سلامت نیوز :  در حالی كه فقط 8 درصد از نسخ تجویز شده توسط پزشكان، گوشه نگاهی هم به داروهای گیاهی دارد، طبیعی به نظر می‌رسد كه نظارت بر فعالیت 10 الی 15 هزار عطاری فعال در كشور هم فاقد متولی باشد. دكتر محمدرضا شانه‌ساز؛ معاون سازمان غذا و دارو، روز گذشته با اعلام اینكه هم‌اكنون 840 پروانه برای ساخت داروهای طبیعی در كشور صادر شده است، گفت: «این آمارها به هیچ‌وجه برای ما راضی‌كننده نیستند و انتظارات‌مان را برآورده نمی‌كند. هر چند كه امروز 65 درصد داروهای گیاهی تحت پوشش بیمه قرار گرفته اما متاسفانه این داروها كه اثربخشی‌شان در یافته‌های امروز دنیا ثابت شده، هنوز در فهرست قلم تجویز اطبای ما قرار نگرفته‌اند كه شاید آموزش‌های ناكافی یكی از دلایل این اتفاق باشد. چنان‌كه هم‌اكنون فقط 8 درصد از نسخ تجویزی به گیاهان دارویی اختصاص دارد و متاسفانه این رقم در سال 85 فقط سه درصد بوده است. در حالی كه در كشور آلمان حدود 40 درصد نسخ، داروهای گیاهی و طبیعی است. اما درحالی كه داروهای گیاهی در كشور ما 4 برابر كل قاره اروپا تنوع دارند، هنوز نتوانسته‌ایم به چنین آماری دست پیدا كنیم.»

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد ؛ دكتر امیر حسین جمشیدی، ریاست گیاهان دارویی ایران هم درباره نظارت بر فعالیت عطاری‌ها در آینده گفت: «عطاری‌ها زیرنظر اصناف هستند و از سه بعد می‌توان بر آنها نظارت داشت؛ اول اینكه باید با عرضه داروها چه به صورت مجاز و چه غیرمجاز در این محل‌ها برخورد شود. چون عطاری‌ها داروی مجوز‌دار هم نباید عرضه كنند. بحث بهداشتی و درمانی و دخالت در امور پزشكی هم از موارد دیگری است كه باید مورد توجه قرار گیرد. البته ایجاد داروخانه داروهای طبیعی و سنتی هم در آیین‌نامه‌یی تدوین و به وزیر بهداشت ارسال شد و در حال حاضر، مراحل آخر را برای تصویب اجرایی شدن طی می‌كند. در این داروخانه‌ها ما می‌توانیم مطابق با استانداردهای خودمان اقدام به عرضه این داروها كنیم و در این زمینه خدماتی را ارائه دهیم. البته عطاری‌ها هم می‌توانند گیاهان دارویی را به صورت فله بفروشند، اما وقتی گیاه دارویی به داروی گیاهی تبدیل می‌شود باید در داروخانه‌ها عرضه شوند. عطاری‌ها هم اگر شرایط لازم را داشته باشند و بتوانند با تغییرات مورد نظر این آیین‌نامه سازگار شوند، می‌توانند به این داروخانه‌های طبیعی تبدیل شوند.»

وی همچنین خبر داد كه هم‌اكنون 839 قلم داروی گیاهی در كشور دارای مجوز هستند اما الزاما، تمام محصولات قابل عرضه مجاز نیستند.شانه‌ساز هم تاكید كرد: «فروش داروهای گیاهی باید فقط در داروخانه‌ها انجام شود و نباید سوپر ماركت‌ها، مراكز آرایشی و بهداشتی و ناصر خسرو، داروها را اعم از شیمیایی و گیاهی توزیع كنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha