سلامت نیوز : وزیر بهداشت با بیان اینکه دندانپزشکی خدمت گران‌قیمتی است، اظهار کرد: خدمات دندانپزشکی 70 درصد هزینه خدمات سرپایی مردم را تشکیل می‌دهد، زیرا تحت پوشش بیمه قرار ندارد، پوشش بیمه‌ای موجود بسیار اندک و در حد کشیدن دندان است که ای کاش این هم نبود تا دندانی بدون علت کشیده نمی‌شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر مرضیه وحید دستجردی در مراسم افتتاحیه «نخستین جشنواره کارآفرینان تولید و تجارت دندانپزشکی ایران» که در نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به کار کرد، با بیان اینکه خوشبختانه در دندانپزشکی شاهد بحث‌های چشمگیر در زمینه آموزش، تحقیقات و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم بوده‌ایم، عنوان کرد: امروز فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی در ایران از بهترین‌های دنیا هستند.

وی با بیان اینکه همچنین در سال‌های اخیر شاهد رونق تحقیقات در دانشکده‌های دندانپزشکی هستیم، گفت: «تسکین آسم دهانی توسط گیاهان دارویی» یکی از همین تحقیقات بود که چندی پیش ارائه شد. خوشبختانه رونق تحقیقات در این حیطه گسترش یافته و این روند در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه دندانپزشکی خدمت گران‌قیمتی است، ضمن تاکید بر تحت پوشش قرار گرفتن خدمات دندانپزشکی، عنوان کرد: امروز تعامل خوبی میان وزارت بهداشت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وجود آمده است که امید است منجر به تحت پوشش رفتن تدریجی خدمات دندانپزشکی شود.

وی با اشاره به اینکه قطعا یکی از مهم‌ترین اقدامات در راستای کاهش قیمت تجهیزات پزشکی، گسترش تولیدات داخل است، گفت: 60 تا 70 درصد نیاز کشور به تجهیزات پزشکی را شرکت‌های داخلی تامین می‌کند، هرچه تولید داخل گسترش پیدا کند، مسلما قیمت تجهیزات پزشکی کاهش خواهد یافت.

وزیر بهداشت با اشاره به شعار امسال مبنی بر «حمایت از تولید، کار و سرمایه‌ ایرانی»، عنوان کرد: آنچه به ما در کاهش هزینه‌های خدمات سلامت کمک می‌کند، گسترش تولید داخل است. در همین راستا کلید تشکیل کمیته حمایت از تولید داخل از خرداد ماه زده شد و در 20 مهر ماه اولین جلسه با تولیدکنندگان برگزار شد و این نمایشگاه نتیجه کار این کمیته است که بایستی تداوم پیدا کند.

دستجردی با بیان اینکه امروز حدود 100 شرکت تولیدکننده تجهیزات دندانپزشکی در کشور داریم که 60 تا 70 درصد نیاز داخل را تامین می‌کند، عنوان کرد: تولیدکنندگان تجهیزات دندانپزشکی کار خود را از اوایل انقلاب آغاز کرده‌اند و به توفیقات بسیاری دست یافته‌اند، به گونه‌ای که محصولات برخی از آنها به بیش از 30 کشور دنیا از جمله کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

وی در ادامه ضمن تاکید بر برداشتن موانع از پیش روی تولیدکنندگان و تسهیل قوانین و مقررات تولید و ورود قطعات، عنوان کرد: امروزه با ورود کالاهای بی‌کیفیت از کشورهای مختلف چه به صورت قاچاق و چه به صورت رسمی مواجه هستیم. لازم است علاوه بر اینکه مسوولان مبارزه با قاچاق کالا در این خصوص تمهیدات لازم را در نظر داشته باشند، مبادی رسمی وزارتخانه‌ها که مسوولیت تعیین تعرفه‌های واردات را بر عهده دارند و اجازه ورود رسمی تجهیزات دندانپزشکی را به کشور صادر می‌کنند؛ تا زمانیکه تجهیزات دندانپزشکی با کیفیت در کشور به تولید می‌رسد، اجازه ورود تجهیزات خارجی بی‌کیفیت را ندهند. چرا باید زمانی که تجهیزات دندانپزشکی با بهترین کیفیت در داخل تولید می‌شوند، اجازه ورود کالاهای بی‌کیفیت به داخل کشور داده شود.

وزیر بهداشت اضافه کرد: جلوگیری از ورود تجهیزات دندانپزشکی خارجی بی‌کیفیت و یا قاچاق در دستور کار حمایت از تولیدات داخل قرار دارد.

دستجردی در ادامه از روند تعیین تعرفه‌های وارداتی برای تجهیزات انتقاد کرد و گفت: متاسفانه شاهد هستیم که برای واردات برخی تجهیزات بی‌کیفیت دندانپزشکی، چهار درصد تعرفه تعیین می‌کنند؛ اما تعرفه وارداتی برای ورود قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان داخل، 15 درصد تعیین می‌شود. این در صورتی است که لازم است تولیدکنندگان برخی قطعات خود را از خارج از کشور برای تولید وارد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha