سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 62979

سلامت نیوز : نایب رئیس کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس، با تاکید بر ضرورت رسیدگی به وضعیت و مشکلات نخبگان، گفت: بی‌توجهی به خروج نخبگان از کشور به اختلال در شبکه کارآمد علمی و پژوهشی کشور می‌انجامد. جواد هروی در گفت‌وگو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت جلوگیری از مهاجرت نخبگان به خارج از کشور، افزود: اهمیت وجود نخبگان به عنوان افرادی که پایه‌ رسمی و اصلی پژوهش در کشور محسوب شده و سرمایه‌های اصلی مملکت هستند تا‌اند. ازه‌ای است که می‌توان گفت خروج آنها از کشور بزرگترین لطمه را به وضعیت علمی کشور وارد می‌کند.به گفته او در جلسه‌ای که با حضور معاونت علمی وفناوری رئیس جمهور و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برگزار شد، روند و میزان خروج نخبگان از کشور مورد بررسی قرار گرفت. و معاونت علمی وفناوری رئیس جمهور آمار و ارقامی، از جلوگیری خروج نخبگان از کشور ارائه کرد. هروی تصریح کرد: نسرین سلطانخواه ادعا کرد که از فرار مغزها و خروج نخبگان به خارج از کشور تا حدود زیادی جلوگیری شده و فعالیت‌های اثربخشی برای حضور این افراد فراهم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آرمان ؛ به‌طور حتم ضروری است دیدگاه‌های معاونت علمی وفناوری رئیس‌جمهور، مورد بررسی قرار گیرد از دغدغه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، رسیدگی به وضعیت و مشکلات نخبگان در کشور است و بدون شک این کمیسیون در تلاش می‌کند تا اقدامات مناسبی را برای حضور این افراد در کشور لحاظ کند.نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس با تاکید بر اینکه طبقه نخبگان جزء بنیان‌های علمی کشور به شمار می‌روند، گفت: در صورتی که به این افراد بی‌توجهی شود، تبعات منفی آن را در شبکه علمی و پژوهشی کشور خواهیم دید که به ناکارآمدی علمی کشور می‌انجامد. به گزارش خبرآنلاین آمارهای موجود در پژوهش‌های دانشگاهی کشور و مراکز بین المللی همچون صندوق بین المللی پول نشان می‌دهد، مهاجرت در بین ایرانیان جدی است. طرف دیگر گروهی از مسئولان و ناظران اجتماعی در کشور معتقدند، مهاجرت نخبگان دارای جنبه‌های مثبت و تاثیر گذاری در کشور است، پیش از این محمد حسن دوگانی عضو کمیسیون آموزش مجلس و رئیس کمیته جلوگیری از مهاجرت نخبگان در مجلس هشتم عنوان کرده بود: «ما مباحث مطرح شده درباره میزان متخصصان ایرانی در خارج از کشور را فرار مغزها نمی‌دانیم.

این مهاجرت نخبگان است. تعدادی از دانشجویان خوب ایرانی که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌روند، فرصتهای تحصیل بهتری را در کشورهای دیگر می‌یابند و برای آن، ممکن است به کشور بازنگردند. البته بسیاری نیز به زودی پس از فارغ‌التحصیلی به کشور برمی گردند. به طور مثال، شخصا با تعدادی از دانش آموزانی که رتبه‌های برتر در المپیادهای بین المللی داشته‌اند. ، برخورد کرده‌ام که پس از تحصیل در بهترین دانشگاه‌های اروپا به ایران بازگشته‌اند. .» براساس مطالعه کارینگتن و دتراژیاچ دو جمعیت شناس بزرگ آمریکایی تعداد مهاجران ایران به ایالات متحده در سال 1990، 150906 نفر بوده است که از میان آنها 105526 نفر، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند. بنابراین ملاحظه می‌شود که تنها در سال 1990‌، حدود 70 درصد از مهاجران ایران به ایالات متحده، مهاجرین ماهر با تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند. .از طرف دیگر آمارهای منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد که ایران از لحاظ فرار مغز ها، در میان 61 کشور در حال توسعه، رتبه نخست را دارد. سایر آمار‌ها هم مهاجرت رو به رشد ایرانیان تحصیل کرده به خارج از کشور در دوره 1973، 1993 را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که در این دوره به طور میانگین هر سال نزدیک به دوازده هزار نفر نیروی کارشناس از ایران به دیگر کشورها مهاجرت کردند.

از طرف دیگر بر اساس مطالعات صورت گرفته از دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و محققان دانشگاه علوم پزشکی مازندران به نقل از مجله علمی نامه علوم اجتماعی وابسته به دانشگاه تهران در اواخر دهه 80،حدود پنج هزار پزشک ایرانی در امریکا مشغول به کار بوده‌اند. که حدود چهار هزار نفر از آنان دوره‌های عمومی پزشکی را در ایران گذرانده‌اند. و برای تخصص به امریکا مهاجرت کردند. همچنین اخیرا حدود سه هزار پزشک ایرانی برای دوره‌های تکمیلی از آمریکا پذیرش گرفتند‌. یعنی حدود هشت هزار پزشک ایرانی در امریکا بسر می‌برند و به عبارت روشن‌تر حدود ٢0درصد از پزشکان ایرانی در امریکا مشغول بکارند.بر‌اساس اطلاعات موجود اعضای هیات علمی دانشگاه عواملی نظیر عدم توجه اجتماعی به ارزش فعالیت‌های علمی ( ٩٢ درصد)، نبود تسهیلات لازم برای پژوهش (٨٢درصد)، پایین‌بودن حقوق و دستمزد و (٧٢ درصد)، دسترسی محدود به منابع علمی ( ٦٧ درصد) به ترتیب، اهمیت خیلی زیاد و زیاد در مهاجرت نخبگان علمی به خارج از کشور دارند‌. در حالی که عواملی نظیر وجود فشارهای سیاسی و نبود آزادی ا براز عقیده عوامل مؤثر در مهاجرت نبوده و به زبان آماری معنی دار نیست‌. به هر حال داده‌های حاصل از نظرسنجی اهمیت ز یاد اشتیاق به کارهای علمی و پژوهشی را در نظر اعضای هیات علمی آشکار می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha