سلامت نیوز : یک کارشناس تغذیه بر لزوم تغذیه نوزاد با شیر مادر تا یک سالگی به منظور پیشگیری از بروز کم‌ خونی تاکید کرد.

مهدیه سادات حاجی میرزاده در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با اشاره به علائم کم خونی فقرآهن گفت: علائمی مانند رنگ پریدگی دائمی زبان و مخاط، داخل پلک چشم و لب‌ها، کمرنگ شدن خطوط کف دست، احساس ضعف و خستگی، سیاهی رفتن چشم، بی‌تفاوتی، سرگیجه، سردرد، بی‌اشتهایی، حالت تهوع و خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست‌ و پا در افراد مبتلا به کم خونی فقرآهن مشاهده می‌شود.

به گفته وی، موارد کم خونی و فقر آهن شدید با تنگی نفس و تپش قلب و ورم قوزک پا همراه است. همچنین اختلال در تکامل و هماهنگی سیستم اعصاب حرکتی، اختلال در تکامل گفتاری، کاهش قدرت یادگیری و کاهش ضریب هوشی و در نهایت افت تحصیلی، تغییرات رفتاری مانند بی‌حالی و بی‌حوصلگی، بی‌تفاوتی، خستگی و کاهش مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها از عوارض کم خونی فقر آهن در شیرخواران و کودکان 6 ماهه تا 9 ساله است.

حاجی میرزاده برای پیشگیری از بروز کم‌ خونی در کودکان توصیه کرد: لازم است نوزاد تا یک سالگی از شیر مادر تغذیه کند. همچنین هنگامی که تغذیه با غذاهای مکمل آغاز می‌شود باید در مصرف مکمل و آهن در رژیم غذایی کودک دقت کرد.

وی بهترین منبع غذایی آهن را زرده تخم‌ مرغ، گوشت قرمز، مرغ، ماهی، حبوبات و سبزیجات برگ‌دار سبز رنگ دانست و گفت: ویتامین C نیز در میزان جذب آهن موثر است؛ بنابراین می‌توان با افزودن مواد غذایی حاوی این ویتامین میزان جذب آهن را افزایش داد.

این کارشناس تغذیه افزود: در مورد کودکانی که زودتر از موعد مقرر متولد می‌شوند و کم وزن هستند لازم است با مشورت پزشک از مکمل‌های آهن خوراکی استفاده شود.

وی افزود: میزان آهن موجود در شیر مادر کم است، با این وجود به دلیل این که جذب آهن شیر مادر بسیار خوب است، شیرخوار تا حدود چهار یا شش ماهگی نیازی به تجویز آهن ندارد. اما از آنجا که به تدریج میزان هموگلوبین خون شیرخوار کاهش می‌یابد، لازم است پس از چهار یا شش ماهگی از قطره آهن استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha