سلامت نیوز : دبیر انجمن داروسازان تهران ضمن انتقاد از عملکرد بیمه‌ها درخصوص روند پرداخت مطالبات داروخانه‌ها، از بدهی 40 میلیاردی سازمان تامین‌ اجتماعی به داروخانه‌های خصوصی تهران از خرداد ماه سال جاری تاکنون خبر داد و گفت: سال‌هاست با این مشکل دست به گریبان هستیم، اما گویی عزمی برای حل آن وجود ندارد.

دکتر جلیل سعیدلو در گفت‌وگو با (ایسنا)، در توضیح روند پرداخت مطالبات داروخانه‌های تهران از سوی سازمان‌های بیمه‌ای عنوان کرد: مشکلات ما بویژه با سازمان تامین اجتماعی هنوز پابرجاست و آخرین دریافتی که از سوی این سازمان داشتیم به خرداد ماه باز می‌گردد.

داروسازان در گیرودار بحران نقدینگی و چک‌های برگشتی

وی با اشاره به اینکه مسوولان سازمان تامین اجتماعی وعده داده‌اند طی چند روز آینده، مطالبات داروخانه‌ها را تا مرداد ماه بپردازند، گفت: داروخانه‌ها از این بابت به شدت تحت فشار هستند، زیرا از یک سو شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده اکنون باید 135 درصد مبلغ واردات را سپرده‌گذاری کنند، در حالی که پیش از این می‌توانستند با 10 درصد مبلغ،‌ گشایش اعتبار کنند تا داروهایشان حمل شده و وارد کشور شود.

تاخیر شش ماهه تامین اجتماعی و نیروهای مسلح در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها

دبیر انجمن داروسازان تهران اضافه کرد: این مسئله فشار نقدینگی زیادی بر روی وارد کننده و توزیع‌ کننده وارد کرده است و آن‌ها هم این فشار را به داروخانه‌ها منتقل می‌کنند. درواقع داروخانه‌ها ناچارند مبلغ کالاهای خریداری شده‌شان را در مدت زمان کوتاهی تسویه کنند. از سوی دیگر سازمان تامین اجتماعی و نیروهای مسلح حدود شش ماه در پرداخت خود تاخیر دارند.

وی با اشاره به اینکه داروخانه‌ها با بحران نقدینگی و چک‌های برگشتی روبرو شده‌اند، گفت: داروخانه‌ها قدرت خرید ندارند و این مسئله‌ای نیست که به تحریم‌ها و کمبودها مربوط شود، بلکه نقدینگی داروخانه‌ها مطلوب نیست. زنجیره تامین دارو، به داروخانه‌ها چشم دوخته است اما وقتی بیمه به این موضوع توجه نمی‌کند تمام زنجیره دچار اختلال می‌شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران با بیان اینکه سال‌هاست با این مشکل دست به گریبان هستیم اما گویی عزمی برای حل آن وجود ندارد، گفت: در مصوبه امسال قانون بودجه هم پیش‌بینی شده بود که سازمان‌های بیمه‌گر موظف‌اند 60 درصد مطالبات داروخانه‌ها را ظرف 15 روز و 40 درصد باقی مانده را ظرف حداکثر سه ماه پرداخت کنند و در غیر اینصورت بایستی 15 درصد جریمه بدهند.

وی اضافه کرد: متاسفانه علی‌رغم اینکه این جریمه پرداخت نمی‌شود، داروخانه‌ها به اشکال مختلف مورد کسورات واقع می‌شوند و پول‌شان با گذشت زمان و تورم بی‌ارزش می‌شود.

بدهی 40 میلیاردی تامین‌ اجتماعی به داروخانه‌های خصوصی

سعیدلو درباره میزان بدهی سازمان تامین اجتماعی به داروخانه‌های تهران گفت: این مبلغ برای هر داروخانه متفاوت است. سازمان تامین اجتماعی ماهانه شش تا هفت میلیارد تومان به بخش خصوصی در تهران بدهکار است که با احتساب ماه‌های گذشته به حدود 40 میلیارد تومان می‌رسد. البته سایر بیمه‌ها مطالبات خود را تا مرداد ماه پرداخت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha