جلسه غیر علنی دیروز شورای شهر تهران در حالی تشكیل شد كه گزارش نماینده وزارت بهداشت و درمان درخصوص تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌ها با انتقاد اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شد.

تردید در آمار وزارت بهداشت درباره آلودگی هوا
سلامت نیوز : جلسه غیر علنی دیروز شورای شهر تهران در حالی تشكیل شد كه گزارش نماینده وزارت بهداشت و درمان درخصوص تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌ها با انتقاد اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شد. به گونه‌ای كه خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران بعد از این جلسه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با انتقاد از غیرعلمی بودن مبنای گزارش‌های وزارت بهداشت درباره تاثیر آلودگی هوا بر بیماری‌ها و مرگ و میر افراد، از مسئولان مربوطه خواست در حوزه‌هایی که با جان شهروندان سروکار دارد، با دقت بیشتری آمار و اطلاعات را ارائه دهند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ مغایرت آماری وزارت بهداشت درخصوص وضعیت هوای تهران در دو سال اخیر با آمارهای شركت كنترل كیفیت هوای تهران از جمله مواردی بود كه در این جلسه با واكنش اعضای شورای شهر روبه‌رو شد. دانشجو درخصوص جلسه دیروز شورا به خبرنگاران یادآور شد: «در این جلسه دکتر کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی درباره آلودگی هوا و عوارض آن بر سلامتی افراد ارائه داد. ماحصل این گزارش این بود که وضعیت آلودگی هوا، همانطور که همه می‌دانیم، وضعیت خوبی نیست.»

آنطور كه سخنگوی شورای شهر تهران توضیح می‌دهد، مغایرت‌هایی بین گزارش وزارت بهداشت و گزارش شهرداری که به امضای معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری رسیده، وجود داشته است. به عنوان مثال طبق گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری، در هشت ماه نخست سال 89 تهران 14 روز هوای پاک، 198 روز هوای سالم، 33 روز هوای ناسالم و یک روز هوای بسیار ناسالم داشته كه در دوره مشابه شهروندان تهرانی درسال 90، 2 روز هوای پاک، 98 روز هوای سالم، 143 روز هوای ناسالم و سه روز هوای بسیار ناسالم روبه‌رو بوده‌اند. این در حالی است که در گزارش رئیس مرکز سلامت محیط وزارت بهداشت، در سال 90، شهر تهران 321 روز هوای ناسالم داشته است. خسرو دانشجو در این باره توضیح می‌دهد: «مغایرت زیادی بین آمار ایشان و آمار شهرداری دیده می‌شد. این مسئله توسط اعضای شورا مورد سوال قرار گرفت که آقای ندافی توضیح داد که استانداردهای مورد استفاده در گزارش ایشان، مطابق با استانداردهای روز جهان است و استانداردهای مورد استفاده شهرداری، کمی متفاوت است.»

او اعتقاد دارد به هر حال، آنچه با نگاه غیرکارشناسانه هم کاملا مشخص است، این است که تهران هر سال زمستان هوای ناسالمی‌دارد که طبق گفته متخصصان امر، علت آن پدیده وارونگی هوا بر اثر سرماست که باعث می‌شود هوای سرد و آلوده نزدیک سطح زمین باقی بماند. خسرو دانشجو تاكید می‌كند كه بحث آلودگی هوا از آن موضوعاتی است که همه مردم و مسئولان حوزه‌های مختلف را باید برای رفع آن به کمک بطلبیم. ما اعضای شورای شهر به نمایندگی از مردم تهران وظیفه خود می‌دانیم این پیام را برای مسئولان اجرایی داشته باشیم که هر کاری که از دستشان برای کاهش آلودگی بر می‌آید، دریغ نکنند.

مردم در حوزه‌های مختلف از حمل‌و‌نقل و سوخت گرفته تا خودروسازی و مسائل عمرانی شهرها، از مسئولان انتظار کمک برای رفع آلودگی را دارند.او ادامه داد: «گاهی آمارهایی درباره ارتباط بین هوای ناسالم و بیماری‌های قلبی و تنفسی و مرگ‌و‌میر می‌شنویم که مثلا اعلام می‌شود A نفر بر اثر A میزان آلودگی فوت کرده‌اند. درباره ارتباط بین این دو از مسئول امر در وزارت بهداشت سوال کردیم و ایشان گفتند که ما گزارش متقنی درباره تاثیر آلودگی بر مرگ و میر افراد نداریم و ارائه چنین گزارش‌هایی در دنیا هم رایج نیست. اما میزان آلودگی را در مدل‌های علمی جهانی قرار می‌دهند و نتیجه این می‌شود که بر اثر مقدار معین آلودگی، مقدار معینی از مرگ و میر اتفاق می‌افتد.»

به گفته دانشجو «اعضای شورای شهر نسبت به این مدل‌ها بحث داشتند که با چه استانداردهایی تهیه شده و آیا تاثیر آلودگی بر جوامع مختلف در آنها لحاظ شده یا خیر؟ سوال دیگری كه در این زمینه طرح شد،‌این بود كه آیا بررسی خاصی انجام شده که در مدت آلودگی های اخیر، چه میزان سکته قلبی یا تشدید بیماری های تنفسی و مرگ و میر اتفاق افتاده که آقای ندافی پاسخ مثبت دادند، اما آمار مربوطه را به ما ارائه نکردند. به همین جهت، علمی بودن مدل‌های مورد استفاده دوستان برای ما محل تردید است.» او همچنین گفت: «با توجه به اینکه وزارت بهداشت راسا پایش هوا را انجام نمی‌دهد، ما درباره منبع تهیه گزارش مذکور از آقای ندافی سوال کردیم که پاسخ دادند گزارش را از سازمان هواشناسی و سازمان حفاظت از محیط زیست تهیه کرده‌اند اما سندی مبنی بر صحت این موضوع ارائه نشد، به‌ویژه آنکه آمار سازمان محیط زیست با آمار این گزارش متفاوت است.

سخنگوی شورای شهر تهران ادامه داد: «آمارهایی مثل ارتباط میزان آلودگی هوا و مرگ و میر با سلامت روانی جامعه ارتباط مستقیم دارد، به همین دلیل من به عنوان نماینده شورا از مسئولان امر درخواست می‌كنم در انتشار آمارهای این چنینی دقت کافی داشته باشند و آمار و اطلاعات خود را در حوزه ای که با سلامت مردم ارتباط دارد، هماهنگ کنند.» او تاكید كرد: «وقتی کار به جایی می‌رسد که پلیس راهنمایی و رانندگی به موضوع ورود می‌كند و اعلام می‌كند که اتومبیل خاصی را دیگر پلاک نمی‌كند، چون هر چه درباره رعایت اصول ایمنی و کیفیت فنی در آن تذکر می‌دهد، خودروسازان توجه نمی‌كنند و درباره جان مردم حساسیتی ندارند، این نشانگر ناهماهنگی بین دستگاه‌ها است که پلیس را وادار به استفاده از ابزار قهری و سلبی خود می‌كند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha