سلامت نیوز : معاون داروی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حال حاضر میزان تجویز داروهای گیاهی در نسخ پزشکان حدود هشت درصد است، عنوان کرد: تا چهار سال پیش این آمار زیر سه درصد بود،‌ این در حالی است که تنوع داروهای گیاهی در ایران چهار برابر قاره اروپاست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که به مناسبت «اولین همایش ملی طلای سبز» ترتیب داده شده بود، با بیان اینکه پتانسیل قوی و امکانات گسترده‌ای برای بهره‌برداری از فرآورده‌های طبیعی در کشور وجود دارد، عنوان کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا موانع گسترش این تولیدات را از پیش روی تولیدکنندگان برداریم.

وی ادامه داد: داروهای گیاهی از پشتوانه قدرتمند طب سنتی برخوردار هستند.

افزایش شمار کارخانه‌های تولید داروهای گیاهی تا پایان سال

معاون داروی سازمان غذا و دارو درباره میزان صدور پروانه‌های ساخت داروهای طبیعی در کشور، عنوان کرد: در سال 85 کمتر از 140 پروانه ساخت برای داروهای طبیعی صادر شده بود و پیش از انقلاب نیز حدود صفر بود و توجه خاصی به این موضوع نمی‌شد، اما اکنون بیش از 830 پروانه ساخت برای داروهای گیاهی صادر شده است و امید است تا پایان سال این آمار به عدد 1000 پروانه برسد.

شانه‌ساز اضافه کرد: البته این مسئله به هیچ وجه راضی‌ کننده نیست، اما نشان می‌دهد سیر صعودی خوبی در زمینه صدور پروانه و افزایش‌ واحدهای تولیدی در کشور داشته‌ایم.

وی ضمن اشاره به ضرورت ترغیب مردم به مصرف داروهای طبیعی، عنوان کرد: تاکنون حدود 56 قلم داروی طبیعی تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و توفیق خوبی در این زمینه به حساب می‌آید.

سهم هشت درصدی داروهای گیاهی در نسخ پزشکان

معاون داروی سازمان غذا و دارو درباره روند تجویز این دارو در نسخ پزشکان، اظهار کرد: علی‌رغم اثربخشی ثابت‌ شده‌ای که داروهای گیاهی دارند، متاسفانه هنوز در نسخ پزشکان جایگاه قابل توجهی پیدا نکرده‌اند. یک علت این امر به عدم در نظر گرفتن واحدهای تخصصی در دانشکده‌ها برای دانشجویان رشته پزشکی است.

شانه‌ساز با بیان اینکه در حال حاضر میزان تجویز داروهای گیاهی در نسخ پزشکان حدود هشت درصد است، عنوان کرد: تا چهار سال پیش این آمار زیر سه درصد بود،‌ این در حالی است که تنوع داروهای گیاهی در ایران چهار برابر قاره اروپاست، اما شاهد هستیم که به عنوان مثال در کشور آلمان میزان تجویز داروهای گیاهی توسط پزشکان، 40 درصد است.

وی با اشاره به اینکه تاسیس دانشکده‌های طب سنتی اقدام خوبی بود که در راستای گسترش مصرفی داروهای طبیعی صورت پذیرفت، عنوان کرد: طبعا استفاده از ظرفیت‌های بومی و ملی در گسترش استفاده از داروهای طبیعی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای خواهد داشت. لازم است با ایجاد بسترهای مناسب در این زمینه نیز پیشرو باشیم، زیرا استفاده از داروهای گیاهی قطعا می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌ها اثربخشی داشته باشد.

معاون داروی سازمان غذا و دارو در مقایسه میزان عوارض داروهای طبیعی با داروهای شیمیایی، گفت: در ایالات متحده آمریکا بخش مهمی از مرگ و میرها ناشی از عوارض مصرف داروهاست. اینکه عنوان کنیم داروهای طبیعی به هیچ وجه عارضه ندارند، صحیح نیست؛ بلکه اگر صحیح مصرف شوند، عوارض کمتری نسبت به داروهای شیمیایی خواهند داشت.

داروهای گیاهی خوب به مردم معرفی نشده‌اند

شانه‌ساز با بیان اینکه داروهای گیاهی خوب به مردم معرفی نشده‌اند، اظهار کرد: یک علت امراین است که اغلب داروهای گیاهی در عطاری‌ها یا مراکزی که فاقد مجوز هستند، بعضا به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند و متاسفانه افراد فاقد صلاحیت، مداخلات درمانی انجام می‌دهند و داروهایی را تجویز می‌کنند که باعث ایجاد مشکل برای بیمار می‌شود.

وی در زمینه ساماندهی عطاری‌ها و برخورد با فعالیت افراد فاقد صلاحیت در این حوزه، اظهار کرد: چند محور برخورد برای این حیطه در نظر گرفته شده است که از جمله آنها می‌توان به نظارت و کنترل عرضه محصولات غیرمجاز، تقلبی و قاچاق اشاره کرد. پیگیری‌هایی نیز در این خصوص انجام شده و در ردیف مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گرفته است.

برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه داروهای گیاهی

ارجاع پرونده دارندگان فروشگاه‌های غیرمجاز به مراجع قضایی

معاون داروی سازمان غذا و دارو در ادامه ضمن اعلام خبر برخورد با فروشگاه‌های غیرمجاز عرضه داروهای گیاهی، گفت: تعداد زیادی از این فروشگاه‌ها شناسایی شده و پرونده افراد متخلف به مراجع قضایی معرفی شده است و در حال حاضر در دست رسیدگی است.

شانه‌ساز افزود: البته نظارت بر عطاری‌ها به این خاطر که جزو صنوف هستند، بر عهده وزارت بهداشت نیست.

شناسایی و قطع شماره تماس 1200 تن از مبلغان کالاهای ماهواره‌ای

وی همچنین درباره برخورد با عاملان تبلیغات ماهواره‌ای، گفت: فرآورده‌های غیرمجازی در زمینه‌هایی نظیر درمان ریزش مو، ترک اعتیاد، رفع مشکلات جنسی و چاقی و لاغری در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شوند. در حال حاضر شماره تماس حدود 1200 تن از این افراد را شناسایی کرده و به مراجع قضایی معرفی کرده‌ایم. به هر روی باید توجه داشت که ارگان‌های مختلفی بایستی برای حل این مشکل با یکدیگر مشارکت کنند.

معاون داروی سازمان غذا و دارو اضافه کرد: مسوولیت رسیدگی به این تبلیغات در قانون برنامه پنجم توسعه به وزارت ارشاد سپرده شده است، اما آنها مواردی که دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی مربوط می‌شود را به ما نیز انعکاس می‌دهد. دامنه کار وزارت بهداشت در قانون تعریف شده است.

شانه‌ساز همچنین با بیان اینکه اگر فروش داروهای گیاهی نیز در داروخانه‌ها انجام شود، نظارت بر آن، بر عهده سازمان غذا و دارو است، گفت: اما اگر بعضا داروهای گیاهی در سوپرمارکت، عطاری‌ها یا فروشگاه‌هایی از این دست عرضه شود، برای ورود به هر کدام از آنها بایستی از مراجع ذی‌ربط مجوز دریافت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha