سلامت نیوز : سرهنگ محمدرضا مهماندار، فرمانده پلیس‌راه کشور از ابطال دفترچه 55 راننده متخلف و مقصر در تصادفات فوتی و جرحی ناوگان مسافربری کشور خبر داد.روز 13 آبان ماه سال‌جاری بود كه پلیس راهور كشور دستورالعملی را مبنی بر ابطال دفترچه رانندگان ناوگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی و جرحی به پلیس راه‌های استان‌ها ابلاغ كرد و از آن زمان تاكنون دفترچه 55 راننده متخلف باطل شده است. به گفته سرهنگ مهماندار از رانندگانی كه دفترچه‌های آنها ابطال شده تست‌های سلامت روحی و روانی و موادمخدر و روان گردان گرفته می‌شود و پس از گذشت یك سال در صورت درخواست و تایید سلامت روحی و روانی و اطمینان پلیس از عدم ارتكاب مجدد تخلفات حادثه ساز یك دفترچه موقت به راننده داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تهران امروز ؛ به گفته فرمانده پلیس راه كشور برخورد با تخلفات حادثه‌ساز طی چند ماه اخیر در ناوگان مسافربری كشور تشدید شده و از سال گذشته نیز دفترچه رانندگان اتوبوس‌ها به دو رنگ آبی و قرمز تبدیل شده است. بر این اساس رانندگانی كه تخلف حادثه ساز در زمان رانندگی نداشته باشند دفترچه آبی رنگ از پلیس دریافت و رانندگانی كه تخلفات حادثه ساز مرتكب شده باشند دفترچه قرمز دریافت می‌كنند كه این رانندگان با توجه به قرمز بودن دفترچه در تمامی پاسگاه‌های پلیس راه مورد كنترل قرار گرفته و تمركز ماموران پلیس راه روی تخلفات آنهابیشتر می‌شود. به گفته فرمانده پلیس راه بیشترین دفترچه‌های ابطال شده مربوط به استان كرمانشاه و پس از آن استان‌های آذربایجان غربی، اصفهان و فارس است.

سرعت غیرمجاز، سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ، صحبت با تلفن همراه و خوردن و آشامیدن حین رانندگی نیز از جمله تخلفاتی است كه درخصوص ناوگان مسافربری كشور به طور جدی توسط ماموران پلیس راه مورد برخورد قرار می‌گیرد. به گفته وی در هفت ماه نخست امسال تصادفات منجر به فوت و جرح در ناوگان حمل و نقل عمومی 5 درصد افزایش داشته اما با توجه به ابلاغیه جدید درخصوص ابطال دفترچه رانندگان مسافربری مقصر در تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی، میزان تخلفات این ناوگان کاهش یافته است.

سرهنگ مهماندار با اشاره به رخداد تصادف صبح دیروز یک دستگاه اتوبوس اسکانیا در آزادراه قزوین – زنجان، گفت: متاسفانه در پی این حادثه واژگونی که به علت تخطی از سرعت مطمئنه راننده رخ داد، پنج نفر از هموطنان مجروح شدند که پلیس راه برابر اعلام قبلی، نسبت به ابطال دفترچه این راننده متخلف اقدام کرده است. فرمانده پلیس‌راه کشور در عین حال از مسافران نیز خواست در صورتی که سوار اتوبوسی شده‌اند که دارای نقص فنی بوده یا راننده آن رفتارهای پرخطر دارد، در اولین پاسگاه پلیس راه با مراجعه به ماموران در این خصوص اطلاع‌رسانی کنند که قطعا ماموران پلیس راه با این دسته از رانندگان به‌طور جدی برخورد خواهند کرد. فرمانده پلیس‌راه کشور به رانندگان اتوبوس‌ها هشدار داد و گفت: در صورت مقصربودن در تصادفات فوتی و جرحی پلیس بدون اغماض نسبت به ابطال دفترچه آنان اقدام می‌کند؛ بنابراین به رانندگان توصیه می‌شود: باید با احساس مسئولیت کامل در زمان رانندگی از انجام تخلفات حادثه‌ساز بخصوص سرعت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ و راست جدا خودداری کنند.

راننده و راه مقصران اصلی تصادفات

یك كارشناس ترافیك معتقد است راننده و راه از اصلی‌ترین علت تصادفات جاده‌ای هستند. به گفته حسین علیشاهی بعضی از راه‌های كشور با وجود اقداماتی كه در آنها انجام شده دارای مشكلات و نواقصی هستند كه هر كدام از این اشكالات و نواقص می‌تواند جان مسافران را به خطر بیندازد. به گفته وی با كنترل دقیق و جلوگیری از تردد برخی خودروها هنگام توقف در پاسگا ه‌های پلیس راه می‌توان از مرگ مسافران خودداری كرد.علیشاهی معتقد است وقوع حوادث در ماه‌های مسافر‌خیز مانند فروردین و شهریور امری عادی است اما خوشبختانه با نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد حوادث ناشی از نقص فنی خودرو کاهش یافته و بیشترین مشکلات متوجه راه و راننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha