جوانانی كه به مصرف شیشه (متاآمفتامین) می‌پردازند در برابر بیماری‌های مغزی ناشی از بالا رفتن سن از جمله پاركینسون حتی در صورت قطع مصرف آن آسیب‌پذیر خواهند بود.

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از خبرگزاری فرانسه، دانشمندان در حالی به این نتیجه رسیدند كه در حال تحقیق بر فرضیه‌های قبلی در این مورد بودند كه مصرف متاآمفتامین باعث بروز عوارضی مشابه بیماری پاركینسون می‌شود كه ناشی از عدم تولید یك نوع پروتئین است.
برای این تحقیق دانشمندان ابتدا در 4 نوبت و در دوره‌های 8 ساعته به دو گروه موش‌های جوان متاآمفتامین یا یك محلول نمكین را تزریق كردند.
یك گروه از این موش‌ها دارای حالات عادی بودند اما گروه دیگر با اختلال یاخته‌های سلولی مغز ناشی از فاكتورهای نوروتروفیك روبه‌رو شدند كه در نتیجه تولید پروتئین مربوط به حمایت و ترمیم دوپامین‌ها را از دست دادند.
از دست دادن سلول‌های عصبی تولید كننده دوپامین یك عامل مهم در ابتلا به بیماری پاركینسون است. موش‌ها در زمان تحقیق 5/2 ماه سن داشتند كه در‌ 12 ماهگی به تدریج با این علائم روبه‌رو شدند.
«ژاكلین مك گیلتی» از محققان دانشگاه پزشكی كارولینای جنوبی و از مدیران این تحقیق گفت: "‌این تحقیقات نشان دهنده عواقب شیوع استفاده از موادی مانند متاآمفتامین در میان جوانان در طولانی مدت است."
متاآمفتامین كه به شیشیه یا یخ هم مشهور است، یك ماده اعتیاد‌آور است كه باعث افزایش هوشیاری و اشتها نیز شود. این ماده به 4 صورت قرص خوراكی، تدخینی، استنشاقی، و تزریقی قابل مصرف است. مصرف طولانی مدت این ماده می‌تواند باعث توهم و حملات قبلی شود.
بر اساس تحقیق فدرال صورت گرفته در سال 2004 حدود 12 میلیون آمریكایی تا‌كنون مصرف شیشه را تجربه كرده‌اند. در میان جوانان هم 2/6 درصد جوانان 17 تا 18 سال در آمریكا گفته‌اند كه دست كم یك بار تجربه استفاده از شیشه را داشته‌اند.
متأسفانه مصرف شیشه در ایران نیز در حال افزایش است اما آمار دقیقی درباره مصرف این ماده وجود ندارد.
‌محمد اسماعیل علیپور روانپزشك در این‌باره گفت: «تصور اشتباه این است كه مصرف شیشه وابستگی را ایجاد نمی‌كند در صورتی كه شخص پس از مدتی وابستگی روانی پیدا كرده و متوجه می‌شود كه بدون مصرف شیشه توانایی‌های فكری و جسمی لازم را ندارد و آن زمان است كه متوجه اعتیاد خود می‌شود.»
رئیس مركز ترك اعتیاد تهران ادامه داد: «‌بسیاری از این بیماران در اثر این اعتیاد حتی شغل خود را هم ازدست می‌دهند. شیشیه در ابتدا باعث افزایش توانایی‌های فرد و كم‌خوابی می‌شود اما همین فرد بعد از قطع مصرف ممكن است ساعت‌ها بخوابد كه همین بی‌نظمی در شرایط زندگی باعث از دست دادن شغل آن‌ها شده است.»

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha