سلامت نیوز : از اورامانات تا ایلام، از خوی تا خراسان، از مازندران تا آق قلا، از مراكز استان تا روستاهای دورافتاده ؛ ما با معلمان، مدیران، دانش‌آموزان و والدین زیادی حرف زدیم تا بفهمیم بیمه حوادث دانش‌آموزی تا چه حد گمنام است.اسم بیمه دانش‌آموزی كه می‌آید بچه‌ها نمی‌دانند چه جواب دهند، والدین اصلا نمی‌دانند كه بچه‌هایشان بیمه‌اند و معلم‌ها نیز فقط می‌دانند كه اگر حادثه‌ای در مدرسه اتفاق بیفتد، بیمه هزینه‌ها را می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ دانش‌آموزان اما یادشان مانده كه هنگام ثبت‌نام پولی بابت بیمه حوادث از آنها گرفته‌اند و آنها هم چون اجباری بوده، پرداخته‌اند، والدینی هم كه پرداخت این مبلغ یادشان مانده نمی‌دانند كه پول را برای چه به مدیر مدرسه داده‌اند؛ برای همین وقتی درباره بیمه دانش‌آموزی و سقف تعهدات آن با آنها حرف می‌زنیم صدای پراستفهامشان كه گاه با سكوتی ممتد همراه است از بی‌خبری‌شان حكایت دارد.

در این میان اما مدیران مدارسی كه با ما حرف زدند، حكایتی دیگر دارند. آنها تائید می‌كنند كه تمام دانش‌آموزان مدرسه تحت پوشش بیمه رفته‌اند ولی حتی آنها كه مدیرند و بچه‌ها به اعتبار حرف آنها حق بیمه‌ها را می‌پردازند، نمی‌دانند كه وقتی حادثه‌ای روی دهد بیمه تا چه حد از حادثه دیده‌ها حمایت می‌كند.

آنها با این‌كه این موضوع را می‌دانند ولی برای اطلاع‌رسانی به بچه‌ها كاری نكرده‌اند، چون برخی‌هایشان اطلاع‌رسانی را وظیفه شركت بیمه‌ای می‌دانند كه میلیاردها تومان از این بابت درآمد داشته است و برخی‌ها نیز كه در اطلاع‌رسانی، وظیفه‌ای برای خود قائل‌ هستند، كمبود كاغذ در مدرسه را بهانه می‌كنند و می‌گویند اگر قرار باشد برای كپی گرفتن از محتوای قرارداد آموزش و پرورش با بیمه از كاغذهای مدرسه استفاده كنند، آن وقت دچار كمبود می‌شوند.

فقط حادثه

حادثه خبر نمی‌كند و برای همین است كه اسمش حادثه است. دور نیست اگر روزی دانش‌آموزی در مدرسه به زمین بیفتد و زخم بردارد یا مثل بچه‌های پیرانشهر، درودزن یا سفیلان كه در آتش بخاری سوختند و دچار نقص عضو شدند، دربند حادثه برود یا حتی وقتی در خانه است، غفلتی كند و صدمه ببیند؛ اگر اینچنین به موضوع نگاه شود آن وقت نه دانش‌آموز از بیمه دانش‌آموزی بی‌خبر می‌ماند و نه پدر و مادرها كه گمان دارند حادثه همیشه برای دیگران است و نه معلم و مدیر كه تا به حال سهمی در اطلاع‌رسانی به بچه‌ها برای خود قائل نشده‌اند.

بیمه دانش‌آموزی كه اسم دقیق‌تر آن، بیمه حوادث تحصیلی است با این‌كه گمنام است ولی 30 سال است كه در كشور وجود دارد و سال به سال سقف تعهداتش امیدواركننده‌تر می‌شود تا آنجا كه تحقیقات جام‌جم نشان داده اگر دانش‌آموزی دچار حادثه شود و به صورت اتفاقی از خدمات این بیمه باخبر شود تا سقف تعهدات بیمه، هزینه‌ای برای درمان پرداخت نمی‌كند.

البته بیمه دانش‌آموزی وقتی به كار می‌افتد كه یك حادثه با تعریفی كه بیمه از حادثه دارد، منطبق شود. طبق تعریف بیمه مركزی ایران، حادثه پیشامدی ناگهانی ناشی از یك عامل خارجی است كه بدون قصد و اراده بیمه شده ـ یا هر ذی‌نفع دیگر ـ بروز كرده باشد و به فوت یا صدمه بدنی (جرح، نقص عضو و از كارافتادگی) بیمه شده، منجر شود.

توضیحاتی كه مدیركل تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش می‌دهد نیز بر همین روال تاكید دارد چون فرشید سیاری در گفت‌وگو با جام‌جم، هم پوشش كشوری بیمه دانش‌آموزی حتی در دورافتاده‌ترین نقاط را تائید می‌كند و هم آنقدر از عملكرد این بیمه مطمئن است كه وقوع یك حادثه و تحت پوشش نرفتن دانش‌آموز حادثه دیده را محال می‌داند.

طبق گفته‌های او نرخ حق بیمه برای سال تحصیلی 92ـ 91، 1500 تومان است و علت این‌كه این نرخ سال به سال افزایش می‌یابد این است كه سقف تعهدات، ضریب خسارت در سال گذشته و تعرفه‌های خدمات پزشكی، در تعیین حق بیمه‌ها نقش دارد.

از غرامت نقص عضو تا دیه كامل

برای امسال، دانش‌آموزان با آن‌كه بی‌خبرند اما حق بیمه‌ای را پرداخت كرده‌اند كه در زمان وقوع حادثه به آنها تسهیلات ـ هر چند اندك ـ می‌دهد . به گفته سیاری در سال تحصیلی 92ـ91، شركت بیمه‌گر، جبران غرامت فوت ناشی از حادثه در شبانه روز تا مبلغ یك میلیون و 800 هزار تومان، جبران غرامت نقص عضو (دائم، كلی، جزئی) ناشی از حادثه تا سقف دو میلیون و 500 هزار تومان، هزینه‌های درمان سرپایی و بیمارستانی ناشی از هر حادثه و زلزله تا سقف 300 هزار تومان، جبران هزینه‌های جراحی ناشی از بیماری (به شرط بستری در بیمارستان) تا سقف 250 هزار تومان و هزینه خرید و پیوند كلیه به مبلغ 800 هزار تومان را تعهد كرده است.

این در حالی است كه دانش آموزان شرکت کننده در اردوها نیز اگر مثل این اواخر دچار حادثه شوند، خسارات جانی آن با بیمه حوادث دانش‌آموزی جبران می‌شود به طوری كه پرداخت غرامت فوت و نقص عضو به میزان 94 میلیون و 500 هزار تومان و پرداخت هزینه‌های پزشكی تا سقف ده میلیون تومان تعهد شده ضمن آن‌كه تمام اردوهای دانش‌آموزی نیز تا سقف دیه كامل، تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی رفته‌اند.

دست‌اندازی به‌نام بی‌خبری

اگر در زندگی عادی، بی‌خبری را خوش خبری می‌دانند اما بی‌خبری از بیمه حوادث دانش‌آموزی كه در سراسر كشور حتی در پایتخت فراگیر است، نه خوش خبری است نه رخدادی قابل دفاع.

بیمه دانش‌آموزی زمانی كارآمد است كه دانش‌آموزان به‌عنوان جمعیت هدف، از آن مطلع باشند و پدر و مادرها با پشت‌گرمی این بیمه، بچه‌ها را به مدرسه بفرستند و قبل از آمدن یك حادثه برای هزینه‌های درمانی از قبل ماتم نگیرند. همین‌طور كارآمدی وقتی است كه معلمان و مدیران با آگاهی از مفاد قرارداد بیمه، هم خود از مزایای آن بهره‌مند شوند و هم وقتی با سوالات دانش‌آموزان و والدین هنگام پرداخت حق بیمه‌ها مواجه می‌شوند، توضیحاتی قانع‌كننده ارائه دهند.

اما اینها هیچ‌كدام از شركت بیمه‌گر سلب مسوولیت نمی‌كند چون بیمه‌ای كه وجود دارد اگر از وجود آن اطلاعی در دسترس نباشد آن بیمه، درذهن مردم بودنش با نبودنش یكی است یعنی اتفاقی كه حالا برای مردم ایران رخ داده و كمتر كسی را می‌شود سراغ گرفت كه كوچك‌ترین اطلاعی از خدمات بیمه دانش‌آموزی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha