سلامت نیوز :  اعتیاد به شیشه و آمفتامین ها، جایش را با اعتیاد به تریاک و هرویین عوض کرده است. حتی اگر آمار یک تا دو میلیون معتاد در ایران هم باور پذیر باشد، باید نتیجه گرفت که شیشه جایگزین مخدرهای سنتی شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ اما خطرات زندگی با معتادان شبشه و آمفتامین ها بسیار بیشتر از دیگر معتادان است؛ حتما بسیار شنیده اید که تجاوز، قتل، سرقت و جنایت ها این روزها توسط معتادان شیشه ای انجام می شود. چیزی که پلیس هم چندی پیش ان را تایید کرد.

عاملی که موجب این جنایت ها می شود، رفتارهای تکانه ای و ناگهانی است که معمولا به عنوان یکی از اثرات نگران کننده در مصرف کنندگان شیشه بیان می شود؛ پرخاشگری، بی قراری، توهم و هذیان از حالت های ناشی از استفاده از شیشه است. ضمن اینکه افزایش میل جنسی هم موجب رفتارهای پرخطر جنسی که این روزها از آن به عنوان خطرناکترین عامل انتقال جنسی ایدز نام می برند، می شود.

سارا جعفری، کارشناس بخش اعتیاد وزارت بهداشت و درمان دراین باره می گوید: "کسی که شیشه مصرف می کند، رفتار پر خطر جنسی اش زیاد می شود. عادات و رفتارهای جنسی در او متفاوت می شود. مصرف شیشه تمایل به داشتن چند شریک جنسی و رابطه جنسی محافظت نشده را افزایش می دهد."

به گفته او در 5 سال اخیر مصرف شیشه در ایران خیلی شیوع پیدا کرده است؛ تا حدی که خیلی از معتادان به مواد مخدر اوپیوییدها به عنوان جایگزین و در بیشتر موارد همراه با مواد اوپیوییدها، از آن استفاده می کنند: خیلی از آنها به این خاطر به سمت شیشه کشیده شدند که فکر می کردند شیشه اعتیاد ندارد. این باور هم به این دلیل بود که آزمایش مورفین را مثبت نمی کرد.
جعفری در خصوص اثرات مثبت روانی محرک ها در فاز سرخوشی از افزایش هوشیاری و انرژی، احساس سلامتی و سرحالی، نئشگی و سرخوشی و افزایش میل جنسی یاد کرد.

او در سمینار کشوری پیشگیری از رفتارهای پر خطر که در تالار امام خمینی (ره) این سخنان را بیان کرد و توصیه هایی برای زندگی با معتادان شیشه ای داشت که در زیر می بینید؛

- باید آب و غذای مقوی در اختیار معتادان شیشه ای قرار گیرد؛ تعریق در آنها بسیار زیاد است، و این مسئله آنها را پرخاشگر می کند. این معتادان اشتهایشان را از دست می دهند و میل به غذا در آنها به شدت کاهش می یابد.

- دچار بی خوابی مزمن هستند و کم خوابیدن آنها را عصبانی و پرخاشگر می کند؛ بنابراین لازم است که به آنها آموزش داده شود که خوب بخوابند.

- پرخاشگری آنها باید با دارو و روان درمانی کنترل شود، آنها به خاطر بی خوابی در شب ها داروهای خودسرانه بسیار استفاده می کنند و این مصرف خودسرانه باید در آنها کنترل شود.

- آموزش روش های درست مصرف کردن شیشه و راه های ارتباط جنسی بی خطر نیز از اهمیت بالایی در این معتادان برخوردار است.

- احتمال ابتلا مصرف کنندگان شیشه به ویروس HIV بسیار زیاد است؛ آنها رابطه جنسی پر خطر و محافظت نشده با چند شریک جنسی دارند و به دلایل فرهنگی آن را کتمان می کنند؛ بنابراین لازم است که از آنها تست HIV انجام شود. به طور حتم اپیدمی بعدی در HIV مربوط به معتادان به شیشه است.

آنطور که از این توصیه ها بر می آید، گویا کم کم باید معتادان به شیشه را به عنوان یک بیمار پذیرفت؛ بیماری که درد بی درمان دارد و باید با او زندگی مسالمت آمیز داشت و زنده ماند. هرچند که چنین باوری، سخت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha