سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 62966
سلامت نیوز : کارشناس بخش اعتیاد وزارت بهداشت و درمان گفت: رابطه جنسی پر خطر و محافظت نشده با چند شریک جنسی در معتادان شیشه ای گفت: به طور حتم اپیدمی بعدی در HIV مربوط به معتادان به شیشه است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ دکتر سارا جعفری، در سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پر خطر که در تالار امام خمینی (ره) برگزار شد؛ در مورد پیشگیری از رفتارهای پر خطر در معتادان گفت: در آسیای جنوب شرقی مصرف مواد مخدر به طور عمده از خانواده خشخاش است. در ایران کراک هروئین استفاده می شود و ایران تنها کشوری است که کراکش از هروئین مشتق می شود، این در حالی است که در سایر نقاط دنیا کراک از خانواده کوکائین است. اما در سال های اخیر مصرف محرک های شبه آمفتامینی نیز در آسیای شرقی شیوع پیدا کرده است. ده سال پیش شیشه در ایران وجود نداشت و مصرف کنندگان آن را از تایلند می آوردند؛ اما در حال حاضر نه تنها ایران این ماده را تولید می کند بلکه صادر هم می کند.

او افزود: حشیش هم ماده ای است که بیشتر در کشورهای آفریقایی و کوکائین در امریکا خیلی زیاد استفاده می شود.او دلیل بی اقبالی کوکائین در ایران را گران بودن آن دانست.
این روانپزشک افزود: براساس نوع مواد الگوی رفتارهای پر خطر متفاوت می شود. حتی مداخلات در آن هم باید متفاوت باشد. در کنترل رفتارهای پر خطر در اوپیوییدها یعنی همان مصرف کنندگان موادی شبیه تریاک کشور خیلی پیشرفت کرده است. در واقع رفتارهای پر خطر در این گروه از معتادان تزریق و رفتارهای پر خطر جنسی است. اما رفتارهای پر خطر در معتادان آمفتامینی بسیار متفاوت است و این مقوله ای است که حتی در دنیا هم به آن زیاد پرداخته نشده است.

جعفری راه های عمده در کاهش آسیب در مصرف کنندگان اوپیوییدها را زدودن بار اخلاقی و قانونی از مسئله مصرف مواد مخدر، فراهم کردن درمان نگهدارنده یا جایگزین (متادون و بوپرنورفین)، آموزش راه های مصرف صحیح مواد مخدر، فراهم کردن راه های صحیح مصرف مواد مخدر (توزیع سرنگ، ایجاد اماکن مصرف، فراهم کردن بهداشتی مواد مخدر عنوان کرد.

کارشناس بخش اعتیاد وزارت بهداشت و درمان گفت: در 5 سال اخیر مصرف شیشه در ایران خیلی شیوع پیدا کرده است؛ تا حدی که خیلی از معتادان به مواد مخدر اوپیوییدها به عنوان جایگزین و در بیشتر موارد همراه با مواد اوپیوییدها، از آن استفاده می کنند. خیلی از آنها به این خاطر به سمت شیشه کشیده شدند که فکر می کردند شیشه اعتیاد ندارد. این باور هم به این دلیل بود که آزمایش مورفین را مثبت نمی کرد.

جعفری در خصوص اثرات مثبت روانی محرک ها در فاز سرخوشی از افزایش هوشیاری و انرژی، احساس سلامتی و سرحالی، نئشگی و سرخوشی و افزایش میل جنسی یاد کرد.
او افزود: افزایش میل جنسی، اثری است که بیش از هر چیز دیگر نگران کننده است. کسی که شیشه مصرف می کند، رفتار پر خطر جنسی اش زیاد می شود. عادات و رفتارهای جنسی در او متفاوت می شود. مصرف شیشه تمایل به داشتن چند شریک جنسی و رابطه جنسی محافظت نشده را افزایش می دهد.
او رفتارهای تکانه ای و ناگهانی را یکی دیگر از اثرات نگران کننده در مصرف کنندگان شیشه دانست و گفت: پرخاشگری، بی قراری، توهم و هذیان هم از حالت هایی است که ناشی از استفاده از شیشه است. این اثرات است که قضیه را بسیار بغرنج می کند.

این کارشناس بچه های کار و خیابان، تن فروش ها، افرادی که در پارتی ها شرکت می کنند و دانشجویان و دانش آموزان را مصرف کنندگان عمده آمفتامین ها دانست.جعفری درخصوص مراقبت های لازم برای معتادان شیشه ای گفت: باید آب و غذای مقوی در اختیار معتادان شیشه ای قرار گیرد؛ تعریق در آنها بسیار زیاد است، و این مسئله آنها را پرخاشگر می کند. این معتادان اشتهایشان را از دست می دهند و میل به غذا در آنها به شدت کاهش می یابد. دچار بی خوابی مزمن هستند و کم خوابیدن آنها را عصبانی و پرخاشگر می کند؛ بنابراین لازم است که به آنها آموزش داده شود که خوب بخوابند، پرخاشگری آنها باید با دارو و روان درمانی کنترل شود، آنها به خاطر بی خوابی در شب ها داروهای خودسرانه بسیار استفاده می کنند و این مصرف خودسرانه باید در آنها کنترل شود. آموزش روش های درست مصرف کردن شیشه و راه های ارتباط جنسی بی خطر نیز از اهمیت بالایی در این معتادان برخوردار است.

او درخصوص رفتارهای جنسی پر خطر در این معتادان گفت: احتمال ابتلا مصرف کنندگان شیشه به ویروس HIV بسیار زیاد است. آنها رابطه جنسی پر خطر و محافظت نشده با چند شریک جنسی دارند و به دلایل فرهنگی آن را کتمان می کنند؛ بنابراین لازم است که از آنها تست HIV انجام شود. به طور حتم اپیدمی بعدی در HIV مربوط به معتادان به شیشه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha