سلامت نیوز :  محمد شریف ملک زاده، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری امروز در سومین همایش بین المللی گردشگری سلامت در بیمارستان رضوی مشهد افزود: هفته گذشته به دستور رئیس جمهوری کارگروه ملی زیارت در مشهد تشکیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی افزود: در این کارگروه تصویب شد که مشهد منطقه بین المللی گردشگری زیارت باشد و با توجه به اینکه این شهر مقدس جایگاه بین المللی دارد و در قلب شیعیان جهان جا دارد طی روزهای آینده این پیشنهاد و موضوع لغو روادید برای زیارت به مشهد در دولت به تصویب خواهد رسید و وزارت امور خارجه نیز این موضوع را در دستور کار دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نگاه مسلمانان به شهر مشهد مثل نگاهی است که به خانواده و منطقه خود دارند و این نگاه مهمی است که می طلبد طرحهای بزرگی در این شهر اجرا شود به همین علت دولت برای بهره گیری بیشتر از این ظرفیتهای بالقوه از هر گونه حمایت برای توسعه گردشگری زیارت در این شهر مقدس حمایت می کند و هیچ مشکل پولی و مالی در این زمینه وجود ندارد.

ملک زاده ادامه داد: پیشنهاد دیگر من این است که کشورهای اسلامی با محوریت سازمان همکاری های کشورهای اسلامی و اتاقهای بازرگانی پروژه حلال را به طور جدی پیگیری کنند و برای استاندارد سازی و تعریف خدمات گردشگری حلال و غذای حلال در این کشورهای به نقشه جامعی را طراحی و تصویب کنند و امیدوارم اتاق بازرگانی ایران با توجه به ارتباطات خوبی که آقای نهاوندیان با سازمان همکاری کشورهای اسلامی دارند بتوانند این موضوع را به سرانجام برساند.

معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: نتایج یک بررسی در کشورهای اسلامی نشان داد که مراکزی که در آنها خدمات گردشگری حلال و غذای حلال ارائه می‌شود، 30 درصد شلوغتر هستند و مشتری بیشتری دارند بنابراین استاندارد سازی و ساماندهی این مسئله یک ضروت در بین کشورهای اسلامی است.

وی تأکید کرد: کشور ما می‌تواند پیشتاز تدوین و اجرای توریسم حلال و غذای حلال در بین کشورهای اسلامی باشد و البته این مسئله نقش مهمی در بهبود شاخصهای اقتصادی و اجتماعی کشورهای اسلامی دارد.

ملک‌زاده افزود: ما نباید فقط شعار دهیم و به بیان مسائل تاریخی و فرهنگی گذشته بسنده کنیم. بلکه باید استانداردهای علمی و بین‌المللی تاریخ، صنعت و فرهنگی را تضمین کنیم و همانطور که حضرت امام(ره) فرمودند که باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم باید این استانداردها را در همه ابعاد تضمین کنیم و به جهان صادر کنیم.

وی همچنین با اشاره به تضمین نقشه جامع گردشگری سلامت گفت: تدوین این نقشه نیز با همکاری سازمانهای مسئول باید در دستور کار قرار گیرد.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد : ما پتانسیل‌های زیادی در حوزه گردشگری سلامت در ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری‌های کشورهای اسلامی داریم اما آیا یک سامانه و پرتال الکترونیک که به عنوان بانک اطلاعات در اختیار باشد داریم پاسخ خیر است.

در حالی که ساده‌ترین نیاز برای توسعه گردشگری سلامت و گردشگری زیارت داشتن سامانه و سایت اینترنتی اطلاع‌رسانی جامع است.

ملک‌زاده همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالای بیمارستان رضوی مشهد برای جذب بیمار خارجی و جذب توسعه گردشگری سلامت گفت: پیشنهاد دیگر من است که با توجه به ظرفیت‌های بالای این بیمارستان، بیمارستان رضوی به عنوان منطقه ملی گردشگری سلامت در کشور تصویب شود و من خودم این پیشنهاد را بزودی به هیئت دولت می‌برم تا تصویب شود.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین گفت: یکی از مشکلات مهم حوزه گردشگری سلامت دلال‌بازی است که متاسفانه دلال‌هایی وجود دراند که هیچ تخصص پزشکی هم ندارند و بیماران را به مراکز بی‌کیفیت و گران هدایت می‌کنند. اگر تخصص داشتند دلمان نمی‌سوخت اما متاسفانه این دلال‌ها خدمات غیراستاندارد را به گردشگران سلامت ارائه می‌کنند و مشکلات در این حوزه بسیار جدی است.

ملک‌زاده اضافه کرد: پیشنهاد دیگر من این است که با همکاری کشورهای اسلامی و سازمان جهانی گردشگری شرکتهای هلدینگ گردشگری سلامت در بین کشورهای اسلامی تعریف کنیم و از ظرفیت بخش خصوصی در این زمینه استفاده کنیم.

وی همچنین گفت: در حوزه گردشگری در انواع مختلف آن سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از بخش خصوصی حمایت کامل می‌کند و ما به هیچ وجه گواهی و موافقت اصولی را برای هیچ مرکز دولتی صادر نمی‌کنیم و ایجاد هرگونه مرکز گردشگری و اژانس را به بخش خصوصی و انجمن‌های صنفی واگذار می‌کنیم و امیدواریم بخش خصوصی بسیار قویتر از قبل در این صحنه وارد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha