محققان كانادایی یك واكسن آزمایشی علیه بیماری ام اس (multiple sclerosis) تولید كرده‌اند كه به نظر می‌رسد بی‌خطر است و می‌تواند در مغز و دستگاه ایمنی این بیماران تغییرات سودمند و مفیدی بوجود آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، در گزارشی در این رابطه كه در نشریه آرشیو نورولوژی به چاپ رسیده، محققان اظهار داشتند: در برخی از بیماران ظاهرا تعداد كمتری از سلول‌های دستگاه ایمنی بدن هب نورون‌ها (سلول‌های عصبی) آنها حمله می‌كنند كه این حمله سلول‌های ایمنی به سلول‌های عصبی نشانه بیماری ام اس است.

این محققان خاطرنشان كردند: مطالعات اخیر نشان داده است كه واكسن مزبور در مرحله نخست آزمایش بی‌خطر بوده و در نتیجه محققان می‌توانند وارد مرحله دوم آزمایش واكسن مزبور شوند. مرحله دوم به مراتب مهمتر بوده و نشان خواهد داد كه واكسن مزبور در بدن چگونه عمل می‌كند.

در بیماری ام اس، دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به غلاف‌های چربی میلین كه وظیفه حفاظت از سلول‌های عصبی را در مغز و نخاع بر عهده دارند، حمله می‌كند.

در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد و آمارها نشان می‌دهد كه تنها در ایالات متحده 400 هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند.

علائم شایع این بیماری شامل تار شدن دید، از دست دادن تعادل، تحلیل رفتن قدرت هماهنگی،‌ خستگی مفرط، فلج و نابینایی هستند.

این واكسن كه BHT-3009 نام دارد در مرحله نخست بر روی 30 بیمار آزمایش شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha