دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 62882

چند ماهی می‌شود که اوضاع توزیع و دسترسی به دارو در کشور ابری شده و شرایط نامناسبی را برای بیماران و همچنین مردم عادی به وجود آورده است. در این آشفته بازار کمبود و گرانی دارو برخی ازشرکت‌های داروسازی داخلی دراقدامی خودسرانه حجم و اندازه برخی از دارو‌ها را کاهش و قیمت آن را افزایش داده‌اند.

دارو‌ها روز به روز آب می‌روند!
سلامت نیوز : از اوایل سال جدید اوضاع دارو همواره نوساناتی را به خود دیده است و بیماران تجربه‌گر روزهای سخت دسترسی به دارو و همچنین کمبود‌ها بوده‌اند با این حال در این مدت بعد از چند ماه و با توزیع محدود دارو، مشکل رفع می‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینا ؛ اما پس از نوسانات ارزی که تاثیر زیادی بر همه تجهیزات و وسایل از جمله دارو و تجهیزات سلامت داشت، وضعیت دسترسی به دارو نیز بسیار متفاوت‌تر شد و مشکلات شدت بیشتری گرفت. اوضاع کمبود دارو و همچنین مسائل تحریم‌ها به جایی رسید که تعدادی از فعالان نظام سلامت اعتراض خود را طی نامه‌ای به سازمان ملل ابلاغ کرده و این مسئله را امری غیر انسانی دانستند.

علاوه بر تمامی تحریم‌ها و کمبود‌های دارویی، مسئله سوءمدیریت را باید به آشفته بازار دارو اضافه کرد. اثر مستقیم و انکار نشدنی عدم پیش بینی‌های لازم برای خروج از دوره بحران نوسانات ارزی و همچنین تمهیدات بی‌نتیجه برای بیماران و حتی مردم عادی مسئله ای است که در کنار عوامل بیرونی دیده شده است و مسئولان باید در این رابطه پاسخگو باشند.

از همه اینها که بگذریم این روزها شاهد اتفاقی هستیم که دلیل قانع کننده‌ای برای آن نمی‌یابیم، یعنی کوچک شدن داروها و تغییر اندازه آنها در حالی که روی بسته دارو همان دوز قبلی نوشته شده است. ممکن است خیلی‌ها بگویند دلیل این آب رفتن‌ها، گران بودن مواد اولیه است، در جواب آنها باید گفت آیا گران شدن داروها و بیشتر شدن روزانه قیمتشان جبرانی برای گرانی مواد اولیه نیست؟

این مسئله باعث شده است که در چند هفته اخیر در کنار بیماران، پای مردم عادی که مصرف کننده حرفه‌ای مسکن‌ها هستند به میدان مشکلات دارویی باز شود. برای نمونه یک قرص ساده ژلوفن که به عنوان مسکن به وفور توسط مردم عادی خریداری می‌شود چند روزی است که دستخوش تغییرات سلیقه‌ای برخی از شرکت‌های داروسازی شده است به طوری که علاوه بر افزایش قیمت، حجم این دارو نیز کمتر از گذشته و تقریبا به نصف حجم قرص‌های قبلی رسیده است.

نکتهٔ دیگری که به این مسئله باید افزود متغیر بودن قیمت این دارو در داروخانه‌های مختلف است، انگار دارو هم وارد لیست اقلام لوکس شده که قیمت پایین شهر و بالای شهرش متفاوت شده است. در پایان لازم به ذکر است، نام شرکت‌های داروسازی متخلف نزد سینانیوز محفوظ است و افزایش قیمت و کاهش حجم داروهای مسکن از مسئولان غذا و دارو پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha