سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 62956

مردم در حالی به استقبال شب یلدا می روند که قیمت انواع خشکبار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و قیمت هر کیلوگرم هندوانه از مرز 4 هزار تومان عبور می کند.

«یلدا»؛ شب بلند گرانی‌ها
سلامت نیوز : مردم در حالی به استقبال شب یلدا می روند که قیمت انواع خشکبار افزایش ۱۰۰ درصدی داشته و قیمت هر کیلوگرم هندوانه از مرز 4 هزار تومان عبور می کند.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از حمایت ؛ یلدا اولین شب زمستان است که براساس یک رسم قدیمی ایرانیان در این شب مردم در کنار هم جمع می شوند و با میوه و خشکبار خاصی که ویژه شب یلدا است آن را جشن می‌گیرند. از جمله میوه‌هایی که در این شب میهمان خانه‌ها می‌شود، به ‌رغم این فصل می‌توان به هندوانه و انار اشاره کرد. از دیرباز برخی ایرانیان می‌گفتند اگر در شب یلدا هندوانه خورده نشود، شگون ندارد و از این‌روست که فقیر و غنی حتی اگر میوه دیگری نخرند اقدام به خرید هندوانه در این شب خاص می‌کنند.

درسال جاری و در یک هفته مانده به شب یلدا قیمت هر کیلوگرم هندوانه در میدان بزرگ تره‌بار 2 هزار و 500 تا 2 هزار و 300 تومان فروخته می‌شود و این در حالی است که قیمت این محصول مناسبتی در سطح شهر تهران بین 3 تا 4 هزار تومان و بسته به نقاط مختلف شهر عرضه می‌شود. مراجعه به میادین میوه و تره‌بار حکایت از آن دارد که در میادین محلی هندوانه عرضه نمی‌شود و دلیلی که عرضه‌کنندگان در این باره اعلام می‌کنند قیمت بالای آن است، چرا که آنها می‌گویند قیمت مصوب برای هر کیلوگرم هندوانه 750 تومان اعلام شده است که با این وضعیت نمی‌توان هندوانه در میادین میوه و تره‌بار عرضه کرد.

قیمت پیش‌بینی‌ها این است در روزهای اخیر هر کیلوگرم انار در سطح شهر تهران از 2 هزار تومان آغاز و به 4 هزار و 500 تومان هم می‌رسد و البته پیش‌بینی فعالان بازار این است که قیمت این کالا ممکن است در یکی دو روز منتهی به شب یلدا گران تر هم بشود. همچنین انار در میادین میوه و تره‌بار به قیمت هزار و 800 تا 2 هزار تومان عرضه می‌شود. حسین مهاجران رییس اتحادیه میوه و تره‌بار تهران پیشتر در پاسخ به سؤال فارس در خصوص افزایش قیمت هندوانه پیشنهاد داده بود مردم در شب یلدا از خیر خوردن هندوانه بگذرند و به جای هندوانه نارنگی بخورند.

در عین حال قیمت میوه‌های تولید داخل در این روزها مناسب است، قیمت انگور شاه‌دودی و انواع انگور دیگر در سطح شهر تهران بین هزار و 500 تا 2 هزار تومان عرضه می شود.پرتقال تامسون شمال به قیمت هزار و 200 تا هزار و 400 تومان، کیوی هزار و 200 تا هزار و 500 تومان و نارنگی هزار و 100 تا هزار و 400 تومان عرضه می‌شود.

بازار شوک آور خشکبار
استفاده خشکبار در اولین شب زمستان از جمله علاقه‌مندی‌های ایرانیان در این شب است. اما به زعم یکی از فعالان بازار قیمت انواع خشکبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش صد درصدی داشته است.

پسته فندوقی هر کیلوگرم 24 هزار تومان، پسته اکبری 38 هزار تومان، پسته کله‌قوچی 38 هزار تومان است.وضعیت تخمه‌ها هم البته بهتر از پسته نیست. تخمه محمودی 11 هزار تومان، تخم کدو 12 هزار تومان، مغز گردو 36 هزار تومان، تخم کدو گوشتی 12 هزار تومان، تخم کدوی مشهدی 11 هزار تومان، تخمه ژاپنی 12 هزار تومان، تخمه آفتابگردان 7 هزار و 600 تومان است.

قیمت دیگر اقلام آجیل هم بدین ترتیب اعلام می‌شود: کشمش سبز 12 هزار تومان، آجیل شیرین مخلوط 30 هزار تومان، مغز فندق بوداده 28 هزار تومان، مغز پسته خام 52 هزار تومان، آجیل شیرین مغز 36 هزار تومان، آجیل شور مغز 36 هزار تومان، آجیل شور 30 هزار تومان، مغز بادام 32 هزار تومان، بادام کاغذی 24 هزار تومان و بادام هندی 44 هزار تومان عرضه می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha