سه‌شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 62991
سلامت نیوز : سازمان حفاظت از محیط زیست با ارائه پیشنهادی به قوه قضاییه خواست دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم زیست‌محیطی تشكیل شود. محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان با اعلام این خبر در نشست خبری خود از تشكیل این دادگاه‌ها در آینده نزدیك در صورت موافقت قوه قضاییه خبر داد.

محمدی‌زاده در پاسخ به «اعتماد» درباره تشكیل دادگاه‌هایی كه حدود دو سال پیش اعلام شده بود و هیچ گونه پیگیری از سوی هیچ نهادی انجام نشد، گفت: «سازمان محیط زیست به قوه قضاییه پیشنهاد داده دادگاه‌های ویژه برای جرائم مختلف زیست‌محیطی، تشكیل شود. از جمله این جرائم می‌توان به شكار غیرمجاز، آلاینده‌های صنعتی، پساب كارخانه‌ها و... اشاره كرد. آنچه مهم است این است كه قاضی مربوطه باید از لحاظ فنی و بحث‌های تخصصی زیست‌محیطی آگاهی‌های لازم را داشته باشد تا بتواند به طور تخصصی به پرونده‌ها رسیدگی كند.»

معاون رییس‌جمهور در محیط زیست ادامه داد: «آلودگی هوا هم می‌تواند یكی از این جرائم باشد كه سازمان‌های بسیاری در این مساله دخیل هستند، علاوه بر سازمان‌ها این مساله به خود شهروندان هم باز‌می‌گردد. اما اگر شخصی از آلودگی هوا متضرر شود اگر منشا آلایندگی مشخص شد منشایی مثل كارخانه سیمان و این اطمینان هست كه آلایندگی تولید می‌كند می‌توان جلوی آن را گرفت و شكایت كرد، اما در شرایطی كه 70 درصد آلایندگی‌ها به خودرو و مسائل مربوط به خودرو ارتباط دارد باید فرآیند مربوط به آنها را اصلاح كنیم.»محمدی‌زاده در پاسخ به اینكه افراد متضرر از آلودگی هوا در صورت تشدید بیماری می‌توانند شكایت كنند گفت: «اگر كه متضررهای آلودگی هوا بخواهند دیه‌یی به آنها پرداخت شود و مرجع قضایی تشخیص دهد، مدعی‌العموم به عنوان دادستان وارد می‌شود و تشخیص می‌دهد. به شرط اینكه مرجع قضایی اهمال را از طرف فرد خاصی نبیند می‌توان بررسی كرد. آنچه ما تقاضا كرده‌ایم این است كه این شعبه دادگاه در همه استان‌ها ایجاد شود. منتظر و پیگیر تایید قوه قضاییه هستیم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha