برای برخورد اثربخش با پدیده زیرمیزی باید زیرساخت های ارائه دهنده خدمات سلامت در بخش دولتی تقویت شود تا تمایل کمتری در مردم برای مراجعه به بخش خصوصی وجود داشته باشد.

اولین گام وزارت بهداشت برای مقابله با زیرمیزی
سلامت نیوز : بالاخره پس از سال ها وزارت بهداشت اولین گام را برای مقابله جدی با پدیده زیرمیزی برداشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت از تشکیل کارگروه مشترکی متشکل از نمایندگان وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی برای مبارزه با پدیده زیرمیزی در نظام سلامت خبر داد و گفت: با اجرای طرح، امکان نظارت مستقیم بر عملکرد پزشکان شاغل در بیمارستان های خصوصی و دولتی فراهم می شود که امیدواریم تخلفات مالی پزشکان به حداقل برسد. معاون درمان وزارت بهداشت نیز از مذاکرات وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات برای برخورد با پدیده زیرمیزی خبر داد.

دکتر محمود رضا محقق معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت وگو با خراسان از آغاز به کار کارگروه مشترکی متشکل از وزارت بهداشت،سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی از حدود یکسال قبل خبر داد و گفت: تصمیماتی که دراین کارگروه گرفته می شود نحوه نظارت دقیق و اثر بخش بر عملکرد ارائه دهندگان خدمات سلامت را تعیین می کند و پس از نهایی شدن تصمیمات در سطح ملی به مرحله اجرا در خواهد آمد. وی افزود: در این زمینه جلساتی با سازمان تعزیرات حکومتی برگزار شده است واعضای کارگروه تمرکز بیشتری روی موارد خاص با بیشترین تعداد تخلف را دارند.

وی خاطرنشان کرد: برای برخورد اثربخش با پدیده زیرمیزی باید زیرساخت های ارائه دهنده خدمات سلامت در بخش دولتی تقویت شود تا تمایل کمتری در مردم برای مراجعه به بخش خصوصی وجود داشته باشد.

وی درباره تصمیمات اتخاذ شده در کارگروه مشترک وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی گفت: احتمال تصویب ممنوعیت اشتغال پزشکان در بیش از دو مرکز بیمارستانی از جمله این موارد است. وی افزود: در حال حاضر پزشکان و جراحان غیر تمام وقت، مجاز به کار و انجام عمل جراحی در چندین بیمارستان خصوصی هستند که همین موضوع باعث شده تعهدی نسبت به قوانین بیمارستان های محل کار خود نداشته باشند.وی تصریح کرد: دراین شیوه پزشکان در مواجهه با الزام مسئولان بیمارستان برای دریافت تعرفه های مصوب، آنها رابه ترک بیمارستان تهدید می کنند که درنهایت نیز موجب عقب نشینی رئیس بیمارستان می شود. این درحالی است که در صورت الزام پزشکان برای کار در تنها یک بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان دولتی امکان بروز تخلف پایین می آید و مسئولان بیمارستان، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی می توانند نظارت بیشتری بر عملکرد جراحان و پزشکان داشته باشند.

وزارت بهداشت در نظام پزشکی صاحب رای می شود

وی با تاکید بر اینکه اجرای این تصمیم تاثیر مثبتی در کاهش وحتی از بین رفتن پدیده زیرمیزی خواهد داشت، درباره صاحب رای نبودن وزارت بهداشت در نظام پزشکی گفت: یکی از مشکلات وزارت بهداشت در بحث زیرمیزی صاحب رای نبودن است؛ چراکه با قوانین موجود، وزارت بهداشت امکان در نظر گرفتن جریمه و یا محدود کردن فعالیت مطب را ندارد.معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت از تدوین لایحه‌ای به منظور امکان نظارت بیشتر وزارت بهداشت بر مراکز و اشخاص ارائه دهنده خدمات سلامت خبر داد و گفت:با رفع موانع قانونی، وزارت بهداشت نظارت خود را بر پزشکان افزایش خواهد داد که کاهش تخلفات مالی و زیرمیزی تنها یکی از دستاوردهای این قانون در آینده خواهد بود.

مذاکرات وزارت بهداشت و سازمان تعزیرات برای برخورد با «زیرمیزی»

در همین حال معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به جلسات برگزار شده با دیگر دستگاه های مرتبط برای برخورد با پدیده «زیرمیزی»، از پیشرفت های حاصل شده در روند مذاکرات با سازمان تعزیرات و همچنین اقدامات انجام شده برای جدی تر و دقیق تر شدن نظارت ها خبر داد.امامی رضوی در گفت وگو با ایسنا، از جلسات برگزار شده برای ارائه راهکارهای مبارزه با پدیده زیرمیزی خبر داد و گفت: به منظور نظارت دقیق و اثربخش بر ارائه دهندگان خدمات سلامتی، کارگروه مشترکی متشکل از وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و سازمان تعزیرات حکومتی تشکیل  شده است.وی افزود: راهکارهای برخورد با پدیده زیرمیزی را بررسی و پیگیری می کنیم. در این زمینه به دنبال جلساتی که با سازمان تعزیرات داشته ایم پیشرفت های خوبی حاصل شده است؛ هم در جدی تر شدن قانون و هم در ارائه گزارش های مناسب توسط کمیسیون های ماده ۱۱.

وی افزود: در برخورد با پدیده زیرمیزی بحث آن است که زیرساخت های ارائه خدمات مناسب در بخش دولتی باید آماده شود تا به دنبال آن نیاز مردم برای مراجعه به بخش خصوصی کمتر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha