سلامت نیوز : مرضیه وحید دستجردی ضمن بازدید از نوآوری ها و توانمندی های شرکت های داخلی در تولید تجهیزات و مواد اولیه دندانی در جریان نقاط قوت و مشکلات این شرکتها قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ تولید دستگاه لیزر بافت نرم، ژل مسکن آفت دهان با منشاء گیاهی،تولید وارنیش فلوراید ایرانی از جمله این نوآوری ها بود. با توجه به اینکه پوسیدگی دندان در کودکان ایرانی سالانه هزینه زیادی را برای ترمیم این دندانها به خانواده‌های ایرانی تحمیل می‌کند اهمیت استفاده از وارنیش فلوراید طی چندسال اخیر در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفته است.

وزیر بهداشت در حاشیه این نمایشگاه در مورد طرح وارنیش فلوراید گفت: بنا داریم تا استفاده از وارنیش فلوراید را جزو پروتکل‌های دندانپزشکی وزارت بهداشت قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته این طرح به صورت خصوصی انجام می شود ولی ما طی یک طرح ملی تمام کودکان 6 تا 12 ساله را سالی 2 بار طی طرح وارنیش فلوراید با کشیدن لایه‌ای از خمیر روی دندانهایشان در مقابل پوسیدگی دندان ایمن میکنیم که تا حد زیادی در کاهش پوسیدگی موثر است.

وحید دستجردی با اشاره به اینکه تاکنون این ماده توسط یک شرکت خارجی و به صورت انحصاری تولید می‌شده، افزود: هم اکنون 6 میلیون کودک ایرانی نیاز به وارنیش فلوراید دارند که بنا بر قول شرکت ایرانی تا یکی دوماه آینده ماده اولیه وارنیش فلوراید برای یک میلیون نفر آنها از داخل تامین می شود که هزینه آن نصف مشابه خارجی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد جایگاه تجهیزات و مواد دندانی تولید داخل گفت: تمام تولیدات داخل در مطب های دندانپزشکی مورد مصرف قرار می گیرد و فقط موادی که در داخل تولید نمی شود وارداتی است و با توجه به تغییرات نرخ ارز یا باید ارز مرجع در اختیار تولیدکنندگان قرار دهیم تا بتوانند برخی قطعات را برای ساخت تجهیزاتشان وارد کنند یا اینکه این موارد را در قیمت گذاری لحاظ کنیم تا شرکتها بتوانند روی پای خود بایستند و کار تولید را ادامه دهند.

وحید دستجردی تأکید کرد: در عین حال باید در مصرف و خرید این تجهیزات از تولید کنندگان داخلی حمایت کنیم و ظرف 3 سال گذشته در این زمینه بسیار کار کرده ایم .

وحید دستجردی در ادامه با اشاره به اینکه وجود 20 دانشکده دندانپزشکی در سراسر کشور زمینه بسیار خوبی برای استفاده و حمایت از تولید داخل است اضافه کرد: بخش خصوصی هم در وهله بعدی می تواند در استفاده از تجهیزات داخلی وارد عمل شود چون بخش بزرگی از امور دندانپزشکی ما در مطب ها و کلینیک های دندانپزشکی انجام می شود و باید فرهنگ استفاده از تجهیزات داخلی را برای ارتقاء کیفیت اشاعه دهیم.

وزیر بهداشت در واکنش به شایعات موجود مبنی بر برکناری‌اش گفت: هیچ نگرانی از رفتن ندارم و تا زمانی که هستم دغدغه من سلامت مردم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha