سلامت نیوز : رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا گفت: پیشرفت‌های درمان ناباروری و فراهم آمدن امکانات و تجهیزات لازم برای درمان در کشور، می تواند بسیاری از پیامدهای اجتماعی، روانی و خانوادگی ناشی از این معضل را کاهش دهد.

دکتر محمد مهدی آخوندی در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه در حال حاضر بیش از50 مرکز درمان ناباروری اعم از دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کشور فعالیت می‌کنند، گفت: بسیاری از بیماران کشورهای منطقه، به ویژه کشورهای عرب زبان و آسیای میانه، به مراکز درمان ناباروری ایران مراجعه می کنند.

وی با اشاره به اینکه اکنون خدمات درمان ناباروری در کشور ایران همپای مراکز بین المللی دنیاست، تصریح کرد: از دلایل این امر، حضور متخصصان کشور در سمینارها و کنفرانس‌های بین المللی مرتبط با موضوعات ناباروری، تعامل مؤثر با دانشمندان این علم در دنیا و برخورداری از اطلاعات روز در درمان ناباروری است.

آخوندی در ادامه افزود: برخورداری مراکز درمان ناباروری ایران از استانداردهای بالا در زمینه‌های مختلف درمانی، نیروی انسانی متخصص، تجهیزات و دارو از مهمترین دلایل استقبال سایر کشورها از خدمات درمان ناباروری در ایران است.

وی با تاکید بر اینکه هزینه‌های درمان ناباروری بالاست، خاطرنشان کرد: عدم پوشش بیمه به این مشکل دامن می زند، اما هزینه‌های درمان ناباروری در ایران، یک پنجم هزینه درمان در کشورهای هم جوار و اروپایی و یک دهم هزینه درمان در آمریکا و کانادا است، به همین سبب، عده زیادی برای درمان از کشورهایی، مانند ارمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، ترکمنستان و عراق، عازم ایران می شوند و بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور ترجیح می‌دهند که برای درمان ناباروری به ایران مراجعه کنند.

رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا همچنین افزود: متأسفانه، ورود دلالان به عرصه توریسم درمانی پیامدهای نامطلوب بسیاری برای کشور به‌ دنبال داشته و موجب اختلال در جذب بیماران خارجی می شود.

آخوندی تصریح کرد: یک زوج، درصورت مواجهه با مشکل ناباروری، اگر به مراکز درمانی تخصصی مراجعه نکنند و از حضور آنها آگاهی نداشته باشند، به تخصص‌های مختلف و پراکنده مراجعه خواهند کرد و در مسیر درمان ناصحیح قرار می گیرند.

وی افزود: درمان نادرست و بی فایده، هزینه‌های مالی بسیاری به زوج تحمیل می کند و به دلیل بی نتیجه بودن، آثار روانی مخربی برای آنها به همراه دارد، افزون بر آن، چنین سوء استفاده‌ای از سوی دلالان صنعت گردشگری درمانی، به بی اعتمادی بیماران خارجی نسبت به خدمات درمانی در ایران منجر می شود.

رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با تاکید بر اینکه برای رفع این مشکلات، نیازمند برنامه‌ریزی و اختصاص اعتبارات مناسب هستیم یادآور شد: با توجه به رشد اقتصادی حوزه بهداشت و درمان و حجم بالای تجارت در حوزه توریسم درمانی، (بیش از یک میلیارد دلار در خاورمیانه و بیش از 45 میلیارد دلار در جهان)، باید فرصت‎های موجود در بازار سودآور کشورهای خاورمیانه، به ویژه منطقه خلیج فارس و کشورهای آسیای شرقی شناسایی شوند تا زمینه‎ ارایه‎ خدمات در این حوزه فراهم شود، بنابراین جهت تحقق این هدف، ضرورت دارد سازمان، افراد و شرکت‎های مرتبط با حوزه‏‎ درمان و صنعت سلامت در کشور، نگاهی مدبرانه به صنعت گردشگری درمانی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha