چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 6295

یك داروساز گفت: طبق آمار وزارت بهداشت و درمان، میزان مصرف داروهای گیاهی در كشور3 تا 5 درصد است.

دكتر محمد حسین صالحی در گفت وگو با ایسنا، با بیان این كه در وضعیت فعلی، داروهای گیاهی كه در داروخانه به طور رسمی دارای پروانه است، حدودا 130 قلم دارو است، گفت: همین تعداد دارو هم بیش از ده مورد درمان را ‌پوشش نمی‌دهد. بنابراین در كشور اقلام بسیار دارو برای تنوع بیماریها وجود نداشته و دست پزشك نیز بسته است.

وی در ادامه افزود: در جهان كشورهایی مانند آلمان 10 هزار قلم داروی گیاهی، در سوئیس نزدیك به دوهزار و300 ، در ژاپن حدود 50 درصد داروهای رسمی را داروی گیاهی تشكیل می‌دهند. امریكا نیز حداقل 19 درصد بازار داروهای گیاهی دنیا را در دست دارد. این نسبت هم در ایران بر طبق آمار وزارت بهداشت مصرف داروهای گیاهی دو درصد و مصرف داروی شیمیایی 98 درصد است.

دكتر صالحی، آلمان را بزرگترین كشور تولید كننده مواد شیمیایی در دنیا دانست و اضافه كرد: بر طبق آمار منتشر شده، از تولید كل داروهای كشور آلمان، 75 درصد داروی گیاهی و فقط 25 درصد آن را داروی شیمیایی پوشش می‌دهد.

وی تصریح كرد: هیچ كشوری مانند ایران از لحاظ تنوع گیاهی دارای چنین توانایی نیست و كشور ما در این زمینه از رده‌های اول در دنیا به شمار می‌رود.

صالحی با بیان این كه سرمایه گذاری برای تولید داروهای گیاهی بسیار متفاوت از داروهای شیمیایی است، اظهار كرد: اكثر داروهای شیمیایی مواد اولیه بسیار ارزان و سودآوری فوق العاده‌ای دارند. بنابراین بسیاری از كارخانجات به دنبال سود بیشتری هستند.

وی با بیان این كه تولید داروی گیاهی كاری پرحجم، پر زحمت و نسبت به داروهای شیمیایی كم درآمد است، اذعان داشت: وزارت بهداشت باید بسیار جدی تر در تولید داروهای گیاهی قدم بردارد. زیرا 130 قلم دارویی كه دارای پروانه از وزارت بهداشت بوده نزدیك به 80 درصد آنها برای 10 سال گذشته است.

این داروساز با بیان این كه كارخانه‌های تولید كننده داروهای گیاهی باید تشویق شده و تسهیلات ویژه‌ای برای آنها اختصاص یابد، توضیح داد: یك عامل مهمی كه در چند سال اخیر باعث توقف در گسترش تولید داروهای گیاهی شده، بحث آزادی مشابه سازی تولید دارو است. این در صورتی تولید داروی گیاهی در ایران به بیش از 20 سال نمی رسد. اما مسئولان خواهان اجرای قانونی هستند كه در كشوری مانند آلمان كه تولید داروی گیاهی آن به 150 سال می‌رسد و قانون مشابه سازی دارو در آن آزاد است.

وی یادآور شد: پیشنهاد ما به وزارت بهداشت این بود كه یك لیست دارویی را در نظر گرفته و در اختیار كارخانه‌های داروسازی قرار دهد. تا داروهای كه موجود بوده تولید نكرده و قدم در تولید داروهای جدید برای بیماریهای مختلف بگذارند. همچنین چنانچه تنوع داروها بسیار باشد دست پزشكان نیز باز است.

دكتر صالحی با بیان این كه پزشكان مخالف داروهای گیاهی نیستند، توضیح داد: یكی از مهمترین مسائلی كه باید رعایت شود حداقل تا 10 سال از تولید یك دارو گیاهی مجوز دیگری به تولید همان دارو داده نشده و حتی واردات دارو گیاهی كه گیاه آن در كشور به وفور وجود داشته، انجام نشود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha