دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر: 62893

سلامت نیوز : خدمات دندانپزشکی همواره از جمله خدمات گرانقیمت در بخش بهداشت و درمان بوده است اما افزایش مواد اولیه و تجهیزات پزشکی باعث افزایش چند برابری هزینه های دندانپزشکی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خراسان ؛ بالا بودن هزینه های دندانپزشکی و پوشش بیمه ای نداشتن خدمات دندانپزشکی از یک سو و نبود نظارت کافی بر مبالغ دریافتی در مطب ها و مراکز دندانپزشکی سطح شهر همه و همه دست به دست هم داده و هزینه های درمان بیماری های دهان و دندان را آن قدر بالا برده اند که مراجعه به دندانپزشک به یک کابوس تبدیل شده است. هزینه های بالای درمان بیماری های دهان و دندان بیش از هر چیز از تمایل نداشتن بیمه های پایه و حتی تکمیلی برای پوشش هزینه ها ناشی می شود که دودش به چشم بیماران می رود و هزینه های سنگین درمان را بر دوش آنان می گذارد. البته در این بین نبود نظارت کافی بر میزان دریافتی پزشکان و مراکز دندانپزشکی مختلف و مغایرت مبالغ مورد مطالبه شان با تعرفه های مصوب بار سنگین تری را بر دوش بیماران تحمیل می کند و علاوه بر این که این نگرانی را ایجاد می کند که وضعیت بهداشت و سلامت دندان با تهدید جدی مواجه شود چرا که بر اساس آمار شاخص پوسیدگی دندان از ۵ به ۶ دندان طی ۱۰ سال افزایش یافته است.شایان ذکر است در سال ۸۲ شاخص پوسیدگی دندان به طور متوسط ۵ دندان بود که در سال ۹۰ به ۶ دندان رسید.

۴۸۰ هزار تومان برای ترمیم ریشه یا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان برای ایمپلنت

در یکی از مراکز دندانپزشکی خصوصی در خیابان سهروردی شمالی برای یک عصب کشی ساده ۲۰۰ هزار تومان مطالبه می کنند و دندانپزشک با حسابی سرانگشتی هزینه یک عصب کشی و روکش دندان را ۴۸۰ هزار تومان برآورد می کند. او البته تأکید زیادی دارد که این دندان دیگر به درد نمی خورد و بهتر است کار را یکسره کرد و پس از کشیدن آن به جایش ایمپلنت گذاشت. از قیمت ایمپلنت که می پرسم می گوید یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان.

مگر اینجا خیریه است

بیمار دیگری در حالی که با دستمال جلوی دهانش را گرفته است از بالا بودن دستمزد دندانپزشک گلایه می کند و می گوید: ۷۰ هزار تومان برای پر کردن یک دندان خیلی زیاد است. مگر شما تعرفه ندارید؟ چطور حساب کردید که نتیجه اش شد ۷۰ هزار تومان؟

سر و صدای بیمار، دندانپزشک را به محوطه پذیرش می کشاند و پزشک که مشخص است مالک این مرکز دندانپزشکی هم هست در پاسخ به بیمار ناراضی می گوید: تعرفه ها بر چه اساسی تعیین شده؟ وقتی من مواد اولیه را به قیمت روز و بر اساس نوسانات قیمت ارز خریداری می کنم. هر کیلو آمالگام را اردیبهشت یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان می خریدیم در حالی که این ماده قیمتش به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. بهتر است به جای داد و بیداد یک سری به بازار بزنید تا بفهمید اوضاع از چه قرار است. قیمت ماده قالب گیری از ۵۷ هزار تومان به ۱۴۵ هزار تومان افزایش پیدا کرده است آن وقت من باید همان هزینه ای را از بیمار بگیرم که ۶ ماه پیش می گرفتم. مگر اینجا خیریه است؟

۴۰ هزار تومان برای کشیدن یک دندان شیری!

دندان پزشکان متخصص کودکان نیز از آن دسته متخصصانی هستند که مبالغی بسیار بالا دریافت می کنند و توضیحی نیز درباره تعرفه های مصوب به بیماران نمی دهند. از آن سو پدر و مادرها هم که نمی توانند شاهد درد کشیدن فرزندانشان باشند، حاضرند هر هزینه ای را پرداخت کنند و ناراحتی فرزندشان را نبینند.به مطب یکی از دندانپزشکان متخصص اطفال در خیابان سهروردی می روم. پزشکی که پیش از این یکی از همکارانم کودک ۸ ساله اش را برای کشیدن یکی از دندان های شیری اش نزد او برده بود و از گران بودن خدمات دندانپزشکی کودکان گلایه داشت. دکتر... متخصص دندانپزشکی اطفال است و یک هفته پیش برای کشیدن یک دندان شیری فرزند همکار ما ۴۰هزار تومان پول گرفته بود. به مطبش که می روم چند کودک به همراه والدینشان برای ویزیت آمده اند. به منشی می گویم: پسرم نه ساله است و دندانپزشک عمومی گفته است باید یکی از دندان های شیری اش را عصب کشی کند. می خواستم ببینم برای این کار باید چقدر بپردازم؟ منشی با کمی تأمل می گوید: ۲۲۰ هزار تومان. البته باید خود آقای دکتر عکس بگیرند و خودشان در این مورد که نیاز به عصب کشی دارد یا خیر نظر دهند. اگر بخواهید می توانم برای فردا برایتان نوبت تعیین کنم.

تفاوت منطقه ای تعرفه های سرسام آور

گویی برخی دندانپزشکان خصوصی از تعرفه درمانی مشخصی تبعیت نمی کنند و کسی هم نیست تا بر مبالغ دریافتی شان نظارت داشته باشد. قیمت ها در برخی مطب های مناطق شمالی شهر به مراتب بالاتر از دیگر مناطق است و البته خدمات و مواد مصرفی نیز به گفته دندانپزشکان با مواد مراکز عمومی و دولتی فرق دارد. این بار به مطب دندانپزشکی در خیابان ... می روم. منشی در اولین گام برای ویزیت شدن توسط آقای دکتر ۱۵ هزار تومان مطالبه می کند و می گوید: هزینه رادیوگرافی هم ۷ هزار تومان است. وقتی می گویم عکس دندانم را قبلاً تهیه کرده ام و برای پر کردن دندانم به این مطب آمده ام در جوابم می گوید: اگر بخواهید دندانتان را با آمالگام پر کنید می شود ۷۰ هزار تومان ولی آمالگام بیلد آپ برای هر دندان ۱۰۰ هزار تومان هزینه دارد. خانم منشی به چشمان متعجبم خیره می ماند و ادامه می دهد: قیمت پر کردن با کامپوزیت ۹۰ هزار تومان و کامپوزیت بیلدآپ هم ۱۳۰ هزار تومان است.

یکی از بیماران خانم جوانی است که چند جلسه ای است برای عصب کشی و روکش کردن یکی از دندان هایش به مطب این دکتر می آید. از کار دکتر رضایت کامل دارد، اما معتقد است قیمت هایش کمی بالاست؛ مثلاً برای عصب کشی سه کاناله از او ۲۵۰ هزار تومان پول گرفته و روکش دندانش هم ۴۰۰ هزار تومان برایش هزینه در برداشته است؛ البته روکش سرامیکی.

چند خیابان آن طرف تر باز هم تابلوی دندانپزشکی توجهم را جلب می کند و تصمیم می گیرم سری به آنجا بزنم، بلکه قیمت هایش مناسب تر از دیگر مطب ها باشد. پیش از ورودم با یکی از بیماران که کارش تمام شده مواجه می شوم و از کار خانم دکتر می پرسم. خانم میانسال با اطمینان می گوید: کارش خیلی خوب است و من سال هاست بیمارش هستم. می پرسم مشکلتان چه بود و چقدر برای درمانتان هزینه کرده اید؟ می گوید: یکی از دندان هایم به عصب کشی و پر کردن احتیاج داشت که کل هزینه اش ۳۰۰ هزار تومان شد. البته دکتر می گفت عصب کشی اش چهارکاناله است. ۱۰۰ هزار تومان هم برای جرم گیری داده ام که در مجموع می شود ۴۰۰ هزار تومان.

یکی از تخصص های خانم دکتر ایمپلنت است؛ به همین دلیل تصمیم می گیرم با مراجعه به مطب قیمت ایمپلنت کردن یکی از دندان هایم رابگیرم. البته از شانس خوب و بد روزگار یکی از دندان هایم را که دو سال پیش کشیدم و به دلیل بالا بودن هزینه ها نتوانستم به جایش به سراغ ایمپلنت بروم به کمکم آمد و با نشان دادن جای خالی دندان توانستم تاحدودی هزینه ایمپلنت را در بیاورم. دستیار دکتر پس از نگاه کردن به جای خالی دندانم می گوید: اگر بخواهید ایمپلنت اس پی آی سوئیسی بگذارید باید برای جراحی اش یک میلیون تومان و برای نصب پروتزش ۹۰۰ هزار تومان هزینه کنید. اما نوع آلمانی اش یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان هزینه دارد؛ ۹۰۰ هزار تومان برای جراحی و ۸۰۰ هزار تومان برای نصب پروتز. از فرصت استفاده می کنم و هزینه جراحی دندان عقل را هم می پرسم که در جوابم می گوید: ۱۰۰ هزار تومان.

هزینه های پایین دندانپزشکی هم بالاست

درمانگاه شهرداری منطقه ... تهران هم یکی از مراکز درمانی است که خدمات دندان پزشکی ارائه می کند و البته قیمت هایش به مراتب پایین تر از مطب دندانپزشک های خصوصی است.

مسئول بخش دندانپزشکی اولین نکته ای را که گوشزد می کند این است که تنها کارمندان شهرداری می توانند با دفترچه بیمه از خدمات بیمه استفاده کنند و اگر کارمند شهرداری نیستید باید هزینه ها را به صورت آزاد پرداخت کنید.

از هزینه ها که می پرسم می گوید: تعرفه های ما به مراتب از مطب های خصوصی کمتر است، به عنوان مثال عصب کشی عمومی بین ۵۸ هزار تومان تا ۱۲۵ هزار تومان هزینه دارد. اما اگر عصب کشی تخصصی باشد و پزشک تشخیص بدهد باید تا ۲۵۰ هزار تومان پرداخت کنید. وی درباره هزینه پر کردن دو سطحی دندان هم می گوید: تعرفه پر کردن دوسطحی ۴۹ هزار و۷۰۰ تومان است که اگر جزو پرسنل شهرداری تهران باشید تنها ۳۴ هزارو ۷۹۰ تومان پرداخت خواهید کرد.

پرداخت هزینه دندانپزشکی در تامین اجتماعی

شاید اولین چیزی که در هنگام دندان درد شدید به ذهن یک بیمه شده تامین اجتماعی برسد مراجعه به یکی از مراکز درمانی متعلق به سازمان تامین اجتماعی است تا در حد امکان از خدمات درمان رایگان برخوردار شود.

بخش دندانپزشکی یکی از بزرگ ترین و پیشرفته ترین بیمارستان های تخصصی و فوق تخصصی سازمان تامین اجتماعی، در طبقه پنجم ساختمان درمانگاه های میلاد واقع شده است. تعداد زیادی نیز مراجعه کننده در نوبت انتظار قرار دارند تا با توجه به مشکل و بیماری شان یکی از دندانپزشکان عمومی یا متخصص ویزیتشان کند. ۱۱ اتاق دندانپزشکی با ۱۱ پزشک و دستیار به سرعت به مشکلات بیماران رسیدگی می کنند و بدون فوت وقت، تمام افرادی را که توسط پذیرش تلفنی بیمارستان پذیرش شده اند ویزیت می کنند.

خانم جوانی با گلایه از این که بیمه شدگان تامین اجتماعی، در این بیمارستان هم برای خدمات تخصصی تر باید هزینه درمان بپردازند، می گوید: یکی از دندان های من به عصب کشی نیاز دارد و متاسفانه بیمه هم تعهدی برای این قبیل خدمات ندارد. برای عصب کشی باید ۲۶۰ هزار تومان پرداخت کنم و تازه این اول کار است؛ چرا که هزینه قالب گیری و روکش نیز جداگانه دریافت می شود.

یکی دیگر از بیماران می گوید: یک کارگر ساده هستم و الان برای یک عصب کشی و روکش دندان باید نزدیک به ۳۰۰ هزار تومان بپردازم. آخر این چه بیمه ای است که برای هر کاری باید پول داد. جدا از این، همسرم هم یکی از دندان هایش را کشیده است و دکتر گفته باید ایمپلنت کند و برای یک دندان یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بپردازد. به همین خاطر از خیر کاشت دندان گذشتیم.

از مطب که بیرون می زنم ناگهان یاد دندانم می افتم که مدت هاست درد دارد و به خاطر هزینه های بالای دندانپزشکی هنوز جرات نکرده ام به دکتر نشانش دهم. پیش خود می گویم ای کاش این گزارش ما معجزه ای کند و مسئولان سازمان های بیمه گر فکری هم برای بیمه دندانپزشکی کنند و مردم را از شر این هزینه های کمرشکن خلاص کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۶
    3 0
    کجا‌این‌گوش‌های‌‌شنوا‌
  • غلی مقدم ‏ ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    2 0
    این دولت چه وضیعت است همش به فکر خودشان است ازهزینه مملکت رایگان استفاده می کند ما کسی رو نداریم کارگریم چطور غذا بخوریم تا نیرو داشته باشیم و خرج زندگی کنیم دولت باید بیمارستان تحصص دندان پزشکی داشته باشد و بتواند قسطی پرداحت کند اگه ندادن از فیش حقوقشان کم کند باتشکر