سلامت نیوز : یک متخصص قلب و عروق با قابل درمان خواندن اغلب بیماری‌های قلبی، هفته بیستم بارداری را بهترین زمان برای تشخیص بیماری‌های مادرزادی قلبی عنوان کرد.

دکتر نیلوفر سمیعی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌های مادرزادی قلب در سنین کودکی قابل درمان است، افزود: خوشبختانه با پیشرفت‌های صورت گرفته در کشور در زمینه تشخیص به موقع، درمان و پیشگیری اغلب بیماری‌های قلبی قابل درمان هستند؛ این در حالی است که در گذشته 80 درصد بیماران مادرزادی قلب در همان سنین کودکی جان خود را از دست می‌دادند.

وی در ادامه تشخیص بیماری‌های مادرزادی قلب را یک موضوع جدید در ایران و سایر کشورهای دنیا دانست و تصریح کرد: در حال حاضر نیاز جامعه ما نیز مانند جوامع پیشرفته به این سمت رفته که بیماران مادرزادی قلب بتوانند به سنین باروری برسند؛ اما دانش اغلب کشورهای دنیا و ایران در مورد اینکه با این بیماران چه برخوردی داشته باشیم، کافی نیست بطوریکه گاهی تنها به یک جواب ساده اکتفا کرده و به بیمار عنوان می‌شود بهتر است بچه دار نشوید و گاهی هم یک بارداری پرخطر ادامه می‌یابد در حالی که ممکن است جان مادر با خطر مواجه باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران هفته بیستم بارداری را بهترین زمان برای تشخیص بیماری مادرزادی قلب دانست و گفت: 80 تا 90 درصد بیماری‌های مادرزادی قلب در دوران جنینی از طریق اکوکاردیوگرافی و یا امواج فراصوتی جنین قابل تشخیصند و تنها برخی بیماری‌های نادر و خفیف قلبی هستند که نمی‌توان در دوران جنینی آنها را تشخیص داد.

سمیعی ادامه داد: خوشبختانه تمام بیماری‌هایی که ممکن است با زندگی طبیعی انسان منافاتی داشته باشند را می‌توان در دوران جنینی تشخیص داد. آن دسته از بیماری‌های مادرزادی قلب که در دوران جنینی قابلیت تشخیص را ندارند، بیماری‌هایی هستند که منافاتی با زندگی طبیعی این افراد در بزرگسالی ندارند.

وی همچنین میزان مرگ و میر بیماران قلبی مادرزادی در کشور را زیر 10 درصد دانست و افزود: نکته قابل توجه در درمان بیماران مادرزادی قلب این است که اگر بیماری این افراد در دوران جنینی تشخیص داده شود، می‌توان با انجام یک سری اقدامات مداخله‌ای نظیر تجویز دارو، ضمن پیشگیری از پیشرفت بیماری، نوزاد را زنده نگاه داشت تا اقدامات لازم درمانی نظیر جراحی در بزرگسالی برای آنها انجام شود.

این متخصص قلب و عروق ادامه داد: با تشخیص بیماری پیچیده و غیرقابل درمان قلبی در دوران جنینی، می‌توان از تولد این نوزادان جلوگیری و مجوز سقط جنین را از پزشکی قانونی صادر کرد؛ چرا که در صورت به دنیا آمدن، این نوزادان تمام عمر با معلولیت زندگی خواهند کرد.

سمیعی همچنین یادآور شد: اگر بیماری جنین در همان دوران تشخیص داده شود می‌توان مجوز زایمان مادر را در مرکزی صادر کرد که امکان رسیدگی لحظه‌ای برای نوزاد و مادر وجود داشته باشد.

وی در پایان با بیان اینکه یک تا 4 درصد بیماری‌های قلبی از مشکلات مادرزادی قلب ناشی می‌شود، افزود: خوشبختانه میزان زیادی از هزینه‌های تشخیص‌ بیماری‌های قلب دوران جنینی در برخی بیمارستان‌های دولتی را بیمه‌ها پرداخت می‌کنند؛ در مجموع هزینه‌های جراحی قلب کودک با دفترچه‌های بیمه، بین 2 تا 4 میلیون تومان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha