سلامت نیوز : مصطفی محمد‌نجار در نشست رسانه‌ای خبرنگاران با وزاری ابتکار سه جانبه افغانستان، ایران و پاکستان افزود: در کشور اقدامات بسیار مؤثری در زمینه برخورد شدید با ورود به مواد صنعتی شده است و تعداد زیادی لابراتوار کشف و با آن برخورد شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ وی ادامه داد: به این ترتیب ورود مواد صنعتی در جنوب شرق آسیا کاهش یافته و امروز نگران ورود مواد اولیه روانگردان و صنعتی به کشور هستیم که هم‌اکنون از مرز کشورهای عراق، ترکیه و پاکستان وارد می‌شود.

وی ادامه داد: در این اجلاس بحث توقف کشت در افغانستان و نکات مهمی از جمله جلوگیری از تولید مواد مخدر و ترانزیت مطرح شده است.

وی ادامه داد: در نشست سه جانبه پیشنهاد شده است که از ظرفیت کشورهای سه جانبه بیشتر استفاده شود و کنترل مرزهای زمینی و دریایی افزایش پیدا کند.

نجار افزود: تبادل اطلاعات باید به عملیات مشترک تبدیل شود که در این زمینه بحث پولشویی و کنترل پول‌هایی که از این طریق به دست می‌آید دسترسی به مافیای مواد مخدر و برخورد مؤثر با آن و همچنین توقف کشت خشخاش در افغانستان و ایجاد معیشت جایگزین از مباحث مهم در این نشست بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ایران بیشترین هزینه را در این زمینه می‌پردازد بطوریکه در سه هفته اخیر 32 تن کشفیات مواد مخدر طی 6 مرحله در مرز پاکستان انجام شد که دو نفر از مأموران ما نیز زخمی شدند.

وی با تأکید بر بحث کاهش تقاضا گفت: تا جایی که امکان دارد کشورهای در مسیر مواد مخدر از جمله ایران، قربانیان مواد مخدر می‌شوند بنابراین کشورهای غربی باید تقاضای خود را کاهش دهد چرا که هزینه‌ای که ما می‌دهیم بخشی از هزینه غرب است.

نجار با بیان اینکه تاکنون کمک مالی و تجهیزاتی از سوی کشورهای غربی درخصوص کنترل مواد مخدر شده است افزود: در حوزه درمان کاهش آسیب، پیشگیری و انتقال کشفیات به کشورهای دیگر امکانات مناسبی در ایران وجود دارد.

در ادامه این نشست سدوکوف معاون مبارزه با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در پاسخ به سؤال خبرنگاران در خصوص تحریم تجهیزات و کمک‌های مالی در این زمینه گفت: در حال حاضر صحبت‌های بسیاری را انجام داده‌ایم و با کمیته تحریم مذاکراتی انجام شده است تا تجهیزات لازم را برای کنترل مرزها داشته باشیم.به محض انجام این مذاکرات تجهیزات لازم در این خصوص وارد می‌شود.

در ادامه این نشست زرار احمد مقبل وزیر مبارزه با مواد مخدر افغانستان در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر اینکه چرا اقدام جدی برای مقابله با مواد مخدر انجام نمی‌دهد گفت: مبارزه با مواد مخدر بسیار پیچیده و سخت است اما باید بگوییم که کاهش تولید مواد مخدر را در شمال شرقی و غربی و جنوب غربی کشور‌مان داشته‌ایم اما با این حال کشت خشخاش از نظر امنیتی با مشکل مواجه است چرا که طالبان در این مناطق حضور دارند و 5 میلیون دلار از منافع طالبان از کشت خشخاش است.

وی ادامه داد: اما با این وجود امسال حدود 10 هزار هکتار تخریب شده و 102 نفر از مأموران در این عملیات‌ها کشته شدند 36 درصد تولید خشخاش کاهش یافته و ضبط مواد مخدر به 57 درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار فارس در ادامه این نشست جاوید اقبال وزیر مبارزه با مواد مخدر پاکستان گفت: پاکستان کشوری ترانزیت است و ما هم قربانی مواد مخدر هستیم و با وجود منابع محدود کشفیات قابل توجهی داشته‌ایم طی این ملاقات و این نشست قرار شده در مرز مشترک دو هزار کیلومتری ایران و پاکستان نرده‌کشی شده و حیطه کار مشخص شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha