سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 62945

وزارت بهداشت در طول 2 سال گذشته توانسته است 1200 شماره تلفن شركت‌های تبلیغ دارو و تجهیزات پزشكی در ماهواره را قطع كند.

تهدید سلامت مردم با تبلیغ داروهای غیرمجاز
سلامت نیوز : وزارت بهداشت در طول 2 سال گذشته توانسته است 1200 شماره تلفن شركت‌های تبلیغ دارو و تجهیزات پزشكی در ماهواره را قطع كند. دارو‌ها و تجهیزات پزشكی كه به گفته «مرضیه وحید‌دستجردی» وزیر بهداشت، نزدیك به 99 درصد آنها مجوز ندارند. هرچند دكتر «محمدرضا شانه ساز»معاون دارویی سازمان غذا و دارو اعتقاد دارد صد در صد این داروها مجوز ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ اما به هرحال بخشی زیادی از این دارو و تجهیزات را به آسانی می‌توان در مراكز تجهیزات پزشكی و حتی در مواردی در داروخانه‌ها یافت. از سوی دیگر وزارت بهداشت پس از 2سال توانسته است 1200 شماره را قطع كند، اما این سوال بی‌پاسخ می‌ماند كه 1200 خط تلفن از چند هزار تلفنی كه به آسانی داروهای مورد نیاز افراد را در اختیار آنها قرار می‌دهد،تا چه اندازه تاثیرگذار است؟چند شماره آن مربوط به خطوط ایرانسل است كه به آسانی می‌توان با مراجعه به بقالی سركوچه، چند جایگزین برای آن خرید و دوباره به كار خود ادامه داد؟

قطع تلفن، گام اول

معاون وزیر بهداشت می‌گوید: «تعداد قابل توجهی از این شماره‌ها در حال پیگیری قضایی است.» اما به نظر نمی‌رسد كه قطع تلفن به اتفاق موثری در این زمینه منجر شود. به گفته او در این شیوه معرفی محل عرضه دارو مخفی است و فقط یك شماره تلفن یا موبایل برای دسترسی مشتری‌ها اعلام می‌شود. همچنین از آنجایی كه این شبكه‌های ماهوارهای قانونی نیستند آنچه كه می‌خواهد در باره آن صحبت شود نیازی به مصوبه و تاییدیه ندارد و بنابراین كالاها با هر كیفیتی هم كه باشد در این شبكه‌ها تبلیغ می‌شوند.

شانه ساز درباره چگونگی پیگیرد صاحب خطوط تلفن می‌گوید: «از ابتدای سال 89 طی هماهنگی‌های انجام شده با قوه قضائیه، وزارت ارتباطات، وزارت ارشاد، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی جلساتی برگزار و قرار شد با اعلام این شماره تلفن‌ها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مواردی كه به دارو، لوازم بهداشتی، خدمات پزشكی و به‌طور كلی، سلامت مربوط می‌شود به مراجع قضایی اعلام شود و مرجع قضایی هم بلافاصله مجوز لازم را برای قطع شدن آن سیم كارت‌ها یا شماره تلفن‌های ثابت صادر كند.»

همچنین به گفته او از شهریور سال 89 تاكنون 295 شماره از این موبایل‌ها و تلفن‌ها قطع شده است كه خوشبختانه فرآیند مسدود شدن این شماره‌ها خیلی سریع اتفاق می‌افتد. شانه‌ساز درباره صاحبان خطوط تلفن كه در دسترس همگان است می‌گوید: «مدارك و اسناد این شماره تلفن‌ها در اغلب مواقع جعلی است و افرادی كه صاحبان این شماره‌ها هستند كسانی هستند كه متاسفانه از نام آنان سوءاستفاده شده است.»

چربی‌ها روی ویبره

یكی از محصولاتی كه به طور مداوم در شبكه‌های ماهواره‌ای تبلیغ می‌شود كمربند لاغری است كه البته در مغازه‌های شهر هم به فروش می‌رسد. كافی است سری به خیابان ولیعصر از محدوده خیابان جمهوری به پایین بزنید و یكی از ده‌ها كمربند لاغری را از مراكز فروش تجهیزات پزشكی بگیرید و چربی‌های شكم را روی ویبره بگذارید. البته خیال‌تان را راحت كنیم. وجود این همه كمربند در همه مراكز شهر هم دلیل مطمئنی برای خرج كردن پول شما نیست. چون به گفته «دکتر ریحانه احمدزاده»، متخصص تغذیه، در تبلیغات گفته می‌شود با استفاده روزانه نیم ساعت از این کمربندهای حرارتی می‌توان نیم کیلو گرم کاهش وزن و ۵/۲ سانتی متر کم شدن اندازه را به دست آورد. اما واقعیت این است که فرد هنگام استفاده از این کمربندها ظاهرا کاهش اندازه پیدا می‌كند اما کاهش اندازه به علت از دست دادن آب بدن است نه چیز دیگر. دقت کنید که وقتی بافت چربی تبدیل به سلولیت می‌شود، سلولیت حاوی مولکول های آب است.

این کمربندها سبب از بین رفتن آب بین سلول‌های چربی می‌شود و نه سوزاندن چربی. بنابراین از ذخیره چربی فرد کم نمی‌شود بلکه آب بدن خود را از دست می‌دهد. یكی دیگر از تبلیغات جذاب برای ایرانی‌ها، چسب‌های كوچك‌كننده ببینی است كه مدام تاثیر آن از سوی اهل علم و پزشكان تكذیب می‌شود. اما علاوه بر تبلیغات ماهواره‌ای آن، چسب‌های كوچك كننده بینی را به آسانی می‌توان از داروخانه‌ها گرفت و هم از فروشگاه‌های شهروند و رفاه. البته آنهایی كه داروها و تجهیزات پزشكی-كه بیشتر در زمینه زیبایی كاربرد دارد- را در ماهواره‌ها و اینترنت تبلیغ می‌كنند، پول بیشتری هم بابت رساندن آنها به دست مشتری،می‌گیرند.حالا باید پرسید وزارت بهداشت كه تلاش می‌كند شماره فروشندگان دارو و لوازم بهداشتی در شبكه‌های ماهواره‌ای را قطع كند،چتر نظارت خود را هم بر سر مغازه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و حتی داروخانه‌ها می‌گیرد یا خیر؟

جوانان پفكی

كافی است چند ماهی را در یكی از استان‌های ایلام، كرمانشاه و لرستان به سر ببرید تا علاقه آنها برای استفاده از مكمل‌های غذایی كه به چاقی فرد منجر می‌شود را پیدا كنید. «دگزا» به صورت قرص و پودر یكی از جمله داروهای مورد علاقه جوانان غرب كشور است كه به سرعت فرد را چاق می‌كند. البته ظاهر فرد چنین چیزی را نشان می‌دهد اما در واقعی پفی بیش نیست. دگزامتازون اشتها را زیاد می‌كند. علاوه بر آن از طریق ایجاد تورم در بدن، شما را چاق می‌كند. در حقیقت یکی از عوارض استفاده زیاد از کورتون‌ها ایجاد تورم تدریجی در بدن و افزایش میزان چربی است که باعث پف کردن فرد یا علامتی به نام Moon face یا ماه رخ! (یعنی گرد و پف کرده شدن صورت) می‌شود.

در نتیجه بیمار احساس می‌کند که چاق و قوی بنیه شده است. اماحقیقت این است که تمام کورتون‌‌ها در استفاده مکرر سبب تحلیل رفتن عضلات و پوکی استخوان می‌شوند. در حقیقت دگزا متازون بدن شما را رسما به یک پفک تبدیل می‌كند. علاوه بر قرص و پودر دگزا، سیپروهپتادین، پودر گیاهی كه در عطاری‌ها پیدا می‌شود، كراتین و....از دیگر مكمل‌هایی است كه از سوی جوانان این منطقه استفاده می‌شود كه اگر جلوی آن گرفته نشود به یك فاجعه پزشكی تبدیل خواهد شد.

مكمل‌ها نباید تبلیغ شوند

به گفته شانه‌ساز، قانون مكمل‌ها، دقیقا عین دارو است براساس تبصره3 ماده 3 قانون مصوب 1334 و اصلاحیه‌های بعدی آن برخورد با مكمل غیرمجاز دقیقا عین دارو است. او درباره چرایی این قانون می‌گوید: «علت این است كه شما وقتی یك نوع غذا یا هر كالای دیگری را به جز دارو تبلیغ می‌كنید اختیار خرید و استفاده آن با خریدار است اما اختیار خرید و مصرف دارو و مكمل‌های آن با بیمار نیست. به عبارت دیگر اگر دارو به نسخه نیاز دارد باید پزشك حتما آن را تجویز كند.»

 به گفته معاون وزیر، اگر دارویی بدون نیاز به نسخه قابل فروش باشد، داروساز مسئول داروخانه كه یك فهرست محدود و مشخصی از این داروها را دارد، بر حسب نیاز بیمار به او دارو را تحویل می‌دهد و به همین علت است كه اطلاع رسانی به مردم در زمینه دارو فایده‌ای ندارد. زیرا مردم نمی‌توانند خودشان دارو را انتخاب كنند. شانه ساز ادامه می‌دهد: «موضوعی كه مهم است این است كه ما به مرحله‌ای رسیده‌ایم كه باید مردم برخوردهای لازم را با این موضوع داشته باشند.

به عبارت دیگر مردم باید به این بلوغ برسند كه كالای تبلیغ شده در شبكه‌های ماهواره‌ای از آنجا كه این كالاها فاقد اصالت بوده و حتی محل عرضه آنها نیز نامشخص است، نباید سلامت خود را با خرید و استفاده آنها به خطر بیندازد. » حق با شانه‌ساز است، مردم به حدی از بلوغ رسیده‌اند كه جان خود را برسر تبلیغات زیبایی ماهواره‌ها نگذارند. اما یك‌سوال هم وجود دارد. داروها و تجهیزات بی‌مجوز چطور وارد كشور می‌شود و به آسانی در اختیار متقاضی آن قرار می‌گیرد؟

آیا جلوگیری از ورود و تولید آنها زودتر به نتیجه نمی‌رسد تا صرف 2 سال زمان برای قطع در نهایت 1200 شماره تلفن؟ از سوی دیگر خطوط تلفن‌همراه از جمله ایرانسل تا كی می‌خواهد به پیامدهای حضور راحت خود در دست همگان بدون هیچ پیگیری ادامه دهد؟ وقت آن نرسیده كه خطوط همراه با ضابطه بیشتری در اختیار افراد قرار بگیرند تا اگر به عنوان ابزار جرم به كار برده شد، بتوان، صاحب آن پیگیری كرد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha