دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 62889

سلامت نیوز : بلدوزرها و ماشین‌های راه‌سازی که چند روزی است در بیابان‌های بافق مشغول شکافتن زمین هستند لابد نمی‌دانند که درمعرض خطرترین گربه سان ایرانی در این کوه‌ها و کمرها به زندگی خود ادامه می‌دهد تا پایدار کننده گونه‌ای از حیات در معرض نابودی باشد. یوزپلنگ ایرانی این روزها اگرچه به جز ماشین‌های راه‌سازی دشمنان دیگری نیز پیدا کرده و جمعیتش هر روز در حال کمتر شدن است اما حالا درد دیگری به دردهایش نیز افزوده شده؛ تخریب زیستگاهش در منطقه بافق استان یزد. عکس‌ها و خبرها حکایت از آن دارند که ماشین‌های راه‌سازی برای ساخت جاده‌ای آسفالته پا در بکرترین زمین‌های بافق گذاشته‌اند.

موافقت سازمان با مرمت جاده قدیمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ هفته گذشته منابع محلی خبر از حضور تعداد زیادی لودر و بیل مکانیکی نه برای جاده‌ای ساده بلکه برای احداث جاده‌ای کامل و به اصطلاح استاندارد با عملیات خاکبرداری و خاکریزی گسترده در مسیری کوهستانی و خطرناک در نزدیکی بافق دادند. این درحالیست که گزینه‌های بسیاری برای احداث جاده‌های ایمن‌تر در مناطق دشتی منطقه که خطرات کنار دره بودن این جاده کوهستانی را ندارد توسط کارشناسان پیشنهاد شده بود. در این باره یک منبع آگاه به آرمان گفته است که
«سازمان محیط‌زیست در جریان احداث این جاده است». این نخستین بار نیست که بافق به عنوان یکی از مهمترین زیستگاه‌های یوز و بسیاری از طعمه هایش، از سوی ماشین‌های جاده‌سازی تهدید می‌شود. پیش از این و در سال گذشته نیز موضوع احداث جاده‌ای در بافق به میان آمده بود اما در آن زمان مدیر وقت پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با رسانه‌ای کردن این خبر، هشدارهایی را درباره آینده یوز بعد از کشیده شدن این جاده مطرح کرد. با این حال، بازگشت دوباره ماشین‌های راه‌سازی به این منطقه این بار نه برای ترمیم یک جاده مالرو بلکه برای ساختن یک جاده آسفالته است.

برای 20 کیلومتر نزدیک‌تر شدن!

این منبع آگاه که مایل به بردن نامش در این گزارش نیست همچنین به آرمان می‌گوید که رئیس سازمان محیط‌زیست پیش از این قول ساختن این جاده را به استاندار یزد داده و عملا اعتراض‌ها به سازمان محیط‌زیست راه به جایی نخواهد برد و اگر قرار است برای زیستگاه یوزپلنگ آسیایی فکری شود باید نهادهای بالادستی همچون مجلس یا دولت پا پیش بگذارند. این جاده قرار است به جای جاده‌ای مالرو ساخته شود که پیش از این بافق را به روستاهایی چون دولت‌آباد متصل می‌کرد. شنیده‌های آرمان اما حکایت از آن دارند که سازمان محیط‌زیست موافقت نامه‌ای با مرمت این جاده به سازندگان آن که از سوی شرکت سنگ آهن بافق هستند تحویل داده اما این موافقت نامه به هیچ عنوان به سازنده اجازه ساخت یک جاده جدید را نداده بلکه موافقت خود را با ترمیم این مسیر دسترسی اعلام کرده است. جالب اینجاست که ساخت این جاده با وجود هزینه‌های سرسام‌آور اقتصادی که ساخت جاده‌های کوهستانی دارد و همچنین هزینه‌های زیست‌محیطی که روی دست زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، کل و میش و قوچ می‌گذارد، تنها قرار است مسیر دسترسی اهالی روستاهایی چون دولت‌آباد را به شهرستان بافق تنها 20‌کیلومتر کوتاه‌تر کند.

عبور جاده از قلب زیستگاه یوز

از سوی دیگر، علیرضا جورابچیان کارشناسی که مدت‌ها مدیریت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی را برعهده داشته نیز به آرمان می‌گوید که با عبور این جاده از بافق قطعا زندگی یوزها در این منطقه یوزخیز نابود خواهد شد چرا که به گفته وی «این جاده درست از قلب زیستگاه یوز در بافق می‌گذرد.» او می‌گوید که بر اساس اطلاعاتی که در اختیارش قرار گرفته در حال حاضر کارکنان پروژه یوزآسیایی تنها افرادی هستند که مانع از شروع به کار احداث این جاده شده‌اند اما به خاطر ناامیدی که از حمایت سازمان محیط‌زیست وجود دارد بعید نیست ساخت این جاده به زودی آغاز و زیستگاه یوزآسیایی در این بخش از کشور نابود شود. جورابچیان تاکید می‌کند که « در این منطقه به وفور قوچ و میش که طعمه اصلی یوز هستند یافت می‌شود چرا که بافق به لحاظ اقلیمی شرایط خاصی دارد و از نظر تنوع اکوسیستمی در ایران یک نمونه بسیار عالی است و سوال اینجاست که چرا در چنین منطقه خاصی باید دستور ساخت یک جاده آسفالته صادر شود.» از سوی دیگر منبع آگاهی که از جزئیات ساخت این جاده، اطلاعاتی را در اختیار روزنامه آرمان قرار داده در آخرین هشدار خود گفته است که حتی وزارت راه نیز با ساخت چنین جاده‌ای موافق نبوده و به نظر می‌رسد که تنها فشار مسئولان استانی است که باعث شده، ماشین‌های راه‌سازی پا در زیستگاه در معرض خطرترین گربه‌سان ایرانی بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha