دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 62880

كفش مناسب برای بیماران دیابتی بسیار حیاتی است. آنها باید مراقبت ویژه‌ای از این عضو حساس در این بیماری داشته باشند.

نكات مهم در خرید كفش برای دیابتی‌ها
سلامت نیوز : كفش مناسب برای بیماران دیابتی بسیار حیاتی است. آنها باید مراقبت ویژه‌ای از این عضو حساس در این بیماری داشته باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از برترین ها ؛  در ادامه برخی نكات مهم در خرید كفش و مواردی كه باید به آنها توجه كرد، مرور می‌كنیم.

كف كفش باید نرم و انعطاف‌پذیر و در عین حال با دوام باشد. رویه كفش نیز باید با كیفیت بالا و چرم انعطاف‌پذیر تهیه شده باشد.

نوك كفش باید جای كافی برای شست پا داشته باشد. این توصیه که کفش بعدا جاباز می‌کند برای یک دیابتی پذیرفتنی نیست.

اندازه بودن كفش بسیار مهم است. بنابراین بهتر است عصرها سراغ خرید كفش بروید زیرا طی روز پا  متورم می‌شود.

در صورتی كه با رعایت تمام نكات فوق هنگام خرید باز هم پا ناراحت بود بهتر است سراغ خرید سفارشی كفش بروید.   

هیچگاه فرد دیابتی نباید پابرهنه راه برود و حتی در خانه هم باید یا از كفش رو فرشی یا جوراب استفاده كند.

برای پوشیدن كفش‌های پاشنه‌بلند بهتر است جنس كفش از مواد انعطاف‌پذیر باشد تا مواد مصنوعی مانند پلاستیك و وینیل. كفش‌هایی كه انگشت شست پا در آن كاملا به كفش چسبیده باشد گردش خون را مختل می‌كند و این فشار در كفش پاشنه بلند بیشتر است و خطر آسیب‌دیدگی نیز بالاتر. بهتر است انواعی را انتخاب كنید كه راحت است.  پاشنه‌ها نباید هیچگونه فشاری به هیچ قسمت پا وارد كند.

از پوشیدن کفش‌های جلوباز، صندل، دمپایی و کفش‌های راحتی دارای تسمه‌های بین انگشتی خودداری کنید. كفش‌های لاانگشتی می‌تواند به پوست انگشت شست آسیب برساند.

هنگام خرید كفش‌های ورزشی باید بدانید این كفش‌ها از همان ابتدا باید راحت باشند و انگشتان پا باید مقداری فضا در جلوی كفش داشته باشند. بنابراین بهتر است كفش‌هایی را انتخاب كنید كه پنجه پهنی دارند. كفی كفش هم باید به اندازه كافی ضخیم باشد تا از پا دربرابر سطوح ناصاف محافظت كند.

در برخی افراد مبتلا به دیابت عوارضی مانند نوروپاتی و تغییر شكل پا ممكن است ایجاد شود که در این موارد پزشك، كفش درمانی خاصی را توصیه می‌كند.

كفش‌های بنددار گزینه‌های مناسبی برای خرید كفش هستند زیرا با كمك بند آنها می‌توان اندازه را تنظیم كرد.

زمانی كه كفشی می‌خرید در فواصل زمانی مختلف بپوشید و هر بار پایتان را معاینه كنید. از کفش نو در هفته اول بیش از یک ساعت در روز استفاده نکنید.

قبل از پوشیدن کفش، داخل آن را بررسی کنید تا سنگریزه یا خرده‌های کفی کفش در آن نباشد، زیرا ممکن است هنگام راه رفتن مرتبا به کف پایتان مالیده شده و باعث تاول  یا زخم شود.

زمانی كفشتان را عوض كنید كه پاشنه آن به یك طرف كج، پاشنه‌اش خرده، پوشش داخلی كفش پاره یا بخش بیرونی كفش دچار پارگی شده باشد.

نكته آخر اینكه باید پایتان را به طور منظم  معاینه کنید تا در معرض خطرهای ناشی از عوارض دیابت قرار نگیرید. به محض دیدن یک ضایعه پوستی در پا باید با پزشک مشورت کنید.

مراقب زخم‌ها باشید

دیابت یك بیماری هزارچهره با عوارض مختلف قلبی، كلیوی، پوستی، اعصاب و روان و... است. طبق آخرین اطلاعات علمی 70درصد از این بیماران، از بیماری خود مطلع نیستند. یكی از عوارض مهم دیابت درگیری عروق مخصوصا  عروق كوچك و گرفتگی و تنگ شدن آنها و گاهی پارگی مویرگ‌ها خواهد بود. به دلیل مشكلات عصبی و درگیری عروق كوچك خونرسانی مختل شده و در نتیجه عارضه پای دیابتی بروز می‌كند و ایمنی بدن را كاهش می‌دهد. این زخم‌ها اگر ایجاد شود یا دیر خوب می‌شود یا منجر به سیاه شدن استخوان و قطع عضو می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود بیماران دیابتی از پای‌شان به عنوان قلب دوم مراقبت كنند و با مشاهده كوچك‌ترین زخمی به درمان آن بپردازند.

مهم‌ترین نكته این است كه فرد دیابتی نباید هیچگاه پابرهنه راه برود. بهتر است کف پا و میان انگشتان پای خود را به صورت روزانه بررسی کند و هر روز پای خود را بشوید و پوست پای خود را با استفاده از مرطوب كننده‌ها مرطوب نگه دارد و از آعشته كردن مابین انگشتان پا به كرم مرطوب كننده خودداری كند. ناخن‌های پای فرد دیابتی باید همیشه کوتاه باشد و هنگام كوتاه‌ كردن آن را به صورت صاف كوتاه كند و گوشه‌های ناخن‌ها را طوری كوتاه كند كه داخل گوشت نرود. نكته مهم دیگری كه باید به آن توجه كند این است كه در صورت بروز میخچه یا فرورفتگی ناخن در گوشت به هیچ عنوان خوددرمانی نكند و حتما با متخصص مشورت كند. سرانجام خبر خوب اینكه این روزها با كمك لیزرهای كم توان می‌توان تا حد زیادی این عارضه پا را پیشگیری و درمان كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha