سلامت نیوز : محمدجواد محمدی‌زاده، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه برای مقابله با پدیده گرد و غبار 3400 میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است گفت: این در حالی است که امسال فقط 100 میلیارد تومان اعتبار این بخش تامین شده است. ریزگردها چند سالی است كه مهمان كشورمان شده‌اند و به هیچ عنوان راضی نمی‌شوند تا دست از سر شهروندان بردارند. چند سالی است كه 21 استان كشورمان با ریزگردها دست و پنجه نرم می‌كنند با این حال فقط 100 میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با ریز گردها هزینه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته رئیس سازمان محیط‌زیست ریزگردها پدیده‌ای نوظهور نیستند و ریشه آن بی‌اعتنایی، کم‌مهری و جفای به طبیعت است.به گفته محمدی‌زاده، از آنجا که محیط زیست یک محیط پویاست، هر روز با پدیده‌های جدیدی مواجهیم که باید قطعا پاسخ به روزی به نیازهای این پدیده‌ها بدهیم و این کار جز با به روز بودن دانشمندان میسر نمی‌شود. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: امروز در سراسر جهان یکی از اولویت‌های تحقیق و پژوهش، موضوع محیط‌زیست و علت آن بحران‌های حوزه حیات و تهدیدهای مولفه‌های اصلی زندگی، یعنی آب، خاک و هواست که نه فقط آحاد مردم را به میدان آورده، بلکه بیش از پیش اساتید، پژوهشگران و محققان را نیز به عرصه کشانده است. محمدی‌زاده با بیان اینکه متاسفانه در نیازسنجی دچار نقص هستیم، افزود: باید برآورد دقیقی از اوضاع داشته باشیم و بدانیم که کشورهای استعماری نمی‌توانند کمکی به آن بکنند و تعامل با کشورهای دیگر می‌تواند بهترین راه‌حل ما باشد. محمدی‌زاده در ادامه اظهار کرد: تلقی ما این است که ما هنوز برآورد دقیقی از وضعیت فن‌آوری‌ روز محیط‌زیست نداریم و متاسفانه با وجود آنکه روی کمربند خشک دنیا قرار گرفته‌ایم، بهره‌وری ما در حوزه آب در بخش کشاورزی 35 درصد بوده و نتوانسته‌ایم فن‌آوری‌‌های جدید را به گونه‌ای که شایسته است به کار گیریم که این نشان از عقب‌ماندگی ما دارد.

محمدی‌زاده با اشاره به پیچیدگی نظام طبیعت، افزود: قد و قواره مسائل طبیعی بسیار تنیده و غامض است، بنابراین علما و دانشمندانی که با مسائل این حوزه دست و پنجه نرم می‌کنند، باید با دقت فراوان به ضوابط این حوزه وارد عرصه شده و افرادی که دید محدودی نسبت به این مسئله دارند، از ورود به این عرصه خودداری کنند. وی افزود: علت این پیچیده بودن، ارتباط بین بخش‌های مختلف حیات با یکدیگر است، بنابراین محیط‌زیست، جغرافیا نمی‌شناسد. مثلا اگر در قاره‌ای از دنیا قطع جنگل اتفاق بیفتد، ممکن است در یک قاره دیگر شاهد سیل باشیم. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: یکی از نکات مهم دیگری که در حوزه محیط زیست وجود دارد، پیشرفت‌های صنعتی بخصوص در 50 سال اخیر است که تاثیرات بسیاری را در حوزه حیات از جمله گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی گذاشته و این امر توجه به تغییرات کاربردی را ضروری‌تر کرده است. محمدی‌زاده افزود: چیره شدن حیات صنعتی بر حوزه طبیعت آثار مخرب بسیاری در زیست موجودات کل زمین گذاشته است که نیاز به تحقیق نه برای تحقیق، بلکه برای پاسخ به گرفتاری‌های بسیاری را مطرح می‌کند.

 وی با یادآوری اهمیت اکوسیستم‌ها در سراسر جهان، اظهار کرد: باید با باور به شکننده بودن اکوسیستم‌ها و عدم تصور اینکه این نعمت‌ها لایزال و تمام نشدنی هستند، از منابع اکولوژیکی خودمان استفاده کنیم و به توسعه‌ای تن دهیم که مقوم و مروج محیط زیست باشد، نه مخرب آن که این رسالت بر عهده محققان و دانشمندان است. به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست سرمایه‌های اقتصادی و انسانی ما به سرمایه‌های اکولوژیک تعلق داشته و امکان ندارد بدون شناسایی سرمایه‌های اکولوژیک بتوانیم منابع اقتصادی را به درستی مدیریت کنیم. اگر این شناسایی به خوبی انجام گیرد، می‌توانیم برای آینده به صورت شفابخش برنامه‌ریزی کنیم. وی پس از رونمایی از دستگاه تصفیه ریزگردهای هوا در محیط بسته و ماسک تنفسی مخصوص ریزگردها، اظهار کرد: هم فیلترها و هم دستگاه‌ها از فن‌آوری‌‌های نوین در حوزه محیط زیست و مورد تایید سازمان بوده است. البته مردم باید بدانند این وسایل تنها مناسب فضاهای بسته بوده و در مکان‌هایی مانند مدرسه، بیمارستان و ادارات قابل استفاده هستند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تاکنون یک میلیارد تومان برای خرید این ابزار و قرار گرفتن در اختیار مردم با هدف فرهنگسازی هزینه شده است.محمدی‌زاده افزود: دولت برای استان‌هایی مانند خوزستان و کرمانشاه که بیش از دیگر استان‌ها در معرض آلاینده‌ها قرار دارند، حمایت‌هایی را صورت داده و توصیه ما این است که دستگاه‌های اداری مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم و حتی وزارت صنایع این وسایل را خریده و در اختیار مردم قرار دهند. وی درباره جلوگیری از ورود ریزگردها به کشور، اظهار کرد: عراق، اردن و سوریه که تولیدکننده این ریزگردها هستند، برای حل این مشکل اقداماتی را صورت داده‌اند و در داخل کشور نیز 3400 میلیارد تومان اعتبار لازم است که این رقم به مجلس ارائه شده و امسال تنها 100میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha