سلامت نیوز : از نگاه آسیب شناسی اجتماعی دو دیدگاه نسبت به معتادان وجود دارد؛ نگاه اول معتادان را افرادی اضافه و مزاحم بر جامعه قلمداد کرده و اعتقاد دارند هرگونه تلاش در جهت اصلاح آنها محکوم به شکست است و باید این اشخاص به حال خود رها شوند. دیدگاه دوم معتادان را بیمارانی قلمداد میکند که قربانی شرایط نامناسب اجتماعی و فرهنگی شده اند و باید به آنها کمک کنیم تا از این زندگی فلاکت بار نجات یافته و به آغوش خانواده و جامعه برگردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبر آنلاین ؛ در تحلیلی کلی چه با گروه اول موافق باشیم و چه با گروه دوم، نمیتوان این واقعیت را انکار کرد که معتادان قربانیان تربیت غلط، محیط ناسالم و شرایط نامطلوب اجتماعی شده اند و علیرغم کم توجهی و قصور خودشان، جامعه و نهادهای فرهنگی و اجتماعی و درمانی در قبال آنها مسوول است.

معمار کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) فرموده اند نجات معتاد نجات یک فرد نیست بلکه نجات یک جامعه است و برتر از آن، قرآن کریم حیات بخشی به یک انسان را زنده کردن یک نسل و جامعه قلمداد میکند.

در هر حال تلاشهای گسترده ناتوی فرهنگی در عرضه انواع مواد مخدر و عرضه نسیه یا ارزان قیمت اینگونه مواد تبلیغات کاذب و فریبنده این اقلام باعث شده بخش قابل توجهی از اعضای جامعه ما به این باتلاق هولناک سقوط کنند که رهایی از این تارهای شیطانی، حمایت، مساعدت و لطف خانواده، دولت و همت فرد را طلب میکند.

با توجه به مقابله گسترده و بی امان نهادهای انتظامی و قضایی با تولیدکنندگان و فروشندگان مواد مخدر تا آنجا که سه هزار شهید در راه مبارزه با این مافیای بین المللی هدیه نیروی انتظامی به پیشگاه خداوند بوده، اما ملاحظه میکنیم نه تنها آمار معتادین کاهش نیافته بلکه ضمن افزایش صعودی تعداد معتادان، بروز انواع بیماریها در بین آنها نیز باعث نگرانی جدی در جامعه شده است.

در این میان به خاطر شرایط نامساعد روحی و روانی و فشارهای اطرافیان، بسیاری از معتادان به این نتیجه رسیده اند که راه رهایی آنها ترک اعتیاد است اما آشفته بازار و بلبشوی موجود در این زمینه نه تنها جان این افراد را به خطر انداخته بلکه باعث افزایش بیشتر معتادان شده است.

در حال حاضر سه گروه در زمینه ترک اعتیاد در کشور فعالیت میکنند:

یک: گروه بلبشو یا من درآوردی: این گروه که از عطاران و اصناف مشابه تشکیل شده، با انواع داروهای خودساخته و مجهول همراه با تبلیغات دروغ به ترک اعتیاد مشغول شده و نه تنها حرکت مثبتی در این راه نمیکنند بلکه باعث تشدید اعتیاد و بروز بیماریهای دیگر در آنها میشود. در این میان، تبلیغات گسترده شبکه های ماهواره ای که نقش دایه دلسوزتر از مادر برای خود در نظر گرفته اند، قابل توجه است. صدها شماره تلفن به عنوان نماینده پخش برای داروهای ترک اعتیاد از روغن حلزون تا درمان قوای جنسی با قیمتهای گزاف و با فرمول مجهول به دست معتادان میرسد که بیشتر این داروها محتوی مواد مخدر روانگردان مثل شیشه است.

دو: گروه دوم، گروههای شناخته شده کشور مثل کنگره 60 و امثال اینهاست که به عنوان یک نهاد مردمی به فعالیت مشغولند و تا اینجا کارنامه قابل قبولی در ترک اعتیاد دارند؛ هرچند که معتادان بهبودیافته در اینگونه مراکز به خاطر عدم تداوم درمانی توسط خودشان دوباره به اعتیاد روی می آورند و یا اصولا بیکاری و کمبود درآمد آنها را به دامن قاچاقچیان قبلی عودت میدهند. در این میان عده ای فرصت طلب با سوء استفاده از عناوین مراکز یاد شده، خود اقدام به ایجاد کمپهای ترک اعتیاد غیربهداشتی کرده اند که بدون هیچگونه مجوز با جان افراد بازی میکنند و فقط هدفشان کسب درآمد است.

سه: مراکز ترک اعتیاد خصوصی و مطبهای متادون درمانی که با مجوزهای قانونی فعالیت میکنند که بسیاری از معتادان با گرفتن قرصهای متادون از اینگونه مراکز و فروختن آن در بازار آزاد برای خود شغل پردرآمدی ایجاد کرده اند.

با توجه به نکاتی که به طور بسیار خلاصه بیان شد، از آنجا که معتادان بیمارانی هستند که پدر یا شوهر و یا فرزند یک خانواده هستند، به خاطر وابستگان آنها نهادهای متولی به ویژه وزارت بهداشت و درمان، سازمان بهزیستی باید به ساماندهی هرچه سریعتر مراکز ترک اعتیاد همت کنند تا شاهد مراکز سگ درمانی، کتک درمانی و ترک یابویی نباشیم و بتوانیم با عرضه گسترده از سوی ناتوی اجتماعی به محدود کردن مصرف اقدام کنیم تا خانواده ها که دارای فرزند یا همسر معتاد هستند و حتی خود معتادان با خیال آسوده بتوانند خود را به دست درمانگران بسپارند و بتوانیم هر چه زودتر از چنگال این بلای خانمان سوز رها شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha