلات موجود باشد.

سلیمان عباسی سخنگوی کمسیون بهداشت مجلس هم می گوید: «مطابق قانون، پیگیری مطالبات وزارت بهداشت به عهده این وزارت‌خانه است و در صورتی که وزارت بهداشت گزارشی مالی مبنی بر عدم اخذ مطالبات خود و نیز مشکلات موجود ارائه دهد، مجلس در حد توان ایشان را در پیگیری این مسئله یاری خواهد داد.» رویکردی که به نظر می‌رسد با پشت پرده‌های شایعه برکناری خانم وزیر بی‌ارتباط نباشد.

وزیر بهداشت كیست؟

مرضیه وحیددستجردی در سال 1338 در تهران به دنیا آمد.وی تحصیلات عالی خود را در سال 1354 در رشته پزشکی دانشکده پزشکی دانشگاه تهران آغاز کرد. وحیددستجردی در سال 1367 موفق به اخذ درجه تخصصی در رشته زنان از دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران شد و به عنوان عضو هیات علمی گروه زنان و زایمان در بخش زنان و زایمان بیمارستان آرش فعالیت کرد. در مرداد ۱۳۸۸، با ارائه پیشنهاد وزارت او توسط محمود احمدی‌نژاد به مجلس شورای اسلامی، این پیشنهاد به بررسی گذاشته شداما معرفی یك زن در كابینه دولت انتقادات زیادی را از سوی برخی علما به همراه داشت.

با این حال دستجردی دو روز بعد از پیشنهاد احمدی نژاد در جلسه رأی‌گیری، از مجموع ۲۸۶ رأی گرفته شده، با ۱۷۵ رأی موافق، ۲۹ رأی ممتنع و ۸۲ رأی مخالف، موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شد و به عنوان یك زن برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را عهده دارد شد. وی اولین فرد در كابینه دولت است كه نسبت به عملكرد دولت انتقاداتی را وارد دانسته است.

این انتقادات كه معطوف به نحوه اختصاص ارز به تامین دارو می شود سبب شد كه شائبه بركناری وی از كابینه دولت قوت پیدا كند اما این مسئله از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با انتقادات زیادی همراه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha