دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
کد خبر: 62899
سلامت نیوز : ممکن است به محض آنکه درباره اثرات سوء تابش مستقیم آفتاب بر پوست بدن چیزی بشنوید خود را در جایی مثل ساحل، کویر یا جاهایی از این دست تصور کنید، اما اگر در طول روز بیش از ۲ ساعت را صرف رانندگی می‌کنید، بدانید که در معرض همان آسیب‌هایی هستید که بر اثر نشستن یا دراز کشیدن در کنار ساحل برای مدت طولانی یا قدم زدن در یک کویر ممکن است گریبانتان را بگیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از افکارنیوز ؛ اما عادت به رانندگی با پنجره‌ای باز و دست در کنار پنجره گذاشتن، عادت رانندگان ایرانی و خارجی نیست، بلکه بسیاری از دارندگان خودرو معتقدند که رانندگی با پنجره باز که این روزها به عادت تبدیل شده، در رانندگی بهتر آنها موثر است. این در حالی است که پژوهشگران «دانشکده پزشکی سن لوئی» آمریکا در تحقیقی که بر روی ۸۹۸ زن و مرد مبتلا به سرطان پوست انجام دادند، متوجه شدند در عده زیادی از مردان موردمطالعه، میزان گسترش سرطان پوست ارتباطی مستقیم با بخش‌هایی از بدن داشته که در حین رانندگی بیشتر در معرض تابش اشعه ماوراء بنفش خورشیدی قرار دارد.
 
شیشه جلوی اغلب خودروها دارای پوششی است که از عبور اشعه‌های ماوراء بنفش خورشیدی جلوگیری می‌کند. برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست در میان رانندگان ضروری است که شیشه پنجره کنار راننده از نوع دودی یا فیلتردار انتخاب شود. 

در همین حین، سال گذشته، دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا نیز نتایج بررسی‌ای را منتشر کرد که نشان می‌داد نقطه شروع بسیاری از موارد سرطان پوست در مردان آمریکایی در سمت چپ بدنشان بوده است. در بین زنان جوان نیز شروع سرطان پوست از سمت چپ بدن بیشتر شایع بوده است. اینها دقیقا همان دو گروهی هستند که غالب رانندگان آمریکایی را تشکیل می‌دهند. دلیل هم بسیار ساده است: عادتی فراگیر در میان رانندگان سراسر دنیا؛ دست‌ها و بازوهایی که به هنگام رانندگی روی در خودرو تکیه داده شده‌اند و گاه برای دقایق طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. اشعه ماورای بنفش نور خورشید (UV) عامل ۹۰ درصد از موارد بروز سرطان پوست است. 

نتایج گزارش‌های مشابه در کشورهایی چون استرالیا، بریتانیا و ژاپن که در آنها فرمان خودرو در سمت راست قرار دارد، نشان می‌دهد که سمت راست بدن راننده‌هاست که بیشتر در معرض آسیب‌های پوستی ناشی از تابش نور خورشید است. 

در بسیاری مواقع و به خصوص در کشورهایی با آب و هوای گرم، باز گذاشتن پنجره به هنگام رانندگی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، به ویژه، در کشورهای درحال توسعه که درصد خودروهای فرسوده فاقد سیستم سرمایشی بالاتر از دیگر نقاط دنیاست و اگر پنجره باز باشد و هوا گرم باشد، بعید است که دستی از آن بیرون نیاید. هرچند که در ماه‌های نسبتا سرد سال هم، اگر هوا آنقدرها سرد نباشد، رانندگان این عادت خود را ترک نمی‌کنند.
 
حالا محققان مطمئن شده‌اند که بین افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست و رانندگی در چنین وضعیتی ارتباط کاملا مستقیمی وجود دارد. این خطر برای آن دسته از افرادی که شغلشان رانندگی است، بسیار بیشتر است. 

توصیه‌ها هم به همان میزان ساده‌اند. در وهله اول، حتما به جای باز گذاشتن پنجره از کولر استفاده کنید. استفاده نکردن از کولر برای کاهش مصرف سوخت را فراموش کنید، چرا که هزینه‌های ابتلا به سرطان بی‌تردید از هزینه سوخت خودرویتان سرسام‌آورتر است. اگر هیچ امکانی برای استفاده از کولر ندارید و باید پنجره را پایین بکشید، دستتان را به هیچ وجه از پنجره بیرون نگذارید. 

خودروسازان این روزها سعی می‌کنند تا جایی که می‌توانند اثرات سوء رانندگی طولانی‌مدت را کاهش دهند. بهبود کیفیت شیشه جلویی خودرو به نحوی که مانع عبور اشعه ماروای بنفش نور خورشید شود، از جمله این تمهیدات است. اما شیشه‌های کناری همچنان فاقد چنین کیفیتی هستند، بنابراین طوری روی صندلی راننده بنشینید که تا آنجا که ممکن است سمت چپ بدنتان از تابش مستقیم نور خورشید، حتی در روزهای آفتابی زمستان، در امان بماند، زیرا به هنگام رانندگی دست، بازو، گردن، کتف و نیمه چپ صورتتان ۶ برابر بیشتر از همین نقاط در سمت راست در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند. 

اگر قصد رانندگی برای ساعات طولانی دارید، حتما، پیراهن آستین‌بلند بپوشید. پوشیدن پیراهن آستین‌بلند بیش از هر روش دیگری در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست مؤثر است. اگر در مکان یا زمانی رانندگی می‌کنید که به دلیل گرمای هوا پوشیدن پیراهن آستین‌بلند واقعا غیرممکن است، حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید.
 
در عین حال، بهتر است شلوار بلند بپوشید، عینک آفتابی به چشم بزنید و حتی کلاه بر سر بگذارید (به خصوص اگر سقف خودرویتان سان‌روف دارد و آن را باز می‌گذارید). بهتر است لبه کلاهتان دست‌کم ۷ سانتی‌متر عرض داشته باشد. خوشبختانه، خانم‌ها به استفاده از دستکش هنگام رانندگی بیش از مردان عادت دارند. اگر رانندگی شغل شماست، می‌توانید سایه‌بانی مجهز به فیلتر اشعه ماورای بنفش بالای شیشه جلوی خودرویتان نصب کنید. به کاربستن این توصیه‌ها هر چقدر هم که هزینه داشته باشند، شما، اعضای خانواده و دیگر سرنشینان خودروی شما را از هزینه‌های سنگین و گاه جبران‌ناپذیر جانی و مالی در آینده می‌رهاند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha