سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 62949

آلودگی هوا دوباره به پایتخت بازگشت اما میزان آلودگی هوا به حدی نیست كه سبب تعطیلی پایتخت شود. اما بازگشت آلودگی و خاكستری شدن آسمان تهران باعث شد دوباره مسئولان به فكر تزریق مسكن‌های مقطعی به بیماری به اسم تهران بیفتند.

باز هم آلودگی، باز هم راه‌حل مقطعی
سلامت نیوز : آلودگی هوا دوباره به پایتخت بازگشت اما میزان آلودگی هوا به حدی نیست كه سبب تعطیلی پایتخت شود. اما بازگشت آلودگی و خاكستری شدن آسمان تهران باعث شد دوباره مسئولان به فكر تزریق مسكن‌های مقطعی به بیماری به اسم تهران بیفتند. اگر چه در اجرای همین راه حل‌های مقطعی هم اتفاق نظر ندارند و تصمیمات همدیگر را زیر سوال می‌برند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته رسول علی‌اشرفی‌پور، دبیر كمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران در صورت افزایش آلودگی هوا كمیته اضطرار آلودگی هوا تشكیل و تصمیمات لازم در این باره اتخاذ می‌شود. اگر چه اشرفی پور تصریح می‌كند كه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و بنا بر تصمیم كارگروه كاهش آلودگی هوای تهران با هدف كاستن از آلودگی هوا محدوده طرح ترافیك نیز به محدوده زوج و فرد اضافه می‌شود اما سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می‌گوید: پلیس تصمیمی برای افزایش این محدوده ندارد و محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد طی روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در محدوده فعلی اجرا خواهد شد.

پلیس راهنمایی و رانندگی از روز گذشته طرح تشدید برخورد با خودروها و موتورسیكلت‌های دودزا اعم از شخصی و دولتی و خودروهایی كه معاینه فنی ندارند را در دستور كار قرار داده است.این طرح هم از جمله راهكارهایی است كه با هدف كاهش آلودگی هوا اندیشیده شده كه بر همین اساس تمامی خودروهای فرسوده‌ای که براساس مصوبه دولت اجازه تردد در تهران را ندارند نیز از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی اعمال قانون می‌شوند. مدیرکل محیط زیست استان تهران همچنین از ممنوعیت فعالیت تمامی کارگاه‌های شن و ماسه و بتن و آسفالت در شهر تهران و غرب و جنوب غرب استان تهران از روز گذشته تا پنج‌شنبه خبر می‌دهد و می‌گوید: در عین حال فعالیت تمامی کارگاه‌های صنعتی دارای پتانسیل آلودگی هوا طی روزهای سه‌شنبه تا پنج‌شنبه در سطح شهر تهران و مناطق غرب و جنوب غرب استان تهران ممنوع بوده و واحدهای صنعتی بزرگ مقیاس دارای پتانسیل آلودگی هوا نیز مکلفند فعالیت خود را به حداقل ظرفیت در این مدت کاهش دهند.

هوای تهران سالم است، سالم نیست

آلودگی هوا سال‌هاست همنشین شهروندان كلانشهرها شده است اما آسان‌ترین و دم دست‌ترین راهكاری كه در مواقع بحرانی آلودگی هوای كلانشهرها و تهران اندیشیده می‌شود تعطیلی چند روزه این شهرهاست. راهكاری كه فقط به عنوان مسكنی موقتی می‌توان به آن استناد كرد.

اگر چه رسول علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران مدعی است كه از ابتدای امسال تاكنون میزان آلودگی هوای تهران نسبت به سال گذشته شرایط مطلوب‌تری داشته و 263 روز هوای پاك و سالم را در برابر 8روز هوای ناسالم و یك روز بسیار ناسالم شاهدی بر مدعای خود می‌آورد اما نگاهی به جدول تغییرات شاخص آلودگی هوای تهران در سال‌های گذشته، نشان می‌دهد كه پایتخت در یك دهه گذشته فقط از 176 روز هوای پاك برخوردار بوده و 1037 روز را در وضع ناسالم گذرانده است. خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر تهران نیزمعتقد است آماری كه درباره وضع آلودگی هوای تهران از سوی شهرداری و وزارت بهداشت ارائه می‌شود تناقض‌هایی را با هم دارد.

به گفته وی،در گزارش 8 ماهه ابتدایی سال 89 در خصوص آلودگی هوا تهران 14 روز هوای پاك، 198 روز هوای سالم و 33 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم داشته است. همچنین در 8 ماهه اول سال 90 پایتخت دو روز پاک، 98 روز سالم، 143 روز ناسالم و 3 روز بسیار سالم داشته است که این رقم برای 8 ماهه نخست سال 91 یک روز پاک، 160 روز سالم، 84 روز ناسالم و یک روز بسیار ناسالم بوده است. دانشجو با بیان گزارش وزارت بهداشت می‌گوید: بر اساس این گزارش در سال 90 پایتخت 321 روز ناسالم داشته است که مغایرت بسیار بالایی با رقم‌های قبلی دارد.

محیط‌زیست، مرجع اعلام آمار آلودگی هوا

اما روز گذشته محمدجواد محمدی‌زاده آب پاكی را روی دست همه نهادها و سازمان‌هایی ریخت كه در باره آلودگی هوای تهران آمار اعلام می‌كنند. به گفته وی، سازمان محیط‌زیست مرجع اعلام روزهای آلوده در كشور است. محمد جواد محمدی‌زاده با بیان این نكته كه طرح جامع آلودگی هوا در شهرهای بزرگ در حال انجام است، می‌گوید: به‌رغم اینكه برخوردهای متفاوتی با راهكارهای دولت و سازمان برای مقابله با آلودگی هوا می‌شود اما در مجموع ما از روند كار راضی هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در تهران 30 درصد کیفیت هوا نسبت به سال گذشته بهتر شده است، تاكید می‌كند: تعطیلی به خاطر آلودگی هوا به این دلیل است که نمی‌گذاریم شرایط به مرز اضطرار برسد و تصمیم‌گیری در باره آن فقط به عهده سازمان محیط زیست است اما استانداری آن را اعلام می کند. وی می‌گوید: طرح‌هایی که برای مقابله با آلودگی هوا در کشور استفاده می‌شود حاصل تجربیات شهرهایی چون مکزیکوسیتی و سایر کشورهای جهان است، امکانات در کشور محدود است و با توجه به شرایطی که اكنون داریم کسانی که راه‌حل جدی دارند بگویند تا ما از آن استقبال کنیم.

مازوت‌هایی كه به خورد مردم می‌رود

صنایع آلاینده از قدیم الایام یكی از مشكلات اساس تهران بوده‌اند. میزان بالای آلایندگی این صنایع به حدی است كه هنگام آلودگی بالای هوای تهران كارگروه كاهش آلودگی هوای تصمیم به تعطیل كردن فعالیت آنها می‌گیرد اما به محض دایر شدن دوباره خط تولید این صنایع دوباره

روز از نو و روزی از نو آغاز می‌شود و حجم بالای آلایندگی‌ها به سراغ شهروندان تهرانی می‌آید. به گفته وحید نوروزی، مشاور محیط‌زیست معاون شهردار تهران، سهم آلودگی منایع ثابت در آلوده كردن هوای تهران بسیار زیاد است به‌طوری كه در در پاییز و زمستان در نیروگاه‌ها و صنایع مهم اطراف تهران روزانه نزدیك به 60 میلیون لیتر مازوت مصرف می‌شود كه سهم بسزایی در آلودگی هوای شهر تهران دارد.

به گفته وی، خودروهای سبك و سنگین، سوخت خودروها و منابع ثابت از جمله كارخانه‌ها و صنایع منابع مهمی در آلودگی هوای تهران هستند. نوروزی با یادآوری ارائه نشدن سوخت منطبق با استاندار جهانی یورو 4 به تهران امروز می‌گوید: هیات وزیران مصوبه‌ای را تصویب كرد كه بر اساس آن باید سوخت منطبق با استاندارد جهانی یورو 4از آغاز امسال در كشور توزیع و مورد استفاده قرار می‌گرفت اما هنوز این اتفاق در باره بنزین نیفتاده ضمن این كه به رغم همه توصیه‌هایی كه در باره استاندارد‌سازی خودروها انجام شده و توصیه‌ها و تهدید‌های پلیس مبنی بر شماره‌گذاری نكردن برخی خودروهای غیراستاندارد هنوز 2 شركت خودروساز بزرگ كشور نتوانسته‌اند به استانداردهای مورد نظر پلیس نزدیك شوند و به‌رغم تمام تهدیدها مبنی بر جلوگیری از پلاك شدن این خودروها هر چند مدت یك بار شاهد تمدید مهلت برای این خودروسازان هستیم.

خرید تجهیزات جدید برای پایش آلودگی

مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران نیز با بیان این نكته كه این تجزیه و تحلیل آلاینده‌ها باعث می‌شود تا منشا آلودگی‌ها مشخص شود، می‌گوید: مشكل كار در اینجاست كه نه فقط مجوز بررسی واحدهای صنعتی به ما به عنوان شركت كنترل كیفیت هوای تهران داده نمی‌شود بلكه این شركت قادر به توقف خودروهای آلاینده نیز نیست، بنابراین ممكن است برخی از خودروها هنگام تولید مجوز استاندارد دریافت كنند اما نمی‌توانند این استاندارد را حفظ كنند. وی با یادآوری خرید تجهیزات جدید برای پایش میزان آلایندگی خودروها می‌گوید: با خرید این تجهیزات قادر هستیم تا در یك كار میدانی میزان آلایندگی خودروهای گوناگون را اندازه‌گیری كنیم.

مدیر عامل شرکت کنترل هوای تهران با اشاره به آلایندگی خودروها می‌گوید: گارانتی مادام العمر كردن كاتالیست خودروها یكی از اقداماتی است كه می‌توان برای كاستن از میزان آلایندگی خودروها انجام داد چون خودروهایی كه حتی با استاندارد یورو 2 به بازار عرضه می‌شوند كاتالیست آنها بعد از مدتی دچار آسیب شده و آلاینده می‌شوند و زمانی كه كار خاصی درباره این كاتالیست‌ها انجام نشود نمی‌توان به كاهش آلایندگی خودروها امیدوار بود. این درحالی است كه بر اساس مصوبه هیات وزیران، ‌وزارت صنعت،‌معدن و تجارت موظف به تامین این قطعه شده و سازمان محیط زیست وظیفه پیگیری این امر را عهده دار شده است اما عملا هیچ حركت موثری در این باره به چشم نمی‌خورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha