دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳
سلامت نیوز : پس از حوادثی كه برای دانش‌آموزان بروجن و پیرانشهر در سفر راهیان نور و آتش سوزی كلاس درس رخ داد، این‌بار سانحه رانندگی دو مینی بوس حامل معلمان فرخشهری، یك كشته و 25 مجروح بر جای گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ بنا بر اعلام مدیر روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وسایل نقلیه مذكور متعلق به وزارت آموزش و پرورش نبوده و وزیر راه ملزم به پاسخگویی در این زمینه است.

 محمدرضا واعظ مهدوی گفت : به نظر من استدلال این مقام مسوول می‌تواند تا حدودی از منطق وصحت برخوردار باشد. در عین حال معتقدم ایشان متاسفانه به این نكته توجه نكرده‌اند كه متوفیان و مجروحان این حوادث به اعتماد دولت خود را ایمن می‌دانسته‌اند. خانواده‌ها، فرزندان‌شان را با اعتماد به دولت و اطمینان به تضمین امنیت كودكان‌شان از جانب دولت به مدارس و از مدارس به اردوها می‌فرستند. معلمان حادثه دیده به سلامت وسایل نقلیه و در اصل به مسوولان اعتماد كرده بودند.

اصلا مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها در طول تاریخ، تامین امنیت و كنترل نظم در جوامع بوده. درست است، نمی‌توان به ضرس قاطع گفت كه مقصر اصلی در باب این حوادث كیست. اما انتظار جامعه و جریحه‌دار شدن افكار عمومی و كمرنگ شدن اعتماد مردم را هم نمی‌شود نادیده گرفت.

این یك خواسته و روال جهانی است كه مسوولیت هر نهاد اجرایی به مقامی مسوول سپرده شود و این مقام بر اساس نظام پاسخگویی ملزم باشد تا در برابر تمام حوادثی كه در حوزه اجرایی او رخ می‌دهد به مردم، مجلس و قوه قضاییه پاسخ دهد. هنگامی كه خطایی در حوزه كشاورزی منجر به وارد شدن ضربه مالی سنگین به كشاورزان می‌شود، وزیر كشاورزی نمی‌تواند بگوید به من مربوط نیست و این كشاورزان كه كارمند من نبوده‌اند.

وقتی كارگران از كار بیكار می‌شوند كه وزیر صنعت نمی‌تواند بگوید این افراد متعلق به بخش خصوصی بوده‌اند نه متعلق به ما. به همین ترتیب مسوول وقایع فرهنگی نیز آموزش و پرورش است. صحبت این مقام مسوول در رابطه با اینكه آموزش و پرورش به طور مستقیم مقصر این اتفاق نیست صحیح است اما از این حیث كه طبق قانون اساسی، مسوول هر حیطه دستگاه اجرایی آن حیطه است، و شخص اول دستگاه اجرایی به عنوان وزیر از جانب مجلس و دولت انتخاب شده، پس این شخص موظف است در برابر مجلس و مردم پاسخگو باشد و در صورت ناتوانی از قانع كردن پرسشگران، برخورد لازم را از جانب آنها بپذیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha